EN

Warsztaty „Myśląca ręka” 2021

SCENARIUSZE WARSZTATÓW JAK DZIAŁA TEATR - LISTOPAD/ GRUDZIEŃ 2021 ROKU

RZECZY TEATRALNE

  • Metamorfozy kostiumów
    27 listopada 2021, godz. 10.00-14.00,
    Dom Rzemiosł Teatralnych
    Stanisława Baran, kierowniczka męskiej pracowni krawieckiej
Warsztaty krawieckie dla młodzieży od 14 lat i dorosłych

Pikowanie, stebnowanie, aplikacje to podstawowy warsztat każdego krawca, szczególnie teatralnego.

Kostiumy często powstają na bazie starych, historycznych strojów i wymagają skomplikowanych przeróbek. Jak łączyć stare z nowym? Poszerzać i zwężać? Zmniejszać i zwiększać? Odkrywać kolejne warstwy materiałów i znaczeń? Na te i wiele innych pytań, uczestnikom warsztatów odpowiedzą mistrzynie krawiectwa z męskiej pracowni w Teatrze im. J. Słowackiego, które potrafią uszyć i przerobić każdy kostium.

Ilość osób – 8
cena biletu – 10 PLN
 

  • Warsztat mój widzę ogromny
    4  grudnia 2021, godz. 10.00-14.00,
    Pracownia modelatorska, Ul. Półłanki
    Łukasz Pipczyński, Modelator, Łukasz Bułas, Kierownik  Działu Technicznego
Warsztaty dla dzieci od 8 lat

W jaki sposób powstaje scenografia do spektakli? O kulisach tworzenia scenografii teatralnej, opowie Łukasz Pipczyński, rzeźbiarz i modelator, który wykonuje olbrzymie elementy dekoracji (stworzył 7-metrową dłoń w spektaklu „Hamlet” i gigantycznego smoka, który „wylądował” na Dużej Scenie). Warsztaty będą połączone ze zwiedzaniem pracowni sceno-technicznej i oglądaniem projektów scenografii do spektakli, które obecnie znajdują się na afiszu. Uczestnicy warsztatów samodzielnie wykonają również małe formy rzeźbiarskie na wybrany temat.

Ilość osób – 8
cena biletu – 10 PLN


  • Kulisy Dziadów
    15 grudnia 2021, godz. 17.30-21.30,
    Duża Scena, Teatr im. Juliusza Słowackiego
    Anna Wójcicka, Inspicjentka, Bartosz Jelonek, Producent

Niepowtarzalna okazja zobaczenia spektaklu od kulis, od strony pulpitu inspicjenta, „od centrum dowodzenia”. Zwykle widz oglądając spektakl nie zdaje sobie sprawy jakie emocje towarzyszą aktorom i grupie osób pracujących przy  spektaklu (garderobiane, charakteryzatorki, rekwizytor, maszynista, inspicjent), zanim wszyscy usłyszą „start”. To kluczowe słowo należy do inspicjenta, który czujnie obserwuje, sprawdza i przypomina o kolejnych wyjściach na scenę, zmianach w dekoracji i gotowości całej obsługi. W trakcie warsztatu widzowie będą mieli okazję przyjrzeć się roli inspicjenta, jego pracy za pulpitem sterującym, relacją z bohaterami spektaklu zobaczonymi od kulis, czyli w bezpośrednim kontakcie z ulotną granicą pomiedzy światem realnym i scenicznym.

Ilość osób – 5
cena biletu – 10 PLN

 

UNIWERSYTET RZEMIOSŁA TEATRALNEGO

WYKŁADY

  • Partytura świateł
    20 listopada 2021, godz.11.00-16:00,
    Scena MOS
    Marcin Chlanda, reżyser światła, scenograf
Wykład skierowany jest do młodzieży i dorosłych zajmujących się, albo takich które marzą o pracy w teatrze.

Kim jest reżyser światła, o czym decyduje, na jakim etapie pojawia się na scenie?

Wykład poświęcony zagadnieniom związanym ze współczesną technika oświetleniową, jej możliwościami i znaczeniu w spektaklach poprowadzi Marcin Chlanda,

scenograf, reżyser światła w przedstawieniach takich jak:  „Hamlet, „Wojna polsko-ruska”, pracujący

na wielu scenach w Polsce i Europie.

Ilość osób – 30
cena biletu – 15 PLN

  • Adaptacja i co dalej
    5 grudnia o godz. 11.00-14:00,
    Dom Machin
    Jakub Roszkowski
Wykład skierowany do młodzieży i osób dorosłych interesujących się warstwą literacką przedstawień teatralnych, przyszłych dramaturgów i scenopisarzy.

Czy fikcja literacka jest dobrym źródłem bohaterów scenicznych? Jak na przestrzeni ostatniej dekady zmieniło się podejście do scenariusza sztuki teatralnej? Jak opowiedzieć prostą historię na scenie?

Czy bycie reżyserem pomaga w pisaniu adaptacji ?

Wykład poprowadzi Jakub Roszkowski, reżyser teatralny, dramaturg, autor adaptacji dzieł literackich na scenariusze sztuk teatralnych (Wałęsa z Kolonos, Zimowla).  Jest autorem dramatów: Morze otwarte, Zielony mężczyzna, Kurczak po seczuańsku, Memento mori, Wielka improwizacja (wraz z Alebardem Gizą i Wojciechem Tremiszewskim), Zrań mnie!, Lepszy świat, Jezus Chrystus pogromca wampirów, W popielniczce diament, W górę i inne. Jego teksty tłumaczone są na języki niemiecki, rosyjski i hiszpański. Dwa z nich: Morze otwarte i Kurczak po seczuańsku drukowane były w miesięczniku „Dialog”. Morze otwarte znalazło się także w finałach Gdyńskiej nagrody Dramaturgicznej i XVI Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Ilość osób – 20
cena biletu – 15 PLN

  • O znaczeniu rzemiosła teatralnego w budowaniu materii teatralnej
    18 grudnia 2021, godz. 11-14:00,
    Dom Rzemiosł Teatralnych
    Małgorzata Szydłowska
Wykład skierowany do młodzieży i dorosłych dla których teatr jest ważnym elementem rzeczywistości.

Na naszych oczach ginie rzemiosło teatralne, zanikają zawody: tapicera, stolarza, ślusarza, krawca, szewca teatralnego. Nie istnieje uczelnia, która mogłaby wykształcić przyszłych mistrzów.

Jak w obliczu rewolucji technologicznej obronić materię teatralną?

Ilość osób – 15
cena biletu – 15 PLN


Ogłoszenie powołania Rady Programowej Uniwersytetu Rzemiosła Teatralnego im. Stanisława Wyspiańskiego. Wydarzenie online.


MASTERCLASS


  • W smudze światła
    14 listopada 2021, godz. 11-16:00,
    Scena MOS
    Marcin Chlanda i Filip Marszałek, 14 listopada 2021, godz. 11-16:00
Warsztat skierowany jest do młodzieży i dorosłych zajmujących się, albo takich które marzą o pracy w teatrze.
Jak zostać realizatorem światła teatralnego?
Jakie urządzenia wiszą nad współczesną sceną?
Jaki zapis kolejności w świateł wpływa na dramaturgie przedstawienia, jak wpływa na odbiór widza.
Czy obsługa konsoli światła jest trudna do opanowania.

Ilość osób – 15
cena biletu – 15 PLN


  • Źródła muzyki teatralnej, improwizacje
    23 listopada 2021, godz. 12.00-17.00,
    Scena MOS
    Dominik Strycharski
Warsztaty skierowane są do młodzieży i dorosłych dla których muzyka jest ważnym elementem procesu twórczego.

Dominik Strycharski jest wszechstronnym twórcą, komponuje muzykę współczesną, elektroniczną i teatralną a także rożne odmiany improwizowanej muzyki, performence i elektro-ambient. Tworzy projekty w oparciu o głos i jego elektroniczną transformację. W projektach tych niezwykle ważną role odgrywa improwizacja, otwarta na wszelkie możliwe wpływy. Jest autorem muzyki do wielu spektakli („Konformista” „Hamlet”, „Wałęsa w Kolonos”, „Zimowla”,”Śnieg”), gdzie gra również muzykę na żywo.

Ilość osób – 20
cena biletu – 15 PLN

  • Warsztaty dramaturgiczne
    4 grudnia 2021, godz. 11.00-15.00,
    Sala prób Miniatura
    Jakub Roszkowski
Jeden wątek, jeden bohater czy ich wielokrotność? Jak konstruować historię sceniczną, od czego zacząć? Uczestnicy warsztatów zapoznają się z elementami warsztatu dramatopisarza, będą mieli okazję porozmawiać o pomysłach na udaną adaptację ulubionej książki.

Warsztaty poprowadzi Jakub Roszkowski, reżyser teatralny, dramaturg, autor adaptacji dzieł literackich na scenariusze sztuk teatralnych (Wałęsa z Kolonos, Zimowla).  Jest autorem dramatów: Morze otwarte, Zielony mężczyzna, Kurczak po seczuańsku, Memento mori, Wielka improwizacja (wraz z Alebardem Gizą i Wojciechem Tremiszewskim), Zrań mnie!, Lepszy świat, Jezus Chrystus pogromca wampirów, W popielniczce diament, W górę i inne. Jego teksty tłumaczone są na języki niemiecki, rosyjski i hiszpański. Dwa z nich: Morze otwarte i Kurczak po seczuańsku drukowane były w miesięczniku „Dialog”. Morze otwarte znalazło się także w finałach Gdyńskiej nagrody Dramaturgicznej i XVI Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Ilość osób – 15
cena biletu – 15 PLN

  • Jak powstawały Dziady w reż. Mai Kleczewskiej
    12 grudnia 2021, godz.11-15:00,
    Duża Scena, Teatr im. Juliusza Słowackiego
    Bartosz Jelonek, producent

Warsztat dla młodzieży i dorosłych

Warsztat o procesie powstawania spektaklu, od pierwszej próby do momentu premiery, poprowadzi teatrolog, producent teatralny Bartek Jelonek. Rola producenta w realizacji przedstawienia. Na czym polega współpraca producenta z reżyserem, scenografem i zespołem teatru. Uczestnicy warsztatu dowiedzą się jakimi ścieżkami porusza się producent, w labiryncie teatru, jakich narzędzi używa w komunikowaniu się z realizatorami przedstawienia. Wykład będzie połączony ze zwiedzaniem kulis teatru.

Ilość osób – 20
cena biletu – 15 PLN

 

  • Przestrzeń „Opowieści Wigilijnej”
    11 grudnia 2021, godz. 11-15:00,
    Scena w Banku, ul. Basztowa 20
    Matylda Kotlińska
    Autorki scenografii autorki kostiumów do spektaklu „Opowieść wigilijna”, poprowadzi uczestników w przestrzeni spektaklu, która umożliwi bezpośredni kontakt z materią scenograficzną

    Jak przestrzeń wpływa na projekt scenografii? Czy projekt kostiumu powie więcej niż przestrzeń?

    Warsztat skierowany do młodzieży i osób dorosłych, które swoją przyszłość wiążą z teatrem.

    Ilość osób – 20
    cena biletu – 15 PLN