EN
Zdjęcie makiety Dużej Sceny Teatru ułożonej na szarym podeście. Składa się z widowni oraz scenografii do spektaklu Hamlet. Widownia to kilkanaście  rzędów czerwonych foteli. Na środku sceny leży duża rzeźba w kształcie dłoni. Za nią ściany złożone z kontenerów. Jedna ze ścian ozdobiona jest sześcioma białymi porożami. Na podłodze drobne kamienie. Wszystkie elementy scenografii są w kolorze niebieskim. Tło jest czarne.

Makiety dotykowe scenografii oraz dotykowe katalogi kostiumów

Rok 2020 nie był dla Teatrów łatwy, ale to nie oznacza, że Teatr nie działał. Przez cały ten czas przygotowywaliśmy się na spotkanie z widzami. W efekcie naszej pracy powstały między innymi materiały dotykowe, dzięki którym, nie tylko osoby z niepełnosprawnością wzroku, ale i każdy widz, będzie mógł skorzystać.

W ramach projektu Kultura Dostępna wykonaliśmy makiety dotykowe czterech scen Teatru: Dużej Sceny, Domu Machin, Sceny MOS oraz Sceny Banku Opowieści. Przedstawiają one przestrzeń sceny wraz z widownią. Posiadają opisy w Brajlu oraz czarnodruku. Ich zadaniem jest ogólne zapoznanie się z przestrzenią, w której widz przebywa podczas spektaklu.

Makiety scen to stałe elementy, do których dopasowane są dotykowe makiety scenografii z poszczególnych spektakli. W zależności od tego, na jakiej scenie grany jest spektakl, makieta scenografii jest dopasowywana do konkretnej przestrzeni, odzwierciedlając rzeczywistą scenografię.

Jak wiadomo, poza scenografią, ważnym elementem spektakli są kostiumy. Dlatego też, każdy spektakl posiada również dotykowy katalog kostiumów. Jest to zbiór ośmiu lub dziesięciu wybranych kostiumów, wykonanych przeważnie z tych samych materiałów, co kostiumy aktorów. Kostiumy umieszczone są na tablicach z możliwością odczepiania. Każdy strój jest dokładnie opisany (materiał, krój oraz kolor) zarówno w czarnodruku jak w Brajlu.

Dzięki pomocom dotykowym, widzowie przed spektaklem mogą zapoznać się z przestrzenią sceny, scenografią i wyglądem aktorów, co pozwala na lepszy odbiór spektaklu i większe poczucie bezpieczeństwa.

Poza spektaklami, będzie można uczestniczyć w warsztatach i spotkaniach w Teatrze, podczas których będziemy wykorzystywać powstałe materiały.


Spektakle, które posiadają makiety dotykowe to:



Za realizacje tego zadania dziękujemy twórczyniom:
  • Adriannie Arabskiej
  • Izabeli Pawluśkiewicz
  • Julii Basiście
  • Barbarze Mateji
  • Barbarze Iwańskiej
  • Annie Pachniowskiej


oraz Zespół Koła Naukowego Wzornictwa PROTOTYP Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, w składzie: Adrianna Arabska, Kaja Jałoza, Zuzanna Krzemień, Izabela Pawluśkiewicz, Zuzanna Wdowik. 

Zaangażowanie i precyzja wykonanej pracy na pewno zostanie doceniony przez odbiorców!


Dziękujemy:

  • Natalii Kaczor za konsultację oraz opisy w Brajlu.
  • Stowarzyszeniu Szansa Dla Niewidomych oraz Psiaki i Dzieciaki z Krakowa za konsultacje merytoryczne i wsparcie.
  • Dominice Feiglewicz za koncept i koordynację projektu.

     

    To dzięki Wam Teatr staję się coraz bardziej dostępny!

Jak powstawała makieta Teatru im. Juliusza Słowackiego


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.