EN
Na zdjęciu pięć osób. Po lewej stronie dwóch mężczyzn w średnim wieku, ubranych na czarno. W centrum kobieta o krótkich, blond włosach. Po jej prawej stronie kobieta ubrana na biało, na plecach ma skrzydła husarii. Za nią stoi mężczyzna w białej koszuli i garniturze. Tło jest szare.

Finał VII Konkurs „Klasyka Żywa”

31.01.2022

Sześć tytułów uznano za najlepsze wystawienia polskiej klasyki w 2021 roku.

Sześć spektakli z teatrów w Gdańsku, Gnieźnie, Krakowie, Opolu i Poznaniu nominowano do finału VII Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”. Wśród przedstawień wybranych do udziału w 46. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych znalazły się trzy wystawienia wielkich dramatów romantycznych, inscenizacja najwybitniejszego dzieła Wojciecha Bogusławskiego, sceniczna interpretacja powieści Bolesława Prusa oraz oryginalne, taneczne odczytanie dzieł Witkacego.

„Balladyna” z Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki w Opolu (reż. Konrad Dworakowski), dwa spektakle z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie: „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” (reż. Cezary Tomaszewski) oraz „Dziady” (reż. Maja Kleczewska), „Kurka wodna albo urojenie” z Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu (reż. Igor Gorzkowski), „Lalka” z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie (reż. Radosław Rychcik) i „Lilla Weneda” z Teatru Wybrzeże w Gdańsku (reż. Grzegorz Wiśniewski) – to najlepsze spektakle polskiej klasyki z 2021 roku, które zostaną zaproszone do udziału w finale ogólnopolskiego konkursu „Klasyka Żywa”, czyli tegorocznych, 46. Opolskich Konfrontacji Teatralnych.

Wyboru, spośród 35 zgłoszonych do Konkursu przedstawień, dokonała Komisja Artystyczna w składzie: Patryk Kencki (przewodniczący), Ewa Konstancja Bułhak, Zenon Butkiewicz, Tadeusz Kornaś, Beata Popczyk-Szczęsna, Karol Suszczyński, Maryla Zielińska.

Komisja zdecydowała również o przyznaniu nagród dodatkowych twórcom przedstawień niezakwalifikowanych do finału Konkursu. Wyróżniono aktorki i aktorów Teatru Polskiego w Bielsku-Białej za kreację zbiorową w spektaklu „Zły” w reżyserii Piotra Ratajczaka oraz Beatę Schimscheiner za rolę Iwony i Annę Pijanowską za rolę Izy w przedstawieniu „Iwona, księżniczka Burgunda” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego z Teatru Ludowego w Krakowie. Nie przyznano natomiast Nagrody Specjalnej im. Stanisława Hebanowskiego oraz nagrody specjalnej z okazji dwusetnej rocznicy urodzin Cypriana Kamila Norwida. Kwoty przewidziane na obie nagrody (łącznie 40 000 zł) dołączone zostaną do puli nagród 46. Opolskich Konfrontacji Teatralnych / Klasyka Żywa.

W tym roku festiwal planowany jest na przełomie maja i czerwca. Podczas przeglądu finaliści powalczą o główne nagrody konkursu, m.in. za reżyserię, scenografię czy muzykę, oraz o Nagrodę Główną im. Wojciecha Bogusławskiego. Laureatów wyłoni Jury, w którego skład – jak co roku – wejdą znawcy teatru i dramatu, teoretycy i praktycy.

Do kolejnego, VIII Konkursu na Wystawienie Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” teatry będą mogły zgłaszać spektakle od 1 lutego 2022 roku.

Organizatorzy Konkursu liczą, że mimo rozmaitych utrudnień spowodowanych przez pandemię bieżący rok przyniesie wiele interesujących inscenizacji polskiej literatury i repertuarowych odkryć dowodzących, że klasyka naprawdę potrafi być żywa.

Konkurs „Klasyka Żywa” organizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.