EN

Open Eyes Art Festival / SENSTER

15.10.2021

Open Eyes Art Festival to sześć tygodni wydarzeń. W okresie między 8 października a 19 listopada, w partnerstwie z krakowskimi instytucjami kultury, biznesu i dyplomacji, Akademia Sztuk Pięknych zaprasza na wystawy, konferencje, aukcje sztuki, panele dyskusyjne, pokazy filmowe i spotkania z artystami.



Festiwal towarzyszy tegorocznemu kongresowi Open Eyes Economy Summit. Oba wydarzenia skupiają się na problematyce ekonomii wartości. Inspirują, pobudzają do myślenia, wyznaczają nowoczesne trendy.

Ożywimy Senstera – interaktywne dzieło sztuki robotycznej, stworzone przez Edwarda Ihnatowicza [1] w latach 70-tych. FILM >

Nazwa Senster pochodzi od słów sensual (zmysłowy) i monster (potwór). Rzeźba powstała na zamówienie Evoluon, muzeum techniki w Eindhoven założonego przez firmę Philips i prezentowany w latach 1970-73. Senster jest jednym z najcenniejszych dzieł sztuki nowych mediów. Krytycy wymieniają Edwarda Ihnatowicza w ścisłej czołówce artystów, którzy jako pierwsi połączyli tradycyjną działalnością artystyczną z możliwościami nowych technologii. Jeszcze do niedawna rzeźbę uważano za bezpowrotnie zaginioną. Przez lata zapomniany Senster mókł wśród holenderskich pól. Odnaleziony po latach, jest jednym z najcenniejszych dzieł sztuki nowych mediów i obecnie przeżywa swoją drugą młodość.

W ramach festiwalu będzie go można spotkać w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie /Scena MOS, ul. Rajska 12.

Senster

Scena MOS/Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie ul. Rajskiej 12.  

Wystawa otwarta będzie od wtorku do niedzieli od godz. 14.00 do 18.00 w terminie między 16.10.2021 a 7.11.2021 r.

[1] Edward Ihnatowicz (1926-1988)

Artysta polskiego pochodzenia, mieszkający w Londynie, twórca pionierskich rzeźby cybernetycznych i dźwiękowych.

Pochodził z Kresów, jego ojciec, polski oficer, zginął w Charkowie w 1940 r. Ihnatowiczowi wraz z matką opuścili Polskę i przez Rumunię i Algierią trafili do Wielkiej Brytanii. Ihnatowicz studiował malarstwo, rzeźbę, film i fotografię w Ruskin School of Art w Oksfordzie. W dziedzinie elektroniki był samoukiem.

Mieszkał w Londynie, gdzie pracował dla BBC, projektując równocześnie meble i wystawy sklepowe, a następnie w University College London. Jego pierwszą cybernetyczną rzeźba był SAM, (Sound Activated Mobile).

W 1971 r. powstał Senster, a The Bandit, ostatnia rzeźba cybernetyczna Ihnatowicza w 1973 r.