EN
Na zdjęciu kobieta w jasnej spódnicy i brązowej koszuli przechodzi przez scenę. Wokół niej stoi sześć postaci w muzułmańskim stroju zakrywającym całe ciało, włosy i oczy. W tle wyświetlane jest zdjęcie pustyni. Podłoga jest złota. Panuje półmrok.

Dwie nagrody dla Katarzyny Borkowskiej. Gratulujemy!

15.05.2022

W niedzielę 15.05.2022 r. w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie odbyła się gala finałowa 6. edycji Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie” 2022. To zwieńczenie prezentowanych w CSK najciekawszych zjawisk polskiej scenografii oraz prac artystów, którzy za pomocą dzieł przestrzennych wydobywają to, co w danym utworze najważniejsze.  

Nagrodę „Złotą Kieszeń” za najlepszą scenografię do spektaklu „Tysiąc nocy i jedna. Szeherezada 1979” Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie otrzymała Katarzyna Borkowska. Jury swój wybór uzasadniło niezwykle sugestywnym połączeniem formy wizualnej, kreującej wieloznaczne i metaforyczne przestrzenie, z warstwą dramaturgiczną spektaklu.

Nagrodę „Złotą Kieszeń” za przygotowanie najlepszych kostiumów do spektaklu „Tysiąc nocy i jedna. Szeherezada 1979” dla Katarzyny Borkowskiej. Jury chciałoby podkreślić prostotę i szlachetność kostiumów łączących wielorakie tradycje kulturowe z uniwersalnym przesłaniem przedstawienia.

Tysiąc nocy i jedna. Szeherezada 1979

Autorka: Magda Fertacz

Reżyseria: Wojciech Faruga

Premiera: 26.03.2021

Spektakl

Teatr w Krakowie im. J. Słowackiego - Duża Scena

2 h (bez przerwy)
> 15 EN

Projekt Wojtka Farugi i Magdy Fertacz inspirowany Baśniami Tysiąca i Jednej Nocy oraz życiem i twórczością Oriany Fallaci. Przez pryzmat starych perskich opowieści przyglądać się będziemy islamskiej rewolucji irańskiej z 1979 roku. Pretekstem do tego będzie wizyta reporterki Oriany Fallaci w Teheranie, w celu przeprowadzenia wywiadu z Ajatollahem Chomeinim. Fallaci spędziła w Teheranie parę nocy, ale jedna była szczególna: ta w czasie której jej bezpieczeństwo było zagrożone, po tym jak ośmieliła się odsłonić włosy w obecności charyzmatycznego duchownego. Fallaci – niczym współczesna Szeherezada – siłą opowieści walczyć będzie o swoje prawo do życia.