EN
Zdjęcie jest czarno białe. W centralnej części na środku mężczyzna. Patrzy prosto przed siebie. Siedzi na stołku. W prawej ręce trzyma duży drewniany krzyż z ciałem Jezusa. Ubrany jest w jasne jeansy oraz koszule w kratkę. Włosy ma krótkie zaczesane w tył. Tło jest jasne.
Zdjęcie jest czarno białe. W centralnej części na środku mężczyzna. Na ramieniu trzyma drewnianą belkę. Idzie z nią przed siebie. Głowę ma skierowaną lekko w bok. Ubrany w czarną szatę. Po lewej stronie zdjęcia fragment betoniarki. W oddali mur z cegieł. Tłem jest niebo i wzgórza.
Zdjęcie jest czarno białe. Minimalistyczne. Na pierwszym planie w centralnej części leży drewniany krzyż. Krzyż oparty jest o mur z oknem. W oknie w oddali grupa mężczyzn. Niektórzy stoją, niektórzy siedzą. Jeden z nich wznosi toast. Ubrany jest w sweter w paski. Mężczyzna stoi bokiem. Tło jest jasne.

Wystawa Jezus Chrystus Iberyjski/ ElSanto Christo Iberico

17.03.2022

Przez moment szukamy krzyża, zanim naprawdę popatrzymy na obraz jako całość. Krzyż staje się w ten sposób pułapką dla oka przystępującego do gry widza i, koniec końców, nawet, jeśli jest malutki, całkiem przesłania las.

Christian Caujolle

Jezus Chrystus Iberyjski, wystawa nieżyjącego już wybitnego, hiszpańskiego fotografa, Koldo Chamorro nie bez powodu pojawia się w okresie Wielkiego Postu.  Jej motywem przewodnim jest znak krzyża. Chamorro rozpoczął pracę nad tym projektem w 1974 r., u schyłku frankistowskiej dyktatury, mocno popieranej przez hiszpański Kościół.  Być może fotograf przeczuwał, że przemiany, jakie dokonają się w Hiszpanii, będą miały zasięg nie tylko polityczny, ale dotkną także obyczajowości, tradycji i religii. Fotografie Chamorro są wizualną refleksją na temat wiary, obrzędowości, liturgii, są też obrazem społeczeństwa w konkretnym momencie historycznym.  Oko fotografa koncentruje się na obecności krzyża, towarzyszącego obrzędom, obchodom świąt, rytuałom, pielgrzymkom i procesjom. Krzyż fotografowany jest z różnych perspektyw, pod niecodziennym kątem, w nieoczekiwanych miejscach i okolicznościach, z bardzo osobistego punktu widzenia.  Oglądający kolejne fotografie w symbolicznie podążamy od pierwszej do ostatniej stacji drogi krzyżowej. Prace nad cyklem Chamorro zakończył w 2000 r.