EN

Mirosław Wlekły scenarzysta

Jestem reporterem i pisarzem non fiction, który co jakiś czas przenosi swoją pracę na scenę zarażając reportażem widownię teatralną.

Biogram

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego i Polskiej Szkoły Reportażu.

Autor książek:

– „All inclusive. Raj, w którym seks jest bogiem” (Agora 2015)

– “Tu byłem. Tony Halik” (Agora 2017)

– “Raban! O Kościele nie z tej ziemi” (Agora 2019)

– “Gareth Jones. Człowiek, który wiedział za dużo” (Znak 2019)

– “Przygoda dzika Toniego Halika” (Agora 2021)

– “Górski. Wygramy my albo oni” (Znak 2021)

oraz e-booka „Skąd się wziąłeś, Franciszku? Reporterska podróż do kraju papieża”. Publikował też w antologiach („Grzech jest kobietą”, „NieObcy”, „Obrażenia. Pobici z Polską”) oraz w prasie zagranicznej (m.in. w Portugalii, Niemczech i Angoli).

Jest autorem “Śledzwa Pisma”, pierwszego podcastowego serialu reporterskiego w Polsce. A także współautorem reportaży, na podstawie których powstały spektakle teatralne:

–  „Listy na wolność” (Teatr Nowy w Poznaniu) – wraz z Justyną Pobiedzińską i Włodzimierzem Nowakiem, reż. Roman Pawłowski

– „Swarka” (Teatr Polski w Bydgoszczy”)

– “Bóg w dom” (Teatr Polski w Bydgoszczy)

– “Lwów nie oddamy” (Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie)

– “Jedzonko” (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie)

(współautorką reportaży i reżyserką była Katarzyna Szyngiera, dwa ostatnie we współpracy z Marcinem Napiórkowskim)

Zdobywca Nagrody im. Beaty Pawlak 2019 (“”Raban! O Kościele nie z tej ziemi”).

Zdobywca Nagrody Magellana w kategorii “książka reportażowa” (“Tu byłem. Tony Halik).

Nominowany do Górnośląskiej Nagrody Literackiej Juliusz („Gareth Jones”).

Nominowany do nagrody Grand Press Digital (“Śledztwo Pisma”).

Nominowany do Nagrody im. Beaty Pawlak (“All inclusive”)

Czterokrotnie nominowany do nagród Newsweeka im. Teresy Torańskiej (za reportaże: “Zabawa w króla ciszy”, “Swarka”, “Niewolnicy z bananowej republiki” i “Powiedz im, że zaczynamy puchnąć z głodu”).

Realizacje

Jedzonko

Reżyseria: Katarzyna Szyngiera

Premiera: 11.09.2020

Spektakl

Scena MOS - Scena MOS

2 h 15 min
> 15

„Wybieramy swoje pokarmy nie tylko dlatego, że są dobre do jedzenia, ale przede wszystkim dlatego, że są dobre do myślenia.” To jedno z najsłynniejszych zdań Claude’a Lévi-Straussa – twórcy nowoczesnej antropologii i niestrudzonego badacza kulinarnych mitów, tabu i plemiennych struktur. Jedzenie kształtuje społeczeństwo, ustala kategorie, w których myślimy i mówimy o świecie, wyznacza linie podziałów między zamożnymi a ubogimi, wtajemniczonymi a profanami.