Dostępność EN

Anna Maria Krysiak choreograf

Choreografia w spektaklu "Pan Tadeusz".

Aktualnie w obsadzie

Wesele

Spektakl - Teatr w Krakowie im. J. Słowackiego - Duża Scena

Rola: CHOCHOŁ (dublura) (gościnnie)

Najbliższe terminy

październik
śr 22 19:00
Wyprzedane
Bilet do teatru
październik
czw 23 19:00
Wyprzedane
Bilet do teatru
październik
pt 24 19:00
Wyprzedane
Bilet do teatru
październik
sob 25 15:00
Wyprzedane
Bilet do teatru
2h 40 min (bez przerwy)
> 15

Wesele

Autor: Stanisław Wyspiański

Reżyseria: Maja Kleczewska

Premiera: 16.03.2024

Spektakl

Teatr w Krakowie im. J. Słowackiego - Duża Scena

Najbliższe terminy

październik
śr 22 19:00
Wyprzedane
Bilet do teatru
październik
czw 23 19:00
Wyprzedane
Bilet do teatru
październik
pt 24 19:00
Wyprzedane
Bilet do teatru
październik
sob 25 15:00
Wyprzedane
Bilet do teatru
2h 40 min (bez przerwy)
> 15


Początek spektaklu oznaczy podniesienie kurtyny Wyspiańskiego.

Tajemnicą "Wesela" Stanisława Wyspiańskiego jest przede wszystkim sposób jego oddziaływania, bo na Weselu – jak ujął to dowcipnie niegdyś Jan Błoński – polska publiczność nigdy się nie nudzi. Z zawartym w dramacie Wyspiańskiego wizerunkiem narodu zgadzali się niemal wszyscy: socjaliści, nacjonaliści, demokraci i konserwatyści. A przecież Wesele przedstawia społeczny i klasowy konflikt, trwający i wciąż się odnawiający, niemożliwy do zażegnania, wielorako antagonizujący pole polityki – podszyty gniewem, wściekłością, poczuciem krzywdy i pragnieniem zemsty.

Wielki finał dramatu, zmierzający długimi kadencjami do stanu uśpienia, rozbrojenia, do chocholego tańca, zwykło się odczytywać jako gorzką, wstrząsającą prawdę o społecznej niemocy, marazmie, anomii. A może jest na odwrót? Może ta perwersyjna, triumfalna i monumentalna scena uśmiercania społecznej energii wyzwala poczucie ulgi, uwalnia od lęku przed krwawą przemocą, zapewnia błogie uczucie wzniosłości i bezgrzeszności? Czy pulsująca w dramacie groźba rozpętania rewolucyjnych żywiołów zostaje zdławiona przez iluzję wspólnoty i towarzyszącą jej zawsze przemoc symboliczną? Czy dramat Wyspiańskiego nawiedzany jest przez widma podświadomości narodowej, jak zwykliśmy uważać, czy raczej przez trupy historii o znacznie większym zasięgu rażenia?

Pan Tadeusz

Autor: Adam Mickiewicz

Reżyseria: Wojtek Klemm

Premiera: 10.10.2025

Spektakl

Teatr w Krakowie im. J. Słowackiego - Duża Scena

Najbliższe terminy

październik
pt 10 19:00
Bilety do teatru wyprzedane
październik
sob 11 18:00
Wyprzedane
Bilet do teatru
październik
nd 12 17:00
Wyprzedane
Bilet do teatru
październik
wt 14 18:00
Wyprzedane
Bilet do teatru
październik
śr 15 11:00
Rezerwacja tel.
12 424 45 25 / 12 424 45 28, wt.- pt. 10:00-15:00

Każdy z nas zna pierwsze wersy inwokacji otwierającej Pana Tadeusza. Litwa jest ojczyzną Adama Mickiewicza, którą poeta stracił niczym zdrowie. Wspominając ową Litwę, pierwsze co przychodzi poecie do głowy, to przepiękne pola uprawne. Czy jednak zajmują go w ogóle historie ludzi, którzy te pola uprawiali? Pan Tadeusz już w tytule jest wyraźnie poświęcony historii szlachty; opowiada przecież historię ostatniego szlacheckiego zajazdu. Epopeja narodowa zdaje się w ogóle nie zauważać innego świata. Dla kogo jest więc pisana? Co my – współcześni – mamy właściwie wspólnego z historią wiecznie kłócących się szlachciców; historią, która kończy się kontraktowym ślubem czternastoletniej dziewczynki z tytułowym „Panem”? Czego dziś tak naprawdę ta historia uczy? I właściwie o czym jest? Mamy ją podziwiać czy nienawidzić?

Obsada:

  • Agnieszka Judycka - Cappuccino
  • Karolina Kamińska
  • Marta Konarska
  • Natalia Strzelecka
  • Tomasz Augustynowicz
  • Mateusz Bieryt
  • Marcin Kalisz
  • Marcin Sianko
  • Wojciech Skibiński
  • Adam Wietrzyński
  • Tomasz Wysocki