Edukacja
Dział Edukacji Teatru:
Wojciech Rzehak – kierownik
e-mail: rzehak@teatrwkrakowie.pl
Kilka słów od Wojciecha Rzehaka:
Teatr w Krakowie im. Juliusza Słowackiego może stać się szczególnym centrum edukacyjnym na mapie miasta, działającym wszechstronnie i wielokierunkowo, miejscem pełnej inkluzji, polegającej na włączaniu w życie kulturalne różnych grup wiekowych, społecznych, zawodowych… Wytworzona w ten sposób synergia pozwalałaby na wzajemne czerpanie z różnic: wieku, doświadczenia zawodowego i życiowego, rasy, pochodzenia etnicznego, niepełnosprawności, płci, tożsamości czy religii. Tak rozumiany teatr stałby się miejscem nie tylko „wystawiania sztuk, dawania przedstawień”, miejscem wnikliwego komentowania rzeczywistości czy też zwierciadłem, w którym przegląda się współczesność, ale również przestrzenią spotkań dzieci, młodzieży, dorosłych oraz seniorów. Rozmowa, służąca wymianie myśli, wrażeń, doświadczeń oraz wiedzy byłaby znakiem rozpoznawczym Teatru jako przestrzeni edukacyjnej właśnie.
Plany edukacyjne na sezon 2024/2025
KONTYNUACJE
- Warsztaty edukacyjne powiązane z obejrzeniem przedstawienia – adresowane głównie dla szkół ponadpodstawowych, ale otwarte również na wizyty uczestników młodszych (szkoły podstawowe) oraz seniorów (np. Jagielloński Uniwersytet Trzeciego Wieku). Warsztaty stanowią dydaktyczny komentarz do spektakli, np. Szymborska. Kropki, przecinki, papierosy; 1989; Wesele; Dziady; Proszę państwa, Wyspiański umiera; Spóźnione odwiedziny; Szczeliny istnienia; Znachor, Romeo i Julia; Opowieść wigilijna. W większości przypadków po spektaklu przewidywane jest spotkanie uczestników z aktorami (Szymborska. Kropki, przecinki, papierosy; Spóźnione odwiedziny; Znachor, Romeo i Julia; Szczeliny istnienia).
Swoistą alternatywą, również o charakterze warsztatowym, są Rozmowy po spektaklu – podczas których widzowie mogą wziąć udział w spotkaniu z aktorami już po zakończonym przedstawieniu, na gorąco podzielić się wrażeniami. W tym wariancie nie przewidujemy warsztatów wprowadzających w problematykę spektaklu.
- Język polski na dwa głosy (JPna2G) kontynuacja spotkań prowadzonych wspólnie z Dariuszem Martynowiczem, Nauczycielem Roku 2021. Podczas 2,5-godzinnych zajęć na scenie MOS omawiane będą najważniejsze utwory dramatyczne, znajdujące się na liście lektur obowiązkowych dla uczniów szkół ponadpodstawowych. Celem JPna2G jest, pomoc w przygotowaniach do egzaminu maturalnego w maju 2025, ale również wzbudzenie zainteresowanie młodzieży literaturą, pokazanie, że można o niej rozmawiać w sposób interesujący, niesztampowy.
UWAGA: Pierwsze spotkanie z cyklu „Język polski na dwa głosy” już 12 października 2024, oczywiście w MOS-ie przy ul. Rajskiej 12. Zapraszamy na godz. 10:00.
- Matura ze ‘Słowakiem’, czyli Teatr im. J. Słowackiego zdaje egzamin maturalny razem z Wami, a więc – po raz wtóry – wielka kulminacja Języka polskiego na dwa głosy. Wspólnie z Dariuszem Martynowiczem poprowadzimy na Dużej Scenie ponad sześciogodzinną powtórkę przedmaturalną. Ubiegłoroczne wydarzenie cieszyło się dużą popularnością, a informacje zwrotne, które do nas dotarły, dowodziły skuteczności przedsięwzięcia.
NOWE PRZEDSIĘWZIĘCIA
- Kraków miastem dobrych praktyk edukacyjnych to cykl spotkań, prowadzonych wspólnie z krakowskim Kuratorium Oświaty, Wydziałem Edukacji Urzędu Miasta Krakowa, Sądem Okręgowym w Krakowie, Młodzieżową Radą Krakowa oraz Fundacją Pol i Fundacją To Ja Dziecko im. Kamilka Mrozka. Nauczyciele, dyrektorzy szkół, uczniowie oraz inne osoby związane z edukacją będą miały okazję do podzielenia się wiedzą i doświadczeniem (to bardzo ważne!) z chętnymi – innymi nauczycielami, uczniami, dyrektorami szkół, osobami związanymi z edukacją. Przewidywane tematy w kolejnych modułach:
MODUŁY:
- Ocenianie w szkole (moduł powstający we współpracy z Kuratorium Oświaty w Krakowie, Wydziałem Edukacji Urzędu Miasta Krakowa oraz Młodzieżową Radą Krakowa);
- Prawa ucznia / prawa człowieka / godność;
- Kryzys klimatyczny.