EN
Plakat do spektaklu „Hamlet” na podstawie "Hamleta" W. Szekspira oraz twórczości S. Wyspiańskiego. Ilustracja przedstawia tors postaci w białym, połyskliwym epokowym stroju z kryzą. W miejscu twarzy namalowano niedbale cienką, jasną kreską głowę w koronie. Głowa i część plakatu jest zamalowana cienkimi, jasnymi liniami odchodzącymi od głowy. Tło jest brązowe.

Hamlet

Zobacz wszystkich
120 minut
> 15 EN UKR

Najbliższe terminy

listopad
pt 22 19:00
Wyprzedane
Bilet do teatru
listopad
sob 23 16:00
Wyprzedane
Bilet do teatru

Na podstawie "Hamleta" Williama Szekspira w tłumaczeniu Stanisława Barańczaka oraz idei i fragmentów tekstów Stanisława Wyspiańskiego (Studium o "Hamlecie", Śmierć Ofelii).

"W Polsce zagadką Hamleta jest to: co jest w Polsce – do myślenia". 


To słowa Stanisława Wyspiańskiego z gorączkowo pisanego przez kilka dni Studium o „Hamlecie” – niezwykłego dzieła, będącego źródłem inspiracji dla wielu polskich reżyserów. Wyspiański zawarł w nim swoją fascynację fenomenem teatru, miłość do genialnego tekstu oraz wielkie pragnienie rozczytania go tak dotkliwie, aby wstrząsnąć sumieniami swoich rodaków.

Reżyser Bartosz Szydłowski sięga po Hamleta i czyta najsłynniejszy dramat Szekspira poprzez świat idei Stanisława Wyspiańskiego, zawarty w Studium…, czy w Wyzwoleniu. Wyspiański umierał na Polskę małostkową, egocentryczną, zaklętą w sloganach narodowości. Sięgał do Hamleta, bo widział w nim zmagania polskiego inteligenta, który stawał przeciwko światu kłamstw, triumfalnego rechotu, grotesce, która z kategorii estetycznej, stała się kategorią opisu realnego świata. Polski Hamlet współczesny to Hamlet czasów postprawdy. Ostatni samotnik przyzwoitości.

„Graj Hamleta, gdziekolwiek zechcesz w Polsce. Wszędzie twe słowa: fałsz, kradzież, szelmostwo, będą szelmostwo, fałsz, krzywdę oznaczać! I wołać zemsty!”

Obsada:

  • Hanna Bieluszko - Gertruda,
  • Agnieszka Judycka-Cappuccino - Ofelia, (22, 23 listopada)
  • Dominika Feiglewicz-Penarska - Ofelia (dublura),
  • Tomasz Augustynowicz - Laertes,
  • Tomasz Międzik - Poloniusz,
  • Maciej Jackowski - Grabarz,
  • Mateusz Janicki - Rosencrantz,
  • Karol Kubasiewicz - Rosencrantz (dublura),
  • Marcin Kalisz - Hamlet,
  • Wojciech Dolatowski - Horacjo,
  • Wojciech Skibiński - Klaudiusz,
  • Dominik Stroka - Guildenstern,
  • Jerzy Światłoń - Grabarz,
  • Tytus Grochal - Duch ojca Hamleta.

Czytaj wszystko

Film do spektaklu "Hamlet" w Polskim Języku Migowym, opisujący bohaterów

Aktor Marcin Kalisz (Hamlet) zaprasza w Polskim Języku Migowym na spektakl pt. "Hamlet"

Program → do pobrania

Układ widowni

Trailer

Teaser

Bartosz Szydłowski o Hamlecie

Rozmowy z twórcami spektaklu

Bartosz Szydłowski i Piotr Augustyniak cz.1

Bartosz Szydłowski i Piotr Augustyniak cz.2

Dominika Knapik i Dominik Strycharski

Małgorzata Szydłowska

LEKCJA ONLINE "Hamlet"

Zapraszamy do uczestniczenia w lekcji online, którą zrealizowaliśmy w ramach cyklu kulturalno-edukacyjnego „Zamknięty teatr, otwarte głowy”.

Jest to film, który będzie doskonałym merytorycznym wsparciem dla nauczycieli podczas omawiania „Hamleta” W. Szekspira. Lekcja powstała w oparciu o spektakl ”Hamlet” wg „Studium o Hamlecie” Stanisława Wyspiańskiego.

Scenarzystą i reżyserem projektu jest Piotr Augustyniak.

Projekt realizowany jest w ramach programu Narodowego Centrum Kultury "Kultura w sieci"

Radio Kraków

Rozmowa Justyny Nowickiej z Bartoszem Szydłowskim, Krzysztofem Głuchowskim, Agnieszką Judycką, Marcinem Kaliszem, Piotrem Augustyniakiem. Posłuchaj audycji >>

Polskie Radio 24

W najnowszej odsłonie audycji "DOMAGAŁAsięTEATRU" rozmowa o najnowszej premierze Teatru Słowackiego - spektaklu "Hamlet" na podstawie tragedii Williama Szekspira i "Studium o Hamlecie" Stanisława Wyspiańskiego. Więcej >

Partner medialny

Fundatorem Kurtyny Wyspiańskiego jest Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

Recenzje:

"Hamlet" jest zawsze wyzwaniem. Dla Bartosza Szydłowskiego sztuka jest zadaniem artystycznym, misją społeczną. W "Hamlecie" wystawionym w Teatrze im. Juliusza Słowackiego ów uniwersalno-doraźny potencjał został jeszcze wzmocniony. Powstał "Hamlet" polityczny, pełen dylematów, pozbawiony jednoznacznych odpowiedzi, "Hamlet" rozpięty pomiędzy wizualną ponadczasowością a ideologicznym czy raczej filozoficznym napięciem. W przedstawieniu padają pytania największej wagi: o wolność jednostki, prawo do samodzielnych decyzji, a także, co wybrzmiewa być może najmocniej, o sytuację człowieka myślącego indywidualnie, w każdym razie starającego się tak myśleć, w rzeczywistości ulepionej z mód, póz, liczmanów i figur retorycznych. Nieprzypadkowo intelektualnym partnerem dla Szekspira jest w krakowskim spektaklu Stanisław Wyspiański. Jego "Studium o "Hamlecie"" to była rzecz o Polsce. Każdej Polsce, także tej współczesnej. Fortynbrasowy wyraz zasmucenia i zdumienia. Tak to teraz wygląda? Nie ma niczego więcej?

Więcej >

Wprost

Łukasz Maciejewski

Szydłowski wyreżyserował w moim przekonaniu swoje najlepsze przedstawienie. Przemyślane, konsekwentne i odważne, zarówno w podejściu do legendy Szekspira, jak i w ocenie współczesności. Ważne, że wszystko to i tak tylko przyczynek do dyskusji, którą wraz z Piotrem Augustyniakiem, tą krakowską współczesną „wdową po Wyspiańskim”, obaj prowadzą, zarówno z myślą Wyspiańskiego, jak i rzeczywistością. Robią to fascynująco i miejscami odkrywczo. Wypada tylko pogratulować.

Więcej >

domagalasiekultury.pl

Tomasz Domagała

Bartosz Szydłowski czyta "Hamleta" przez Stanisława Wyspiańskiego, zmęczonego narodowymi sloganami rewolucjonistę, którego wielu wspomina dziś wtedy, kiedy im wygodnie (Wyspiański tymi wspomnieniami zapewne by gardził). Podstawą spektaklu jest Studium o "Hamlecie", rozprawa z 1904 roku, stworzona po spotkaniu z aktorem Kazimierzem Kamińskim, który poprosił Wyspiańskiego o pomoc w interpretacji tytułowego bohatera. Szydłowski i dramaturg Piotr Augustyniak mówią o rozpadzie świata, w skali mikro i makro. Hamlet-inteligent (Marcin Kalisz), z niekończącym się ciągiem myśli, buntownik z jedną nogą w grobie, jedyny uczciwy, ma przeciwko sobie cały naród - i polski i duński. Kłamców i hipokrytów.

Więcej >>

Onet.pl

Dawid Dudko

Świetny spektakl Bartosza Szydłowskiego w krakowskim Teatrze im. Słowackiego pokazuje, co zrobiliśmy z niepodległością. „W Polsce zagadką Hamleta jest to: co jest w Polsce – do myślenia" – napisał Stanisław Wyspiański w „Studium o Hamlecie". Współtworzy ono scenariusz przedstawienia, bo też historia duńskiego księcia zawsze krytycznie diagnozowała polską rzeczywistość. Tak też jest teraz, gdy spektakl Bartosza Szydłowskiego wpisuje się w galerię najważniejszych inscenizacji szekspirowskiej tragedii po 1989 r.

Więcej >>

Rzeczpospolita

Jacek Cieślak

Gonitwa myśli i pomysłów rozsadziła tego "Hamleta". Szczątki, które oglądamy przez dwie godziny, bywają efektowne, ale też niedomyślone i wiodące donikąd. Nie mam pretensji do Bartosza Szydłowskiego o to, że nie zrobił „Hamleta” po bożemu, co często sprowadza się do mniej lub bardziej udanego streszczenia dramatu. Tu nie chodziło o sprawne opowiedzenie historii księcia duńskiego, ale o pokazanie w serii obrazów świata, który jest „kością wyłamaną w stawie”. Naszego oczywiście świata, bo, jak pisał Wyspiański, „»Hamlet” jest o tym, co dziś w Polsce – do myślenia”. Nawiasem mówiąc, choć na afiszu obok Szekspira widnieje Wyspiański, w spektaklu jego rozważania o „Hamlecie” istnieją szczątkowo.
Więcej >>

wyborcza.pl

Joanna Targoń