Dostępność EN

Jarosław Murawski

Dramatopisarz, scenarzysta. Absolwent Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, studiował także w tamtejszym Instytucie Historii Sztuki.

Ukończył kurs scenariopisarstwa w The National Institut of Dramatic Art w Sydney.

Debiutował na dużej scenie w 2013 roku dramatem poetyckim Na Boga! (reż. Marcin Liber, Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu), który znalazł się w finale konkursu na wystawienie polskiej sztuki współczesnej i zdobył nagrody m.in. na festiwalach „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu i „Boska Komedia” w Krakowie.

Biogram

Autor wielu sztuk teatralnych i scenicznych adaptacji, m.in:

  • Gałgan (reż. Ewelina Marciniak, Wrocławski Teatr Współczesny, 2013)
  • Morfina (na podstawie Szczepana Twardocha, reż. Ewelina Marciniak, Teatr Śląski w Katowicach, 2014,
  • Złota Maska dla najlepszego śląskiego spektaklu 2014 roku)
  • Humanka (reż. Agata Puszcz, Teatr Polski w Bielsku-Białej; 2016; reż. Lena Frankiewicz, Teatr Nowy w Łodzi, 2020; Star Theater w Pekinie i Chengdu, 2022)
  • Być jak Doktor Strangelove, reż. Marcin Liber, Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu
  • Więzi (reż. Olena Apczel, Teatr Wybrzeże w Gdańsku, 2019)
  • Planeta małp (reż. Marcin Liber, Teatr Polski w Podziemiu, 2021)
  • Inny (reż. Lena Frankiewicz i Tomasz Maśląkowski, Bratislavskie Babkove Divadlo, 2020; Śląski Teatr  Lalki i Aktora Ateneum, 2024)
  • Resztki (reż. Ewelina Marciniak, Teatr Wybrzeże w Gdańsku, 2022)
  • Książę Niezłomny (reż. Małgorzata Warsicka, Narodowy Stary Teatr w Krakowie, 2022)
  • 966 czyli zemsta bogów (reż. Marcin Liber, Teatr im. Fredry w Gnieźnie, 2023)
  • Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć (reż. Marcin Liber, Teatr im. Słowackiego w Krakowie, 2023)
Od 2019 r. pracuje także w Niemczech, gdzie w hamburskim Thalia Theater przygotował adaptację Króla Szczepana Twardocha (Der Boxer) oraz Ksiąg Jakubowych Olgi Tokarczuk (Die Jacobsbuecher, tamże, 2021, obie w reżyserii Eweliny Marciniak). Der Boxer został uhonorowany najważniejszą niemiecką nagrodą teatralną FAUST. Wiosną 2022 r. w niemieckim Teatrze Narodowym (Deutsches Theater Berlin) odbyła się premiera jego sztuki Werther. Ein Spiel von Liebe und Freudschaft na podstawie J.W. Goethego (reż. Ewelina Marciniak). Jesienią 2024 współtworzył spektakl Alles was wir nicht erinnern w hamburskim Thalia Theater, reż. Gernot Gruenewald. W lutym 2025 r. Residenztheater w Monachium wystawił jego adaptację Salome na podstawie utworu Oscara Wilde’a i opery Richarda Straussa w reż. Eweliny Marciniak.

Na napisanie sztuki o Krzysztofie Komedzie otrzymał w 2015 roku stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Komeda, Teatr IMKA/Teatr Nowy w Łodzi, reż. Lena Frankiewicz, 2016).

Na podstawie jego Humanki Katarzyna Trzaska zrealizowała spektakl Teatru Telewizji (pt. Humani, 2016). Jesienią 2022 r. w Pekinie i Chengdu odbyła się chińska premiera tej sztuki (pt. Humanoid), przygotowana przez Star Theater Company.

Autor książki Paczłorkowcy (Wydawnictwo Wytwórnia, 2021), uznanej w rankingu „Gazety Wyborczej” za jedną z 10 najlepszych książek dla dzieci i młodzieży 2021 roku.

Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć

Tekst: Jarosław Murawski

Reżyseria: Marcin Liber

Premiera: 29.09.2023

Spektakl

MOS - Scena MOS

1,5h
> 18

Jedna z najbardziej kontrowersyjnych postaci polskiej polityki ostatnich dekad, trybun ludowy, twórca „Samoobrony”. Jego burzliwa działalność polityczna: od organizatora rolniczych blokad i strajków do stanowiska wicepremiera i wicemarszałka Sejmu, aż po tajemnicze samobójstwo w 2011 roku, prowokuje do przyjrzenia się jego indywidualnym losom, ale też sytuacji całej reprezentowanej przez niego warstwy społecznej, mocno doświadczonej transformacją lat 90.

Polish horror story

Tekst: Jarosław Murawski

Reżyseria: Marcin Liber

Premiera: 12.09.2025

Spektakl

MOS - Scena MOS

Najbliższe terminy

listopad
pt 07 19:00
listopad
sob 08 19:00
Wyprzedane
Bilet do teatru
listopad
nd 09 16:00
Wyprzedane
Bilet do teatru
1h 40min
> 18

A co jeśli Polska gra główną rolę w horrorze? Obsadzona po warunkach. I nie w jednym epizodzie, ale w wielu ciągnących się od stuleci sezonach? Co jeśli akcja dzieje się głównie na cmentarzu, gdzie za każdym nagrobkiem czai się wygłodniały upiór – dusza narodowego (anty) bohatera, wołająca o pokutę i rozgrzeszenie? Co jeśli zejście do piwnicy wywołuje gęsią skórkę, bo nigdy nie wiadomo na co się natrafi, co, skrzętnie skrywane, wylezie na powierzchnię i zafajda cały dom? Co jeśli kilka ruchów łopatą może wywołać duchy przeszłości, których już nigdy nie będziemy w stanie się pozbyć? Które zostaną z nami, narzucając swoją narrację i swoją estetykę? Co jeśli przez to nie zauważymy tego, co naprawdę istotne? Nawet jeśli wyląduje nam przed samymi oczami. Co jeśli wszystko to teatr?

„Polish Horror Story” to utrzymany w konwencji horroru teatr nostalgiczno-wyzwoleńczy. Groteskowa podróż przez nadwiślański krajobraz, gdzie „potrąca się mogiłę co krok”, gdzie śmiech i łzy, absurd i nadęta powaga łączą się w ten wyjątkowy eliksir, który rozpoznajemy po jednej nutce. To historia o kraju toczącym nieustanną walkę między esencją a kostiumem.

Obsada:

  • Karolina Kazoń - MUZA
  • Magdalena Osińska - ZOŚKA 
  • Marta Waldera - MATKA / REDAKTORZYNA O WYGLĄDZIE PINGWINA 
  • Wojciech Dolatowski - DORIS / ARNIE
  • Rafał Dziwisz - WACŁAW / SZEF WSZYSTKICH SZEFÓW 
  • Daniel Malchar - GUSTAV
  • Antoni Milancej - WOLF
  • Dominik Stroka - NARĄBANY IDEAŁAMI DZIENNIKARZ PROSTO Z WESELA