EN

Spóźnione odwiedziny

  • Autor: Jordan Tannahill
  • Przekład: Klaudyna Rozhin
  • Reżyseria, opracowanie tekstu, opracowanie muzyczne: Iwona Kempa
  • Asystenci reżysera: Błażej Biegasiewicz, Stanisław Chludziński
  • Scenografia i kostiumy: Joanna Zemanek
  • Inspicjentka: Iwona Cieślik
Zobacz wszystkich
  • Poza siedzibą: Wadowickie Centrum Kultury
  • Premiera: 28.03.2021
80 minut
> 15

Najbliższe terminy

Zaczyna się trochę jak w Bogu mordu Yasminy Rezy: dwa małżeństwa spotykają się, by porozmawiać o problemie, który skłócił ich dzieci. Tym razem jednak nie będzie śmiesznie, bo i temat nie nastraja do żartów. Wykluczenie, hejt w internecie, wreszcie samobójstwo – to problemy, które porusza ten tekst i które rozpaliły pospektaklowe dyskusje wśród publiczności w Kanadzie czy na West Endzie. Jak ta historia może rezonować w Polsce? W dzisiejszej Polsce?

Spóźnione odwiedziny (tytuł angielski "Late Company"), to fascynująca sztuka niewystawianego dotąd w Polsce, a niezwykle już cenionego na świecie młodego kanadyjskiego artysty – Jordana Tannahilla. 

Gościnnie:

  • Aleksander Gałązka (AST) - Piotr
  • Jakub Suwiński (AST) - Kuba

Prawa autorskie do sztuki "Late Company" reprezentuje Marquis Entertainment Inc. www. Mqlit.ca, a w Polsce Agencja ADiT Elżbieta Manthey.

Światowa prapremiera sztuki "Late Company" była w 2013 roku w Suburban Beast i surface/underground theatre w ramach SummerWorks Performacne Festival (Toronto).

Czytaj wszystko

TRAILER SCENA

Piosenka

PROMOS

Pokaz spektaklu odbywa się w ramach programu TEATR POLSKA realizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

TEATR POLSKA 2021 jest ogólnopolskim programem promocji teatru wśród mieszkańców miejscowości, mających ograniczony dostęp do oferty teatralnej. Program TEATR POLSKA powstał, by ułatwiać dostęp do oferty teatralnej przez wspieranie aktywności teatrów poza ich siedzibami i umożliwić prezentacje spektakli w miejscowościach mających utrudniony dostęp do kultury. Dzięki dofinansowaniu w ramach programu teatry instytucjonalne oraz organizacje pozarządowe mają możliwość zorganizowania pokazów spektakli w miastach, w których nie ma teatrów instytucjonalnych.

Inspiracją dla powstania programu były objazdy teatralne organizowane w okresie międzywojennym przez Redutę Juliusza Osterwy i Mieczysława Limanowskiego, które przybliżały publiczności najważniejsze osiągnięcia polskiego teatru tamtego okresu.

Program TEATR POLSKA organizowany jest po raz trzynasty. Do tegorocznego programu zgłosiło się ponad 170 spektakli, spośród których Zespół Sterujący ds. artystycznych zakwalifikował do drugiego etapu 19 przedstawień:

  • Bambi, opowieść leśna, reż. Arkadiusz Klucznik, Teatr Lalek Pleciuga w Szczecinie
  • Gallery of Modern heArt, reż. Zespół, Teatr Papahema
  • Gdy przyjdzie sen, reż. Małgorzata Bogajewskia, Teatr Ludowy w Krakowie
  • Ginczanka. Przepis na prostotę życia, reż. Anna Gryszkówna, Teatr Łaźnia Nowa, Kraków
  • Gradient, reż. Paweł Grala, Fundacja Sztukmistrze, Lublin
  • Kepler 22 b, reż. Bartek Woszczyński, B’cause Dance Company
  • Koziołek Matołek i zagadka ratuszowej wieży, reż. Łukasz Brzeziński, Teatr Muzyczny w Poznaniu
  • Kruk z Tower Andrieja Iwanowa, reż. Aldona Figura, Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy,
  • Laboratorium dźwięku, reż. Ewa Piotrowska, Teatr Baj Pomorski w Toruniu
  • Odyseja, reż. Tomasz Ciesielski, Fundacja Teatru Nowszego/ Teatr Nowszy
  • Pilnie kupię biografię, reż. Krzysztof Popiołek, Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu
  • Schulz: Pętla, reż. Konrad Dworakowski, Teatr Chorea
  • Skarb wdowy Schadenfreude Roberta Urbańskiego, reż. Lech Raczak, Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy
  • Spóźnione odwiedziny, reż. Iwona Kempa, Teatr Słowackiego w Krakowie
  • Szaman. Spektakl reporterski, reż. Monika Mariotti, Teatr WARSawy/ Stowarzyszenie Teatru Konsekwentnego
  • Wielkie gorące szybkie puff, reż. Paweł Chomczyk, Śląski Teatr Lalki i Aktora "Ateneum"
  • Wszystko płynie, reż. Janusz Opryński, Stowarzyszenie Studio Teatralne Koło
  • Wyspa Kalina, reż. Agata Puszcz, Teatr Polski, Bielsko-Biała
  • Żeby umarło przede mną, reż. Daria Kopiec, Bałtycki Teatr Dramatyczny im. Juliusza Słowackiego w Koszalinie

W ramach programu TEATR POLSKA od 5 sierpnia do 31 października 2021 zaplanowano 150 pokazów spektakli w 75 miejscowościach.


TEATR POLSKA organizowany jest od 2009 roku przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Więcej informacji na stronie: www.teatrpolska.pl  i www.facebook.com/TeatrPolska

Recenzje:

Iwona Kempa do spektaklu wybrała wypróbowaną, znakomitą starą (metaforycznie oczywiście) gwardię Teatru Słowackiego. Dominika Bednarczyk, Natalia Strzelecka, Marcin Sianko i Maciej Jackowski stworzyli wyraziste postaci, charakterologicznie całkowicie od siebie różne. Niczym cztery żywioły. Tak naprawdę cały konflikt rozgrywa się pomiędzy nimi. Kuba (Jakub Suwiński) jako dziecko jest ustawiony na zupełnie innej pozycji, jak pisałam wcześniej, na pozycji quasi-ofiary. Każdy z aktorów, grających rodziców, potencjalnie może mieć własne dzieci. Każde z nich może obudzić się w sytuacji swojego bohatera. Każde z nich potraktowało temat jak własną historię. I są w niej bardzo autentyczni. Czytaj więcej >>

Dziennik Teatralny Kraków

Maria Piękoś-Konopnicka

... nie pierwszy raz Iwonie Kempie udało się stworzyć przemyślany, refleksyjny i bardzo realistyczny w swej wymowie spektakl, będący przy tym doskonałym studium relacji międzyludzkich towarzyszących przeżywaniu tragedii. Reżyserka daleka jest od udzielania jakichkolwiek rad. Pokazuje i sugeruje przez sposób prezentacji realne zagrożenie, zachowując przy tym powagę i delikatność i konsekwentnie trzymając na wodzy nie tylko własne emocje i utrzymując wspomnianą już bardzo swoistą i wymagającą głębokiego przemyślenia i przepracowania każdego elementu równowagę budującą ten głęboko wstrząsający sceniczny spektakl. Czytaj więcej >>

kulturatka.pl

Iwona Pięta

Hejt, samobójstwo homoseksualnego nastolatka: Teatr Słowackiego sięga po społeczne tematy. Z jakim skutkiem?

Ważny i aktualny temat (samobójstwo homoseksualnego nastolatka spowodowane hejtem), tekst porządnie skonstruowany i napisany, ale spektakl "Spóźnione odwiedziny", choć ogląda się z zainteresowaniem, pozostawia niedosyt. Czytaj więcej >>

wyborcza.pl

Joanna Targoń