Leszek Bzdyl
Biogram
Profesjonalną karierę rozpoczął w 1987 roku we Wrocławskim Teatrze Pantomimy Henryka Tomaszewskiego. W latach 1990-1992 był związany z Teatrem Ekspresji Wojciecha Misiuro.
1992 roku założył Teatr Dada von Bzdülöw. W Teatrze wyreżyserował i wystąpił w ponad czterdziestu przedstawieniach, m.in.: Zagłada ludu, albo moja wątroba jest sensu (1994), Uff…! (2000), Magnolia (2002), Strategia (2003), Kilka błyskotliwych spostrzeżeń (a la Gombrowicz), 2004; Faktor T (2008) Czerwona trawa (2009) Le Sacre (2010), Intro (2015), Koniec Wielkiej Wojny (2019). Z Teatrem Dada zagrał w 24 krajach Europy, jak również w Indiach, Stanach Zjednoczonych, Izraelu i Palestynie i Korei Południowej.
Z pośród swoich ról dramatycznych ceni sobie: Kalibana w szekspirowskiej Burzy Davida w Niezidentyfikowanych szczątkach ludzkich w Teatrze Miejskim w Gdyni, Charliego w Charlie Bokserem w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, Dionizosa w Śmierć wrogiem ojczyzny w Pożarze w Burdelu w Warszawie, jak również role z 2022 roku: Woźnego w Awanturze w Chioggi w Teatrze Polskim w Warszawie oraz Tatara w Kwaterze bożych pomyleńców w Muzeum Powstania Warszawskiego.
Reżyserował przedstawienia m.in. w Teatrze Polskim w Warszawie, Teatrze Modrzejewskiej w Legnicy i w Teatrze OCH w Warszawie.
Jako choreograf zaangażowany był do realizacji blisko 80 tytułów. Z sentymentem wspomina pracę przy: Opowiadaniach dla dzieci, Milczeniu o Hiobie, Woyzecku, (reż. Piotr Cieplak, Teatr Narodowy w Warszawie), Hamlecie (reż. Jacek Głomb, Teatr Modrzejewskiej w Legnicy), Słomkowym kapeluszu (reż. P. Cieplak, Teatr Powszechny w Warszawie), Tangu oraz Kosmosie (reż. Jerzy Jarocki, Teatr Narodowy w Warszawie), Anioł zstąpił do Babilonu (reż. Julia Wernio, Teatr Miejski w Gdyni), Miłości na Madagaskarze (reż. Zbigniew Brzoza, Teatr Studio, Warszawa), Władzy (reż. Jan Englert, Teatr Narodowy), Akropolis. Rekonstrukcje (reż. Michael Marmarinos, Teatr Współczesny we Wrocławiu), Paradach (reż. Edward Wojtaszek, Teatr Polski w Warszawie). Oprócz wymienionych artystów współpracował z takimi reżyserami, jak: Andrzej Seweryn, Waldemar Śmigasiewicz, Piotr Kruszczyński, Gabriel Getzky, Jarosław Gajewski, Anna Wieczur, Bożena Suchocka.
Od 2019 do 2021 roku był dyrektorem artystycznym Wrocławskiego Teatru Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego.
Jest wykładowcą Akademii Teatralnej w Warszawie.
Act of killing
NA PODSTAWIE FILMU „THE ACT OF KILLING” W REŻYSERII JOSHUY OPPENHEIMERA
Reżyseria, adaptacja, tłumaczenie, opracowanie muzyczne: Jan Klata
Premiera: 05.01.2023
Spektakl
Scena MOS - Scena MOS
Najbliższe terminy
„Tutaj jest dużo duchów, bo wielu ludzi tutaj zostało zabitych. Umarli nie z przyczyn naturalnych. Gwałtowną śmiercią.” Dawni zbrodniarze, kaci, mordercy, a dziś powszechnie szanowani emeryci spotykają się ponownie, by przed kamerami opowiedzieć o czasach swojej pięknej młodości. O czasach w których zabijali tysiące, dziesiątki tysięcy niewinnych ludzi, wzorując się na hollywoodzkich idolach. Są uśmiechnięci, spokojni, z zaangażowaniem i bezgranicznym bezwstydem rekonstruują popełniane zbrodnie. Wciągają nas w przerażająco uwodzący świat czynów bez odpowiedzialności, zła bez potępienia, zbrodni bez kary.