Kaya Kołodziejczyk Choreografka
Biogram
Kaya tworzy na polu choreografii, sztuk performatywnych i tańca współczesnego. Swoje spektakle opiera na ideach działań na styku sztuk, włączając eksperymentalne podejście do ciała i jego materialności, techniki somatyczne, obrazy filmowe, eksperymentalną muzykę współczesną i oryginalne partytury ruchowe. Ma w swoim dorobku liczne choreografie autorskie, w tym min. GORYCZ dla Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu, AUDYCJA V – opera w 22 odsłonach (2016) do muzyki Andrzeja Krzanowskiego, pracę solową SOL (2013) czy spektakl Oh, Noh (2012) do muzyki Szymona Brzóski. Współpracowała także z europejską siecią sztuk performatywnych APAP (Advancing Performing Arts Project).
Kaya jest Absolwentką Uniwersytetu Muzyki i Sztuk Performatywnych we Frankfurcie nad Menem ( HfMDK), P.A.R.T.S w Brukseli oraz Warszawskiej Szkoły Baletowej.
Aktualnie w obsadzie
Wesele
Spektakl - Teatr w Krakowie im. J. Słowackiego - Duża Scena
Rola: CHOCHOŁ (gościnnie)
Najbliższe terminy
Dziady
Spektakl - Teatr w Krakowie im. J. Słowackiego - Duża Scena
Rola: (gościnnie) Księżna / Duch Konrada
Najbliższe terminy
Wesele
Autor: Stanisław Wyspiański
Reżyseria: Maja Kleczewska
Premiera: 16.03.2024
Spektakl
Teatr w Krakowie im. J. Słowackiego - Duża Scena
Najbliższe terminy
UWAGA! Spektakl zawiera sceny przemocy.
Początek spektaklu oznaczy podniesienie kurtyny Wyspiańskiego.
Tajemnicą "Wesela" Stanisława Wyspiańskiego jest przede wszystkim sposób jego oddziaływania, bo na Weselu – jak ujął to dowcipnie niegdyś Jan Błoński – polska publiczność nigdy się nie nudzi. Z zawartym w dramacie Wyspiańskiego wizerunkiem narodu zgadzali się niemal wszyscy: socjaliści, nacjonaliści, demokraci i konserwatyści. A przecież Wesele przedstawia społeczny i klasowy konflikt, trwający i wciąż się odnawiający, niemożliwy do zażegnania, wielorako antagonizujący pole polityki – podszyty gniewem, wściekłością, poczuciem krzywdy i pragnieniem zemsty.
Wielki finał dramatu, zmierzający długimi kadencjami do stanu uśpienia, rozbrojenia, do chocholego tańca, zwykło się odczytywać jako gorzką, wstrząsającą prawdę o społecznej niemocy, marazmie, anomii. A może jest na odwrót? Może ta perwersyjna, triumfalna i monumentalna scena uśmiercania społecznej energii wyzwala poczucie ulgi, uwalnia od lęku przed krwawą przemocą, zapewnia błogie uczucie wzniosłości i bezgrzeszności? Czy pulsująca w dramacie groźba rozpętania rewolucyjnych żywiołów zostaje zdławiona przez iluzję wspólnoty i towarzyszącą jej zawsze przemoc symboliczną? Czy dramat Wyspiańskiego nawiedzany jest przez widma podświadomości narodowej, jak zwykliśmy uważać, czy raczej przez trupy historii o znacznie większym zasięgu rażenia?
Dziady
Autor: Adam Mickiewicz
Reżyseria: Maja Kleczewska
Premiera: 19.11.2021
Spektakl
Teatr w Krakowie im. J. Słowackiego - Duża Scena
Najbliższe terminy
Dziady są przedstawieniem o Polsce. Mając w pamięci spektakle Wyspiańskiego, Dejmka, Swinarskiego, Grzegorzewskiego wiemy, że ten arcypolski dramat opowiada o naszej nieuświadomionej retrotopii, o nieumarłej przeszłości i jej nieumarłych upiorach. Społeczność krwawego obrzędu i konformistyczny salon to dwie twarze Polski, które Wyspiański spotkał wraz z upiorami na jednym weselu.