TYSIĄC NOCY I JEDNA. Szeherezada 1979
- Autorka: Magda Fertacz
- Reżyseria: Wojciech Faruga
- Scenariusz i dramaturgia: Magda Fertacz
- Scenografia, kostiumy, światła: Katarzyna Borkowska
- Muzyka: Bartosz Dziadosz
- Choreografia: Krystian Łysoń
- Multimedia: Paweł Penarski
- Asystentka reżysera: Dominika Przybyszewska (WRD AST)
- Reżyseria dźwięku: Tomasz Dziedzic
- Inspicjent, asystent reżysera: Bartłomiej Oskarbski
- Producent: Agata Schweiger
- Teatr im. Juliusza Słowackiego - Duża Scena
- Premiera: 26.03.2021
Projekt Wojtka Farugi i Magdy Fertacz inspirowany Baśniami Tysiąca i Jednej Nocy oraz życiem i twórczością Oriany Fallaci. Przez pryzmat starych perskich opowieści przyglądać się będziemy islamskiej rewolucji irańskiej z 1979 roku. Pretekstem do tego będzie wizyta reporterki Oriany Fallaci w Teheranie, w celu przeprowadzenia wywiadu z Ajatollahem Chomeinim. Fallaci spędziła w Teheranie parę nocy, ale jedna była szczególna: ta w czasie której jej bezpieczeństwo było zagrożone, po tym jak ośmieliła się odsłonić włosy w obecności charyzmatycznego duchownego. Fallaci – niczym współczesna Szeherezada – siłą opowieści walczyć będzie o swoje prawo do życia.
Obsada:
- Jerzy Światłoń - Szach Reza Pahlavi - były przywódca Iranu, wielbiciel diamentów,
- Andrzej Grabowski - Chomeini - obecny przywódca Iranu, wielbiciel Allaha,
- Tadeusz Zięba - Chomeini - obecny przywódca Iranu, wielbiciel Allaha (dublura) (28, 29 września),
- Marta Konarska - Oriana Fallaci - pisarka, dziennikarka, przeciwniczka tyranii,
- Daniel Malchar - Salami - tłumacz Oriany Fallaci, zwolennik Chomeiniego,
- Jerzy Światłoń - Mułła (kiedyś Szach) - duchowny, fanatycznie zapatrzony w Chomeiniego,
- Hanna Bieluszko - Leila - reżyserka, zwolenniczka Szacha (28, 29 września),
- Lidia Bogaczówna - Leila - reżyserka, zwolenniczka Szacha (dublura),
- Alina Szczegielniak - Nilufar – opiekunka hotelowa Oriany Fallaci, żona Salamiego, w ciąży, nie miesza się do polityki,
- Antoni Milancej - Anusz - poeta, ojciec, opozycjonista, lewak,
- Karol Kubasiewicz - Hassan - aktor, chłopak Tahera, oportunista,
- Karolina Kazoń - Neda - studentka sztuk pięknych, religijna, nie lubi polityki (28 września),
- Karolina Kamińska - Neda - studentka sztuk pięknych, religijna, nie lubi polityki (dublura) (29 września),
- Agnieszka Kościelniak - Szadi - wykładowczyni literatury, wielbicielka Nabokova, politycznie niezależna,
- Marta Waldera - Sima - nauczycielka, samotna matka, zwolenniczka Chomeiniego,
- Bożena Adamek - Sara – aktorka, gwiazda Mułłowizji, wielbicielka Fallaci,
- Krystian Łysoń - Taher - tancerz, chłopak Hassana, przeciwnika każdej władzy.
Zdjęcia ze spektaklu
fot. Bartek Barczyk © Teatr im. J. Słowackiego w KrakowieZdjęcia pochodzą z sesji towarzyszącej premierze
Foto: Bartek Barczyk, team: Edyta Sotowska-Śmiłek, Kinga Wiktoria Kowalska, Katarzyna Słowiak, Anna Cieślik, Elżbieta Orłowska i Mateusz Bernat przy wsparciu zespołu technicznego Teatru.Spektakl w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej
Z radością informujemy, że nasz spektakl "Tysiąc nocy i jedna. Szeherezada 1979" został przyjęty do Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Celem Konkursu jest popularyzacja współczesnego dramatu polskiego, promocja rodzimych dramatopisarzy, wspomaganie teatrów wystawiających polski dramat i adaptacje polskiej literatury współczesnej oraz nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych. Więcej >
Nagrody dla spektaklu "Tysiąc nocy i jedna. Szeherezada 1979"
15.05.2022 r. w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie - gala finałowa 6. edycji Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie” 2022
Nagrodę „Złotą Kieszeń” za najlepszą scenografię do spektaklu „Tysiąc nocy i jedna. Szeherezada 1979” Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie otrzymała Katarzyna Borkowska. Jury swój wybór uzasadniło niezwykle sugestywnym połączeniem formy wizualnej, kreującej wieloznaczne i metaforyczne przestrzenie, z warstwą dramaturgiczną spektaklu.
Nagrodę „Złotą Kieszeń” za przygotowanie najlepszych kostiumów do spektaklu „Tysiąc nocy i jedna. Szeherezada 1979” dla Katarzyny Borkowskiej. Jury chciałoby podkreślić prostotę i szlachetność kostiumów łączących wielorakie tradycje kulturowe z uniwersalnym przesłaniem przedstawienia.
2022r. - Finalista Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Scenariusz i dramaturgia