EN
image/svg+xml

Tomasz Cyz
Reżyser

Tomasz Cyz, ur. 1977, reżyser, eseista, absolwent Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Autor przedstawień operowych, dramatycznych, słuchowisk i spektakli dla dzieci: Luci mie traditrici Salvatore Sciarrina (Festiwal Nostalgia, Poznań 2009), Rusałka Antonina Dvoraka (Teatr Wielki w Łodzi, 2010), Maddalena Siergiusza Prokofiewa (Teatr Wielki w Poznaniu, 2011), Pasja-Fragmenty wg Pasji wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego (Warszawa, 2013), Passio Arvo Pärta (Kraków, 2014), Rodelinda Georga Friedricha Händla (Warszawa, 2015), Najdzielniejszy z rycerzy Krzysztofa Pendereckiego (Opera Wrocławska, 2018), Cassandra & Just Benedetta Marcella / Davida Langa (Opera Rara, Kraków, 2019); Clarissima Justyny Bargielskiej (Zakopane, 2014), Moja pierwsza śmierć w Wenecji Justyny Bargielskiej (Teatr Dramatyczny w Warszawie, 2015), Po wygnaniu wg poezji Czesława Miłosza (Teatr Nowy w Krakowie, 2017), Lolita Edwarda Albeego wg Nabokova (Teatr Nowy w Łodzi, 2019). Dla cyklu „Teatroteka” wyreżyserował sztukę Marty Sokołowskiej Holzwege o kompozytorze Tomaszu Sikorskim (nagrody za montaż i scenografię na Teatroteka FEST 2019, Silver REMI na WorldFest Houston 2019 w kategorii „Dramatic”), dla Teatru Telewizji zrealizował monodram Clarissima Justyny Bargielskiej z Aleksandrą Justą (2019). Współpracuje z Fundacją Miasto Literatury oraz Big Book Festival. Autor performansów poetyckich: Pokój Ginczanki (z Marią Dębską, 2016), Pokój Tranströmera (z Krzysztofem Globiszem, 2018) oraz muzycznych: Pokój Marzeny (z Marzeną Lubaszką, 2019).

Autor książek o operze, muzyce i teatrze (Arioso, Powroty Dionizosa. „Król Roger” Szymanowskiego i Iwaszkiewicza, Pasja 20.21. Powroty Chrystusa).