INFLATALES. Stalowe opowieści Oskara Zięty
19.01.2021Najnowsza wystawa głośnego artysty młodego pokolenia, Oskara Zięty, który zdobył uznanie światowej publiczności organizowana jest w krakowskiej Galeria Architektury GAGA MOS przy ul. Rajskiej 12.
Wernisaż online odbył się na profilach Zieta Studio i GAGA na Facebooku, 22 października o godz. 19.00. Wystawę można zwiedzać od wtorku do niedzieli (bez poniedziałku) od 14.00 do 18.00. Wstęp wolny. Wystawa czynna do 29 listopada 2020 r.
Ekspozycja wpisuje się w obchody jubileuszu 10-lecia artystycznej działalności Zięty. Jest to mieszanka nauki i pasji, scenicznej tajemniczości i dosłownych odniesień do teatralnych tradycji miejsca, w którym zostanie zaprezentowana.

Wystawa „INFLATALES. Stalowe opowieści Oskara Zięty”, za sprawą teatralnych meandrów, prowadzi widza w świat twórczości Zięty, odsłaniając kulisy powstawania oraz istotę eksponatów – obiektów i rzeźb. Tu granica staje się tak efemeryczna, jak przejścia pomiędzy poszczególnymi scenami, z których zbudowana jest wystawa. Raz bowiem trafiamy na scenę, w której głównym bohaterem jest krzesło, aby za moment znaleźć się wewnątrz żywej instalacji przenoszącej widza do świata miraży, refleksów i kolaży świetlnych.
Mottem wystawy Zięta uczynił słowa Stanisława Lema, którego setną rocznicę urodzin będziemy w Krakowie świętować już za kilka miesięcy. Zaczerpnięte z Dzienników gwiazdowych retoryczne pytanie: „Jak można się nie przekształcać, jeżeli można się przekształcać?”, odnosi się do natury stali, którą Oskar Zięta eksploruje na wielu polach.
Przyciągające swym blaskiem bioniczne obiekty zobaczymy w nietypowej odsłonie podkreślającej zarówno ich bajkowość i tajemniczość, jak również zaawansowane metody projektowania i wytwarzania. Oskar Zięta zaskoczy widzów nowatorskim podejściem do użytkowych form takich jak stołek PLOPP czy krzesło ULTRALEGGERA i zabierze nas w podróż przez krainę niezwykłych metamorfoz. Ze świata natury udamy się w procesie „kontrolowanej utraty kontroli” do ekosystemu technologii FiDU, a następnie do parametrycznych metod projektowania.

Rzeźby i obiekty Oskara Zięty powstają w procesie kształtowania metalu metodą FiDU, w której istotnym elementem jest współpraca człowieka z maszyną. Jednak w jego stalowych opowieściach spotkamy się nie tylko z chłodną elegancją stali. Niesamowite kolory i przejścia tonalne cechujące lustra RONDO to wynik eksperymentów z pigmentami i obróbką stali. Odwiedzający Scenę MOS będą mogli podziwiać na jego dziedzińcu instalację powstałą właśnie z tych okrągłych luster. Ich wypolerowana powierzchnia, w kolorach inspirowanych gwiezdnymi konstelacjami i minerałami, odbija otaczającą przestrzeń, multiplikuje obrazy i zakrzywia rzeczywistość.
Philip Fimmano w książce A Labour of Love z 2020 roku pisze: “Nagle maszyna nie jest już przeciwieństwem nieokiełznanej innowacji, ale służebnicą projektanta; umożliwia, upiększa i rozwija produkcję. Człowiek i maszyna w końcu łączą się i stają się jednością”. LidewijEdelkoort, druga autorka publikacji z 2020 roku, zwraca w niej natomiast uwagę na odrodzenie naszej relacji z materiałami. „INFLATALES. Stalowe opowieści Oskara Zięty” będzie pierwszą monograficzną wystawą Oskara Zięty w Krakowie. Jest ona apoteozą siły materiału, jakim jest stal i odnosi się do „neomaterialistycznego” ruchu, który potwierdza wielowiekowe przekonanie, że materiały mają własną siłę i emanują własną energią. Jednocześnie wystawa ukaże proces kreacji jako efekt ścisłej relacji człowieka z maszyną.
Sztuka, natura i technologia są w twórczości Oskara Zięty nierozłączne. To dzięki nim powstają formy, które zadziwiają wyjątkowymi właściwościami, takimi jak wytrzymałość czy lekkość. Organiczne kształty i nieziemska kolorystyka tych obiektów sprawiają, że każdy z nich jest osobną opowieścią – o zadziwiającym świecie fizyki i przekraczaniu jej granic. W stalowym teatrze Oskara Zięty jeszcze wiele może się wydarzy...
Oskar Zięta

Ikonicznym przykładem jego stylu jest stołek PLOPP (2008), a także architektoniczne rzeźby w przestrzeni publicznej: WIR (2017) w warszawskiej Galeriii Północnej czy NAWA, rzeźbiarski pawilon na Wyspie Daliowej we Wrocławiu (2017).
Działalność projektowa i artystyczna Oskara Zięty była wielokrotnie nagradzana najważniejszymi wyróżnieniami, m.in. DesignpreisAward, Red Dot oraz Audi Mentor Preis, MustHave, a także nominacją do Schweizer Design Preis. W 2019 roku jego NAWA zdobyła nominację do prestiżowej europejskiej nagrody Miesa van der Rohe. Ponadto, Oskar Zięta ma na swoim koncie współpracę z takimi markami jak Audi, Architonic, Rado i Pirelli. Jego prace znajdują się w kilkudziesięciu muzeach na świecie, m.in. w kolekcjach MuseumfürGestaltung w Zurychu, Pinakotece w Monachium, Muzeum Jerke oraz Centrum Pompidou w Paryżu.
Galeria Architektury GAGA. CommonGround
Gallery of Architecture in Garden of Arts (GAGA) to punkt odniesienia, przestrzeń wystaw, dyskusji, spotkań z architekturą, służąca promocji współczesnych rozwiązań i prezentacji osiągnięć lokalnych, krajowych i zagranicznych architektów. Prowadząc działalność wystawowo-dydaktyczną poświęconą popularyzacji architektury GAGA zrealizowała i gościła szereg wystaw i dyskusji z udziałem wielu osobowości ze świata architektury i designu.
W Galerii Architektury GAGA gościli m.in.: Bolesław Stelmach, DDJM, Medusa Group, Konior Studio, Wizja Sp. z o.o, Bulanda Mucha, Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak, Krzysztof Ingarden i Jacek Ewy, Medusa Group, Robert Konieczny z KWK Promes i wielu innych.
GAGA to galeria autorska, egalitarna prowokująca do dyskusji, stawiająca pytania z dziennikarską bezpośredniością i dociekliwością. To miejsce z charakterem i zaangażowaniem, charyzmatyczne i pozbawione uprzedzeń.
Miejscem podstawowej aktywności Galerii Architektury GAGA jest Małopolski Ogród Sztuki w Krakowie należący do Teatru im. Juliusza Słowackiego - przestrzeń syntezy sztuk - gesamtkunstwerk. Obsypany nagrodami obiekt okrzyknięto nową ikoną miasta. MOS to pozbawiona formalnych barier przestrzeń dyskusji i prezentacji architektury. To wspólna ziemia. CommonGround.
Kuratorem galerii architektury GAGA, od początku jej działalności jest Dawid Hajok, publicysta i dziennikarz.
Fotoreportaż z otwarcia wystawy
Autor zdjęć: Jakub Porzycki / Archiwum Galerii Architektury GAGA MOS







