EN
image/svg+xml
fot. Monika Stolarska

Warsztaty MYŚLĄCA RĘKA 2018 / 2019

MYŚLĄCA RĘKA to wieloletni cykl działań edukacyjnych zapoznających uczestników z procesem powstawania scenicznego świata, ze szczególnym naciskiem na rolę i znaczenie teatralnego rzemiosła, jego historię, tradycję, wykorzystywane materiały i technologie. Chcemy przybliżyć widzom prace tych ludzi, których na co dzień nie widują na scenie, a których praca jest kluczowa dla artystycznego sukcesu.

JAK DZIAŁA TEATR?

Spójrzmy na teatr z zupełnie innej perspektywy. Nie z wygodnego fotela widowni, ale z poziomu teatralnych pracowni, zaplecza. Skupmy się nie na „magii”, a na „materii” teatru. I na ludziach, którzy z tą materią pracują. I którzy mogą nas w ten skomplikowany i piękny świat wprowadzić – na rzemieślnikach teatralnych. Wspaniałych, często ukrytych w cieniu mistrza, którzy odkryją przed nami tajniki swojej profesji. Jak działa teatr? To cykl warsztatów, podczas których uczestnicy – pod kierunkiem mistrzów teatralnego rzemiosła – w praktyce nauczą się tworzyć elementy kostiumów, czy scenografii. Posiądą umiejętność skrojenia spódnicy, rękawa męskiej koszuli albo uszycia i udrapowania teatralnej kotary. Poznają różne obecne na scenie materiały, ich możliwości i zastosowania. Posiądą wiedzę jak tworzyć świat z materii. Dodatkowo każdy z warsztatów będzie współprowadzony przez osobę, która – poza wiedzą praktyczną – poszerzy też dany temat o kontekst historyczny i perspektywę współczesną.

ANATOMIA GORSETU
Głównym bohaterem warsztatów będzie gorset. Nazywany również „sznurówką” lub „pancerzykiem”. Szyto go m.in. z płótna, skóry i lnu. Usztywniano prętami z drewna i metalu, wyposażano w fiszbiny. Był symbolem kobiecości i elegancji. Modelował talię, uwydatniał biust, pomagał uwodzić mężczyzn i zdobywać pozycję towarzyską. Od średniowiecza aż po XIX wiek był również dla wielu kobiet źródłem niewyobrażalnych tortur. Wiązany zbyt mocno deformował ciało i wstrzymywał oddech (bywało, że na zawsze). Od presji codziennego noszenia gorsetu uwolniła kobiety rewolucja francuska – emancypantki zamieniły go na biustonosze. Spektakularnie wrócił do łask w latach 80. za sprawą Jeana-Paula Gaultiera, który ubrał w niego Madonnę. Bez względu na kulturowe zawirowania gorset odgrywał i nadal odgrywa ważną rolę w teatrze. Ubierają go nie tylko królowe i damy dworu, ale również współczesne bohaterki. W jaki sposób zaprojektować i uszyć szykowny gorset, który ukryje mankamenty sylwetki? Jaki materiał będzie najlepszy? Te i wiele innych tajemnic kobiecej garderoby, przed uczestnikami warsztatów odkryją mistrzynie teatralnego krawiectwa.

Prowadzenie: kierowniczka pracowni damskiej w Teatrze im. J. Słowackiego – Grażyna Cichy i Sylwia Garbień.

Termin:
6 kwietnia 2019 / 10:00
Pracownia krawiecka damska, Dom Rzemiosł Teatralnych, ul. Radziwiłłowska 3.
BILET: 15 zł

OBYCZAJE KOSZUL

Pierwsze koszule były częścią bielizny, ukrywanej skrzętnie pod innymi szatami. W miarę upływu czasu stały się jedną z najbardziej popularnych części męskiej garderoby, a w połączeniu z garniturem lub smokingiem, stanowią kwintesencję męskiej elegancji. Jak to się stało, że koszule zrobiły tak zawrotną karierę? Na czym polega ich wyjątkowość? Jak układać, wiązać, zszywać lub zaprasowywać najważniejsze elementy koszuli: kołnierze, mankiety i żaboty? Kiedy z krawatem lub muchą, a kiedy solo? Warsztaty „Obyczaje koszul” to połączenie wiedzy teoretycznej i praktycznego szkolenia, podczas którego uczestnicy poznają barwną historię koszuli i dowiedzą się m.in. jak przygotowywać i dopasowywać wykrój stroju do gabarytów ciała. Będą również mogli zaprojektować i wykroić swoją własną koszulę. Warto spróbować!
Prowadzenie: kierowniczka pracowni męskiej Teatru im. J. Słowackiego – Stanisława Baran.

Termin:
27 kwietnia 2019 / 10:00

Pracownia krawiecka męska, Dom Rzemiosł Teatralnych, ul. Radziwiłłowska 3.
BILET: 15 zł



KWESTIA CZASU

Podczas tych warsztatów przeniesiemy się na sceniczne zaplecze, aby obserwować ostatnią fazę przygotowań do prezentacji spektaklu przed publicznością. Spokój pracowni, w których teatralni rzemieślnicy przygotowują kostiumy, rekwizyty i elementy scenografii, zastąpi gorączka przed spektaklowych przygotowań, podczas których trzeba zgrać w czasie szereg elementów. Tutaj nie ma miejsca na przypadkowość. Uczestnicy poznają m.in. rolę garderobianych, charakteryzatorek, inspicjentów i rekwizytorów. Przekonają się też, jak wielu ludzi „niewidzialnych” dla publiczności, pracuje nad powodzeniem przedstawienia.

Uczestników warsztatów w świat rzemieślników ukrytych wśród kulis wprowadzi Bartosz Jelonek, teatrolog, producent przedstawień i entuzjasta rzemiosła teatralnego.

Rzemieślnicy teatralni: charakteryzatorki / fryzjerki: Elżbieta Orłowska, Irena Kowal, garderobiane: Celina Gajek, Ewa Jędrzejewska-Balicka, Jolanta Kita, Beata Repetowska.

Terminy:
24 stycznia 2019 / 11:30
27 lutego 2019 / 9:00
3 kwietnia 2019 / 13:30
21 maja 2019 / 10:00
18 czerwca 2019 / 10:00

Teatr im. J. Słowackiego, pl. Św. Ducha 1
BILET: 10 zł
Warsztaty dedykowane dzieciom szkoły podstawowej oraz młodzieży (możliwość dostosowania trybu warsztatów do grupy wiekowej).


NIEŚMIERTELNE KOTARY
To niepowtarzalne spotkanie z jednym z ważniejszych rzemieślników– z teatralnym tapicerem. Czym zajmował się, a czym zajmuje się teraz tapicer. Czym różni się kotara od zasłon w naszych oknach? Jak uszyć podłogę sceniczną? Praktykę i tajniki fachu tapicerskiego odkryje przed uczestnikami mistrz fachu, wieloletni rzemieślnik sceny krakowskiej – Tadeusz Sobucki. Pod jego kierunkiem uczestnicy dowiedzą się jak dobrać materiał, jak uszyć i jak udrapować własną kotarę.

PROWADZENIE: Rzemieślnik teatralny, tapicer – Tadeusz Sobucki. O roli tapicera w teatrze opowie Bartosz Jelonek, producent Teatru Im J. Słowackiego w Krakowie, teatrolog, producent przedstawień i entuzjasta rzemiosła teatralnego.

Terminy

19 stycznia 2019 / 11:00–13:00
23 lutego 2019 / 11:00–13:00

Teatr im. J. Słowackiego, pl. Św. Ducha 1
BILET: 15 zł
Warsztaty dedykowane młodzieży i dorosłym.


LABORATORIUM ZMYSŁÓW to niesamowita podróż po świecie materii teatralnej. Przez wieki tradycji, przez zawiłości egzystencji kostiumów i rekwizytów teatralnych poprowadzi nas Pani Irena Mirek, kierowniczka magazynu kostiumów. Otworzy ona przed nami sekrety swojej pracy i da wskazówki, jak poruszać się w żywiole materii scenicznej uwięzionej w teatralnych magazynach. Uczestnicy poznają historię kostiumów, historię opowiedzianą nietypowo, językiem materii z której powstały: „niezwyciężony aksamit”, „niezłomna wełna” i „niewidzialny tiul”.Wprowadzeniem do warsztatów będzie wykład dr hab. prof. nadzw. Diany Poskuty-Włodek o krakowskiej szkole rzemiosła teatralnego.. Jej twórcami byli legendarni mistrzowie Teatru Miejskiego (obecnie im. J. Słowackiego) z przełomu XIX i XX w. - teatrmajster Jan Spitziar i kostiumer Ludwik Rozwadowicz realizujący wizje artystyczne m.in. Stanisława Wyspiańskiego, oraz ich następcy i wychowankowie.

PROWADZENIE: kierowniczka magazynu kostiumów – Irena Mirek

Terminy:
26 stycznia 2019 / 11:00–13:00
9 marca 2019 / 11:00–13:00


Dom Rzemiosł Teatralnych, ul. Radziwiłłowska 3
BILET: 10 zł
Warsztaty dedykowane młodzieży i dorosłym.



KURTYNY KRAKOWSKIE
Kurtyna jest jednym z najważniejszych elementów wyposażenia każdego teatru. Nie tylko rozpoczyna i kończy przedstawienie, lecz także oddziela dwa teatralne światy: publiczności i kulis. Uczestnicy warsztatów będą mogli przyjrzeć się z bliska kurtynom Teatru im. Juliusza Słowackiego i poznać ich historię. Ta niezwykła podróż rozpocznie się w 1891 r., kiedy ogłoszono konkurs na kurtynę Teatru Miejskiego, poprzez słynne dzieło Henryka Siemiradzkiego i zapomnianą kurtynę Antoniego Tucha, a zakończy w 2018 r., kiedy zrealizowano projekt kurtyny Stanisława Wyspiańskiego z 1892 r. Uczestnicy warsztatów spotkają się z malarzem Tadeuszem Bystrzakiem, który kierował realizacją ostatniego z wymienionych projektów. Artysta opowie o rzemiośle kopisty wielkoformatowego i kulisach przeniesienia szkicu „Z moich fantazyj” Stanisława Wyspiańskiego na powierzchnię kurtyny o wymiarach 11,7 x 8,5 m.

Wprowadzenie historyczne: dr hab. prof. nadzw. Diana Poskuta-Włodek. Prowadzenie: Tadeusz Bystrzak

Termin:
20 marca 2019 / 15:00–17:00
25 kwietnia 2019 / 15:00
13 czerwca 2019 / 15:00
27 czerwca 2019 / 15:00

Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, pl. Św. Ducha 1
BILET: 10 zł
Warsztaty dedykowane młodzieży i dorosłym.



Z NOTATNIKA INSPICJENTA
Spotkanie to jest okazją do poznania jednej z najważniejszych osób w teatrze – inspicjenta, który wie o spektaklu wszystko. Koordynuje pracę zespołu artystycznego i technicznego oraz obsługi widowni. Czuwa nad przebiegiem przedstawienia i reaguje na nieoczekiwane sytuacje. Za pomocą interkomu – specjalnego mikrofonu, przywołuje aktorów na scenę i informuje, kiedy mają nastąpić zmiany scenografii, światła, dźwięku, rekwizytów, pokazów multimedialnych i szybkie zmiany kostiumów. Jak to możliwe, że widząc spektakl kilkaset razy, nadal jest go ciekawy? Czy znając każdy element przedstawienia, nadal doświadcza „magii teatru”?

W świat inspicjentów, uczestników warsztatów wprowadzi Bartosz Jelonek, teatrolog, producent przedstawień i entuzjasta rzemiosła teatralnego.
O swojej pracy opowie Anna Wójcicka, inspicjentka Teatru im. J. Słowackiego.

Terminy:
15 lutego 2019 / 10:00
16 kwietnia 2019 / 14:00
22 maja 2019 / 10:00
19 czerwca 2019 / 10:00

Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, pl. Św. Ducha 1
BILET: 10 zł
Warsztaty dedykowane dzieciom szkoły podstawowej oraz młodzieży (możliwość dostosowania trybu warsztatów do grupy wiekowej).


RZECZY TEATRALNE

W jaki sposób powstaje teatralna scenografia? Kto ją buduje i demontuje? Ile czasu potrzeba na jej wykonanie? Warsztaty są zaproszeniem do pracowni scenotechnicznych: stolarskiej, ślusarskiej i modelarskiej. Pracujący w nich rzemieślnicy, opowiedzą o swoim warsztacie i narzędziach z których na co dzień korzystają. Na koniec, uczestnicy wezmą udział w zajęciach lepienia z gliny i wyklejania modeli papierem mâché. To doskonała okazja do wspólnej zabawy i poszerzenia wiedzy na temat teatru oraz osób, które go tworzą!

Prowadzenie: Kierownik działu technicznego, Teatru im. J. Słowackiego – Łukasz Bułas. Malarz modelator (jw.) – Łukasz Pipczyński.

Termin:
13 kwietnia 2019 / 10:00

Magazyn Teatralny, ul. Półłanki 27 a.
BILET: 15 zł
Warsztaty dedykowane dzieciom.



REKWIZYTY NA MIARĘ

Warsztat o rekwizytach. Czyli o wszystkich przedmiotach, które pojawiają się na scenie. Jak się je tworzy, preparuje, obsługuje? Gdzie się je przechowuje? Kto i w jaki sposób odpowiedzialny jest za ich dostarczenie do rąk aktorów? Na te i inne pytania (tak z teraźniejszej praktyki, jak i z czasów historycznych) odpowiedzą Państwu wykwalifikowani i niezwykle doświadczeni teatralni rekwizytorzy.

PROWADZENIE: rekwizytorzy teatralni – Jerzy Gabriel, Waldemar Szostek oraz Bartosz Jelonek.

Termin:
21 stycznia 2019 / 14:00

Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, pl. Św. Ducha 1
BILET: 10 zł
Warsztaty dedykowane dzieciom szkoły podstawowej oraz młodzieży (możliwość dostosowania trybu warsztatów do grupy wiekowej).

PRAKTYCZNE SZWY

„Większość ludzi myśli, że tapicer to ktoś, kto się zajmuje obiciami mebli. Na tym ta praca polega w tzw. zwyczajnym świecie, ale teatr nie jest zwyczajnym miejscem. Jest miejscem, gdzie się stwarza różne światy” – mówi Tadeusz Sobucki, który od 20 lat pracuje w Teatrze im. Juliusza Słowackiego jako tapicer.

Jest teatralnym multiinstrumentalistą. Szyje kotary i kurtyny, elementy scenografii i podłogi. Robi meble i wykonuje prace, którymi dawniej zajmowali się kaletnicy i szewcy.

Jego głównym zadaniem, jest jednak ścisła współpraca ze scenografami i realizacja ich projektów. „Każda scenografia jest niepowtarzalna, tak jak niepowtarzalne jest każde przedstawienie. Nie ma monotonii. I to mi się w tej pracy najbardziej podoba. Często się zdarza, że robię coś, co wcześniej mi się nawet nie śniło np. czaszę balonu do bajki „Czarnoksiężnik z Krainy Oz”, elewację budynku z tiulu albo kotary, piętnaście metrów na piętnaście” – mówi Tadeusz Sobucki.   

Uczestnicy warsztatów dowiedzą się, jak uszyć teatralną kotarę, sceniczną podłogę i stworzyć bajkową scenerię. Dlaczego plusz i aksamit „miewają humory”, tiul „się marszy”, a sztuczny materiał „jest nieprzewidywalny”. Poznają świat teatralnej materii i – jeśli zechcą – osobiście się z nią zmierzą.

Prowadzenie: tapicer w Teatrze im. Juliusza Słowackiego – Tadeusz Sobucki.

Terminy: 
10 kwietnia 2019 / 15:00-18:00
9 maja 2019 / 15:00-18:00
6 czerwca 2019 / 15:00-18:00

Pracownia tapicerska Teatru im. J. Słowackiego, Plac św. Ducha 1.
BILET: 15 zł

ROMANTYZM FRAKA

Zanim stał się wytwornym strojem wieczorowym, w czasach Wielkiej Rewolucji Francuskiej był oznaką postępowych przekonań. Jego pierwowzorem był żołnierski mundur i peleryna, którą nosili angielscy mieszczanie. Elegancki fason, znany współcześnie, pojawił się w połowie XIX wieku.

Czy warto mieć frak? Na jakie okazje wypada go ubrać i co do niego nosić? Czym różni się frak sceniczny od codziennego? Uczestnicy warsztatów poznają nie tylko historię tego wybitnie męskiego stroju, lecz także zalety jego posiadania. Dowiedzą się też, w jaki sposób zaprojektować i uszyć własny frak. Podczas spotkania zostaną zaprezentowane wszystkie elementy tej garderoby oraz sposoby ich noszenia. A mistrzyni krawiectwa męskiego podzieli się swoją wiedzą na temat wykroju tego popularnego niegdyś stroju.

Prowadzenie: kierowniczka pracowni męskiej Teatru im. J. Słowackiego – Stanisława Baran.

Termin: 
11 maja 2019 / 10:00

Pracownia krawiecka męska, Dom Rzemiosł Teatralnych, ul. Radziwiłłowska 3.
BILET: 15 zł


PŁEĆ SUKNI to warsztaty skupione na kostiumach kobiecych. Jakich strategii można użyć do szycia spódnicy? Jak traktować materiał i tworzyć stylizacje? Jak krój wpływa na kształt sylwetki?Uczestnicy pod opieką mistrzyni krawiectwa damskiego zostaną przeprowadzeni przez etapy szycia elementu stroju kobiecego. Nauczą się dokonywać praktycznych wyborów, których efektem będzie stworzenie stroju według własnego, indywidualnego pomysłu. Przekazywana wiedza i zajęcia praktyczne staną się również punktem wyjścia do oglądania damskich kostiumów z magazynu teatralnego – na przykładzie różnych stylizacji i techniki ich wykonania.

PROWADZENIE: Kierowniczka Pracowni Damskiej – Grażyna Cichy. W narrację Myślącej Ręki oraz kontekst historyczny stroju kobiecego, wprowadzi scenografka i kuratorka wystawy – Małgorzata Szydłowska.

Termin:
2 marca 2019 / 10:00
Dom Rzemiosł Teatralnych, ul. Radziwiłłowska 3
BILET: 15 zł
Warsztaty dedykowane młodzieży i dorosłym.

ARCHITEKTURA SUKNI

Współcześnie trudno w to uwierzyć, ale w przeszłości suknie były noszone zarówno przez kobiety, jak i przez mężczyzn. Ich pierwowzorem były wczesnośredniowieczne płaszcze i peleryny. Uczestnicy warsztatów poznają tajniki kobiecego stroju teatralnego i „architekturę” sukni: stelaże, krynoliny i turniury. Dowiedzą się również, jak uszyć idealną spódnicę i wybrać odpowiedni materiał. W jaki sposób krój wpływa na kształt sylwetki. Wezmą udział w praktycznych zajęcia, podczas których poznają i zrealizują kolejne etapy kobiecego stroju i tajniki teatralnych stylizacji. Warsztaty z pewnością przypadną do gustu młodym adeptom mody, sztuki teatralnej i krawiectwa, którzy chcą tworzyć stroje według własnego zamysłu artystycznego. Na koniec uczestnicy udadzą się w głąb magazynu teatralnego, w którym będą mogli zobaczyć damskie kostiumy z różnych spektakli i epok. Poznają też techniki ich wykonania.

PROWADZENIE: kierowniczka pracowni damskiej Teatru im. J. Słowackiego – Grażyna Cichy i Sylwia Garbień.

Termin:
25 maja 2019 / 10:00

Pracownia krawiecka damska, Dom Rzemiosł Teatralnych, ul. Radziwiłłowska 3.
BILET: 15 zł



OBYCZAJE KOSZUL to propozycja praktycznej pracy nad formami i wariantami męskiego stroju. W jakich odsłonach można zobaczyć męską elegancję? Jak zmieniała się ona na przestrzeni czasu? Jak układać, wiązać, zszywać lub zaprasowywać najważniejsze elementy koszuli męskiej, kołnierze, mankiety, żaboty? Uczestnicy warsztatu wezmą udział w praktycznym szkoleniu, podczas którego nauczą się przygotowywać wykrój i dopasowywać go do gabarytów ciała. Stworzą swoje indywidualne projekty, a teatralni rzemieślnicy będą dbać o technikę i jakość ich wykonania.

PROWADZENIE: Kierowniczka Pracowni Męskiej – Stanisława Baran. W narrację Myślącej Ręki oraz historyczny kontekst męskiego stroju, wprowadzi scenografka i kuratorka wystawy - Małgorzata Szydłowska.

Termin:
30 marca 2019 / 10:00

Dom Rzemiosł Teatralnych, ul. Radziwiłłowska 3
BILET: 15 zł
Warsztaty dedykowane młodzieży i dorosłym.

MAGIA RĘKAWA

W jaki sposób zmieniała się męska moda i style na przestrzeni minionych wieków? Kiedy mężczyźni zaczęli ubierać smokingi i garnitury, wiązać krawaty i muchy? W jaki sposób układać, wiązać, zszywać i zaprasowywać najważniejsze elementy koszuli: kołnierze, mankiety, żaboty?
Warsztaty będą połączeniem wiedzy teoretycznej i praktycznego szkolenia, podczas którego uczestnicy nauczą się m.in. jak przygotowywać i dopasowywać krój stroju do gabarytów ciała. Dowiedzą się, jaki strój doda im klasy i pewności siebie, a jaki nie jest najlepszym pomysłem. Osoby, które projektują i szyją albo chciałyby się tym zająć, ale nie wiedzą od czego zacząć, będą mogły liczyć na praktyczne wskazówki.  
Prowadzenie: kierowniczka pracowni męskiej Teatru im. J. Słowackiego – Stanisława Baran.

Termin:
8 czerwca 2019 / 10:00

Pracownia krawiecka męska, Dom Rzemiosł Teatralnych, ul. Radziwiłłowska 3.
BILET: 15 zł

MATERIA: ŚWIADOMOŚĆ CIAŁA

Na przestrzeni ostatnich lat taniec stał się w Polsce modnym i ciekawym obszarem sztuk performatywnych. Kim jest obecnie choreograf/choreografka? Jaką rolę pełni w teatrze dramatycznym? Jakie treści potrafi przekazać własnym ciałem? Na te i wiele innych pytań uczestnikom warsztatów odpowie Dominika Knapik. Spotkanie będzie miało charakter kompleksowego laboratorium choreograficznego, podczas którego uczestnicy będą odkrywać swój potencjał w ruchu, ćwiczyć wyobraźnię, tańczyć solo, w duetach i w grupie. Doświadczą różnorodnych technik tanecznych i teatralnych, inspirując się m.in. tekstem i nagraniami video. Warsztaty są skierowane zarówno do profesjonalistów (tancerzy, aktorów, performerów), którzy chcieliby poszerzyć swoje umiejętności i wiedzę z zakresu tańca, jak i do miłośników teatru, którzy lubią się ruszać.

Dominika Knapik – aktorka, tancerka, choreografka i reżyserka. Autorka choreografii do spektakli dramatycznych w Polsce i za granicą (Rosja, USA, Niemcy). Laureatka licznych nagród i stypendiów. Nominowana w 2017 r. do „Paszportu Polityki” w kategorii „Teatr”. Styl Dominiki Knapik charakteryzuje się poczuciem humoru oraz swobodnym korzystaniem z różnych dziedzin sztuki. Jego materią są codzienne gesty poddane silnej formalizacji.

Termin:
14 kwietnia 2019 / 14:00 – 17:00

Sala prób – Scena Miniatura, Teatr im J. Słowackiego, Plac św. Ducha 1.
BILET: 15 zł

 

GŁOS JAKO INSTRUMENT

Ludzki głos jest uznawany za jeden z najdoskonalszych instrumentów muzycznych na świecie. Delikatna zmiana jego tonacji potrafi zmienić znaczenie słów i wywołać skrajnie różne emocje. Jak dobrze znamy nasz własny głos i jego możliwości? Dominik Strycharski od ponad dziesięciu lat prowadzi eksperymentalne warsztaty wokalne, w których łączy rozwój świadomości własnego głosu z improwizacją oraz działaniem w grupie. Uczestnicy warsztatów będą pracować nad rytmem i oddechem, poznawać swój głos i bawić się jego brzmieniem, „słuchać siebie” w kontekście muzycznym, improwizować i wykonywać różnorodne formy kompozycji muzycznej i teatralnej, pracować nad ekspresją głosu i ciała, doświadczać wspólnoty dzięki muzyce. 

Prowadzący opowie również, w jaki sposób ludzki głos zmieniał się na przestrzeni kolejnych wieków i jak wielowymiarowo jest on traktowany w różnych kulturach.

Dominik Strycharski (ur. 1975) – polski kompozytor, flecista prosty, wokalista, improwizator, performer i publicysta. Zajmuje się zarówno muzyką, jak i dźwiękiem. Jest jednym z pierwszych polskich wokalistów eksperymentalnych, którzy włączyli do swojego warsztatu wykonawczego rozbudowaną elektronikę. Jego dorobek obejmuje m.in. płyty, koncerty i jednorazowe wydarzenia z muzyką jazzową, improwizowaną, eksperymentalną, noise, klubową i posttaneczną oraz teatralną. Stworzył muzykę do ponad 80 spektakli teatralnych, m.in. Michała Zadary, Wojciecha Klemma czy Łukasza Kosa.

 
Termin:
7 maja oraz 8 maja 2019 / 11:00 – 15:00

Scena Miniatura, Teatr im J. Słowackiego, Plac św. Ducha 1.
BILET: 25 zł

MATERIA: SCENOGRAFIA MIMETYCZNA W TEATRZE I FILMIE

Czy oko filmowej i teatralnej kamery widzi przestrzeń w taki sam sposób jak ludzkie oczy? W jaki sposób postrzeganie wpływa na odbiór i interpretację obrazu? Weźmiemy na warsztat spektakl „Imię róży” wystawiany w Teatrze im. Juliusza Słowackiego (reż. Radek Rychcik) oraz film o tym samym tytule w reżyserii Jeana-Jacques’aAnnauda, który miał swoją premierę w 1986 r. Oba obrazy powstały na podstawie powieści Umberto Eco. Akcja dzieje się w średniowiecznym opactwie benedyktyńskim w północnych Włoszech. Osią fabularną jest kryminalna intryga, a kluczem do jej rozwikłania jest tajemnicza księga. Średniowiecze i jego estetyka są „opakowaniem” dla współczesnych treści i uniwersalnych problemów. Uczestnicy warsztatów dowiedzą się, w jaki sposób kostium z epoki funkcjonuje w teatrze i w filmie. Czym różni się pełny kadr otworu scenicznego i kadr zawężony do oka kamery? W scenografii spektaklu umieszczono okrągły ekran unoszący się nad sceną, który – podobnie jak ludzkie oko albo lupa – przybliża detale, snując równoległą narrację.

Czym różnią się te narracje i jak wpływają na odbiór utworu scenicznego? Na te pytania także spróbujemy odpowiedzieć podczas warsztatów.

Uczestnicy są zobowiązani do obejrzenia filmu J. J. Annauda „Imię róży” oraz spektaklu „Imię róży” w reż. R. Rychcika.

Warsztaty składają się z dwóch części, które będą realizowane dzień po dniu.

Część I
Warsztaty odbędą się na scenie Teatru im. J. Słowackiego w scenografii spektaklu „Imię róży”. Uczestnicy zobaczą slajdy, na których został zarejestrowany proces powstawania kolejnych elementów scenografii, i wezmą udział w dyskusji na temat inspiracji, użytych materiałów i sposobów imitacji dla uzyskania scenicznej iluzji. Po dyskusji zostaną zaproszeni do garderoby, w której poznają szczegóły dotyczące charakteryzacji i kostiumów.

Część II
Uczestnicy warsztatów podejmą próbę zaprojektowania indywidualnej scenografii do spektaklu „Imię róży”. Technika projektowania będzie dowolna: kolaż, projekt 3D, rysunek i inne.
Warunkiem uczestnictwa w warsztatach będzie przygotowanie materiałów i sprzętu – w zależności od wybranej techniki – umożliwiających wykonanie projektu.
Warsztaty poprowadzi: Anna Maria Karczmarska. Scenografka i artystka sztuk wizualnych. Absolwentka Wydziału Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jako scenograf i kostiumograf pracuje z reżyserami średniego i młodego pokolenia, m.in. Michałem Borczuchem, Arkadiuszem Tworusem, Bogną Podbielską i Radosławem Rychcikiem. Jest laureatką Nagrody im. Leona Schillera z 2016 r.

Część I
24 kwietnia 2019 / 10:00 – 13:00
Scena Teatru im. J. Słowackiego, Plac św. Ducha 1.

 
Część II
24 kwietnia 2019 / 14.30 – 17.30
Małopolski Ogród Sztuki, ul. Rajska 12.
BILET: 25 zł

— 

DODATKOWE INFORMACJE I REZERWACJA:

www.jakdzialateatr.pl/  • www.teatrwkrakowie.pl 

tel. +12 424 45 25, +48 603 235 231

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury