EN
Elegancki salon w kamienicy w kolorze kremowym i złotym. Bogate wnętrze, wielki złoty żyrandol, złote ramy z obrazami na ścianie, kominek, kotary. W salonie stoi 5 elegancko ubranych ludzi. Na pierwszym planie stoją dwie młode kobiety w złotych sukniach i starszy mężczyzna we fraku. Patrzą dumnie w obiektyw. W tle kobieta i mężczyzna, oparci o kominek, rozmawiają.

Dziady

Zobacz wszystkich
  • Teatr im. Juliusza Słowackiego - Duża Scena
  • Premiera: 19.11.2021
  • Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie solidaryzuje się i wspiera naród ukraiński. Dlatego od 16 marca spektakl „Dziady” w reżyserii Mai Kleczewskiej będzie wzbogacony dodatkowo o Prolog. Na początku spektaklu aktorzy pochodzenia ukraińskiego będą wygłaszać fragment trzeciej części Dziadów „Do przyjaciół Moskali”.
2 h 45 minut
> 15

Najbliższe terminy

kwiecień
śr 24 19:00
Wyprzedane
Bilet do teatru
kwiecień
czw 25 19:00
Wyprzedane
Bilet do teatru
kwiecień
pt 26 12:00
Wyprzedane
Bilet do teatru
kwiecień
pt 26 19:00
Wyprzedane
Bilet do teatru
kwiecień
sob 27 15:00
Wyprzedane
Bilet do teatru

Dziady są przedstawieniem o Polsce. Mając w pamięci spektakle Wyspiańskiego, Dejmka, Swinarskiego, Grzegorzewskiego wiemy, że ten arcypolski dramat opowiada o naszej nieuświadomionej retrotopii, o nieumarłej przeszłości i jej nieumarłych upiorach. Społeczność krwawego obrzędu i konformistyczny salon to dwie twarze Polski, które Wyspiański spotkał wraz z upiorami na jednym weselu.

Dziś dwie Polski to nasza codzienność - dwa walczące przeciw sobie narody. Poeci stają pomiędzy walczącymi w bratobójczej walce stronami. Są samotni. Żadna ze stron nie potrzebuje Poetów. Jak w upiornym śnie, śnimy wciąż tę samą historię, przez co przegrywamy jako Ludzie.

Polska konserwatywna chce zawłaszczyć Poetów. Zamknąć im usta. Chce związać im ciała, zabić ich Miłość. Chce zawłaszczyć narodową historię, napisać ją na nowo. Chce napisać historię sielską, bohaterską i niewinną. Można się udusić od tej niewinności. Polska salonu, konformistyczna, bez idei na przyszłość, chce jedynie dostatku i spokoju.

Ten powtarzalny dramat zdaje się nie mieć końca. Dziś widać go wyraźnie. Jesteśmy nim oślepieni. Nie widząc rozwiązania. Głos Poety zabrzmi w tym świecie dobitnie i tragicznie. Z Bogiem lub choćby mimo Boga.

Premiera odbyła się w 120-lecie prapremiery "Dziadów" w inscenizacji Stanisława Wyspiańskiego. 


Obsada:

  • Feliks Szajnert  - Guślarz
  • Jacek Strama (dublura) (gościnnie) - Guślarz
  • Hanna Bieluszko - dziecko / Sobolewski
  • Tomasz Międzik - diabeł / zły Pan / Doktor
  • Tadeusz Zięba - dziecko
  • Rafał Dziwisz - diabeł / Pelikan
  • Maciej Jackowski - Kruk / Adolf
  • Karolina Kazoń - Tomasz / Ewa / Dama
  • Dominika Bednarczyk - Konrad
  • Agnieszka Przepiórska - Frejend / Pani Rollison 
  • Natalia Strzelecka - Frejend / Pani Rollison (dublura)
  • Agnieszka Kościelniak - Lwowicz / Diabeł / Dama
  • Julia Latosińska - Lwowicz / Diabeł / Dama (dublura)
  • Katarzyna Zawiślak-Dolny - Żegota / Dama
  • Marta Waldera - Żegota / Dama (dublura)
  • Karol Kubasiewicz - Lokaj
  • Marcin Kalisz - ksiądz Piotr
  • Jan Peszek (gościnnie) - Senator
  • Krzysztof Głuchowski - Senator (dublura)
  • Marcin Sianko - diabeł / Bajkow
  • Dorota Godzic - Sowa / Feliks
  • Lidia Bogaczówna - Anioł / Zosia
  • Sławomir Rokita - Starzec
  • Tomasz Augustynowicz - Koleski
  • Kaya Kołodziejczyk (gościnnie) – Księżna/ Duch Konrada
  • Wanda Skorny - Księżna/Duch Konrada (dublura)
  • Hanna Syrbu - fragment trzeciej części Dziadów „Do przyjaciół Moskali”
  • Anna Wójcicka
  • Zbigniew Szpara
  • Grzegorz Baran
  • Piotr Kadula
  • oraz tancerze Baletu Cracovia Danza.

 Choreografia menueta zespołu Cracovia Danza w scenie balu: Romana Agnel

Czytaj wszystko

Program do pobrania

Układ widowni Dużej Sceny na spektaklu "Dziady"

Nagrody dla spektaklu "Dziady"

2022 r. - Aktorka Dominika Bednarczyk oraz reżyserka Maja Kleczewska zdobyły O!LŚNIENIE w kategorii TEATR za spektakl “DZIADY”. Nagrody kulturalne O!LŚNIENIA są przyznawane przez Onet i Miasto Kraków.

2022r. - Nagroda miesięcznika "Teatr" dla najlepszej aktorki w sezonie 2021/2022 za rolę Konrada - Dominika Bednarczyk w "Dziadach" reż. M. Kleczewska

2022r. - "Nagroda Teatralna im. Stanisława Wyspiańskiego" - nagroda główna dla całego zespołu, "Dziady" reż. M. Kleczewska

2022r. - 20. Edycja Konkursu Złote Spinacze "Srebrny Spinacz" w kategorii: Issue Managment i komunikacja kryzysowa Teatr im. Juliusza Słowackiego - "Dziady " / A.D. 2021 - niezależność

2022r. - Festiwal Boska Komedia:

- Dominka Bednarczyk - nagroda za wybitne aktorstwo w "Dziadach" reż. M. Kleczewska

- Katarzyna Borkowska - nagroda za scenografię i reżyserię świateł "Dziady" reż. M. Kleczewska

2022 r. spektakl "Dziady" Adama Mickiewicza w reżyserii Mai Kleczewskiej został przyjęty do finału VII edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej "Klasyka Żywa".

Publiczność XXVIII Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych, oddając swoje głosy (internetowo oraz tradycyjnie – wypełniając karty plebiscytowe), przyznała:

⇢ Tytuł Najlepszej Aktorki dla Dominiki Bednarczyk za rolę Konrada w spektaklu "Dziady" w reżyserii Mai Kleczewskiej oraz

⇢ Tytuł Najlepszego Aktora dla Jana Peszka za rolę Senatora w sztuce Adama Mickiewicza "Dziady” w reżyserii Mai Kleczewskiej.

Dominika Bednarczyk otrzymała nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza dla najlepszej aktorki w sezonie 2021/2022 za rolę Konrada w "Dziadach" w reż. Mai Kleczewskiej.

Subiektywny spis aktorów teatralnych Jacka Sieradzkiego 2022, czyli ranking najlepszych kreacji aktorskich, a wśród nich Dominika Bednarczyk-Krzyżowska za rolę Konrada w "Dziadach".

"Dziady" w reż. Mai Kleczewskiej zostały laureatem Nagrody Publiczności na 46. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych Klasyka Żywa.

Reportaż

OŚWIADCZENIE

Z wielkim zaskoczeniem i zafrasowaniem przeczytaliśmy stanowisko Pani Barbary Nowak, w sprawie „Dziadów” w reżyserii Mai Kleczewskiej z naszego Teatru, w którym Małopolski Kurator Oświaty odradza organizowanie przez szkoły wyjść na ten spektakl.

„Dziady” to absolutne arcydzieło polskiej literatury. Jako takie jest dziełem otwartym, wielopłaszczyznowym i niepoddającym się łatwym ocenom i interpretacjom. Wystawienie tego tekstu zawsze jest wielkim wyzwaniem i łączy się z dużą odpowiedzialnością. Dlatego też realizacji „Dziadów” podejmowali się najwięksi twórcy (m.in. Kazimierz Dejmek, Konrad Swinarski, czy Jerzy Grzegorzewski). Jesteśmy dumni, że realizacji „Dziadów” w naszym Teatrze, w 120-lecie prapremiery w inscenizacji Stanisława Wyspiańskiego, podjęła się Maja Kleczewska, jedna z najważniejszych współczesnych reżyserek, laureatka m.in. Srebrnego Lwa za innowację w teatrze na 45. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Wenecji.

„Dziady” – jak każde dzieło sztuki – poddawane były wielu twórczym interpretacjom, inscenizacje „Dziadów” zawsze korespondowały z czasami, w których były wystawiane. W tym wypadku reżyserka bardzo uważnie podeszła do lektury dzieła Mickiewicza i przefiltrowała je przez polską teraźniejszość. Nie dopisując nic autorowi, podążając za myślą jego i prof. Marii Janion, nie szukając prostych rozwiązań, łatwych diagnoz politycznych, czy tanich prowokacji. Maja Kleczewska powierzyła rolę Konrada kobiecie, nie odbierając nic oryginałowi, odkrywając za to nowe sensy. Mówiona przez nią Wielka improwizacja – bez zmian w tekście, bez żadnych dodatkowych efektów, mówiona samotnie na pustej scenie – brzmi dziś niezwykle mocno i dobitnie. W naszym mniemaniu powstał spektakl mądry, odważny, we wnikliwy sposób dialogujący zarówno z tekstem Mickiewicza, jak i z otaczającą nas rzeczywistością. Spektakl, z którego jesteśmy dumni.

Teatr jest przestrzenią spotkania i dialogu. Głęboko wierzymy, że właśnie tworząc spektakle, oglądając je, dyskutując o nich, a nawet kłócąc się na ich temat, tworzymy wspólną przestrzeń wzajemnego zrozumienia i empatii. Dlatego gorąco zapraszamy wszystkich na „Dziady”. Zapraszamy do dyskusji, do wyrażenia własnej opinii, do wspólnego namysłu nad myślami i interpretacjami płynącymi z tego wielkiego, polskiego dramatu.

Dyrekcja i zespół Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie

W razie zamiaru publikacji naszego oświadczenia, uprzejmie prosimy o przytoczenie jego pełnej treści. 

Trailer filmowy

Trailer teatralny 1

Trailer teatralny 2

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Recenzje:

Konrad jest kobietą, wykluczoną, niesłyszaną, kaleką. Wielka Improwizacja w ustach Dominiki Bednarczyk ma dziś niezwykłą siłę i moc. Spektakl Mai Kleczewskiej pokazuje jak w soczewce obraz Polski podzielonej, Polski między dance floorem, zabawą a wojną ze wszystkimi, o wszystko. To zdecydowanie pozycja na listę spektakli obowiązkowych.

Czytaj więcej >

Gazeta Krakowska

Anna Piątkowska

W krakowskiej inscenizacji Mai Kleczewskiej jest piekło Polek i pycha władzy, grzechy Kościoła, a nawet konflikt z Unią Europejską. Czas odmienił dramat w zaskakujący sposób, ponownie czyniąc go lustrem rzeczywistości. Co z „Dziadami” Dejmka i Holoubka zrobił towarzysz Gomułka - wiedzą chyba wszyscy. Ktoś taki jak on „Dziady” w Teatrze im. Słowackiego pewnie też zdjąłby z afisza. A jeszcze niedawno po inscenizacji Eimuntasa Nekrošiusa w Teatrze Narodowym, gdy podszedł do dzieła Mickiewicza z dystansem, pokazując jak wieszcz uwięził nas w martyrologicznych i romantycznych stereotypach - wydawać by się mogło, że arcydramat pójdzie do lamusa. 

Czytaj więcej >

rp.pl

Jacek Ciślak

"Znachor" w Opolu 1989 1989 / LIVE ! 1989 / spektakl w Gdańsku 1989 / spektakl w Poznaniu 1989 / spektakl w Toruniu 1989 / spektakl w Warszawie Act of Killing Act of Killing Agamemnon Berek, czyli upiór w moherze Bóg, ja i pieniądze Botticelli Chory z urojenia Debil Debil / spektakl w Grudziądzu Dobrze się kłamie Dwoje na huśtawce Dziady Dziady Goło i wesoło Hamlet IMPRO KRK IMPRO KRK Kobieta i życie Kobieta i życie Kto się boi Virginii Woolf? Kwiat paproci Lalka Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć / spektakl w Gdańsku Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć / spektakl w Kaliszu Ludzie inteligentni Mężczyźni są z Marsa, kobiety z Wenus My Baby, czyli rodzinny biznes Nerwica Natręctw Niespodziewany powrót Noc Teatrów - Pani Bovary. Możliwa historia Noc Teatrów - Smok! Nowy Jork. Prohibicja O dwóch doktorach i jednej pacjentce O mało co... Opowieść wigilijna Pani Bovary. Możliwa historia Pani Pylińska i sekret Chopina Państwo / Der Staat Państwo / Der Staat - spektakl w Łodzi Państwo / Der Staat - spektakl w NTM Nationaltheater Mannheim POMOC DOMOWA Porwanie - Nowa komedia Artura Barcisia Prawda Proszę Państwa, Wyspiański umiera Rabacja Romeo i Julia Romeo i Julia / spektakl w Gdańsku Seks dla opornych Serce ze szkła. Musical Zen Simona K. Wołająca na puszczy Siostrzeństwo / Sisterhood Słoneczni chłopcy Smok! Smok! - spektakl na dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu SPA, czyli Salon Ponętnych Alternatyw Spóźnione odwiedziny Sylwester w Krakowie: Ludzie inteligentni Szczeliny istnienia SZYMBORSKA. KROPKI, PRZECINKI, PAPIEROSY SZYMBORSKA. KROPKI, PRZECINKI, PAPIEROSY SZYMBORSKA. KROPKI, PRZECINKI, PAPIEROSY / spektakl w Warszawie Testosteron Turnus mija, a ja niczyja Tydzień, nie dłużej TYSIĄC NOCY I JEDNA. Szeherezada 1979 Wesele Wieczorek pożegnalny Wielki Gatsby Wstyd – komedia „Teściowie” w wersji teatralnej Wydarzenie zewnętrzne "BARABUUM" Wydarzenie zewnętrzne "Boeing Boeing" Wydarzenie zewnętrzne "Damski biznes" Wydarzenie zewnętrzne "Inteligenci" Wydarzenie zewnętrzne "Kim jest pan Schmitt?" Wydarzenie zewnętrzne "Między łóżkami" Wydarzenie zewnętrzne "Optymiści czyli nasi w Egipcie" Wydarzenie zewnętrzne "Prywatna klinika" Wydarzenie zewnętrzne "Scenariusz dla trzech aktorów" WYDARZENIE ZEWNĘTRZNE "SZALONE NOŻYCZKI" Wydarzenie zewnętrzne "Wąsik - Jak się (nie) golić przed wizytą teścia" Wydarzenie zewnętrzne: "Ślub doskonały: I że Cię nie opuszczę aż do śmiechu" Zamknięci w Teatrze Zimowla Znachor Znachor żONa