Marcin Chlanda scenograf
Scenograf, reżyser świateł, twórca multimediów, modeli 3D oraz rozwiązań technicznych i logistycznych dla teatru. Absolwent scenografii na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Biogram
Autor scenografii do kilkudziesięciu przedstawień. Pracował z najciekawszymi polskimi reżyserami ostatnich lat, między innymi z Mają Kleczewską, Małgorzatą Warsicką, Piotrem Ratajczakiem, Pawłem Świątkiem. Regularnie współpracuje z Nowym Teatrem Krzysztofa Warlikowskiego w Warszawie.
Laureat nagród i wyróżnień, m.in. za scenografię do spektaklu „30 sekund" Bogny Podbielskiej (na Opolskich Konfrontacjach Teatralnych), nagrody specjalnej miesięcznika „Teatr" dla twórców spektaklu o unikalnej wartości artystycznej i humanistycznej „Wieloryb The Globe" w reżyserii Evy Rysovej.
W Teatrze Słowackiego stworzył scenografie i reżyserie świateł do spektakli „Dzieje Upadków" (2016) i „Szklane Paciorki. Gra. Rozpoznanie" (2017) w reż. Małgorzaty Warsickiej, „Bolesława Śmiałego" (2017), „Wojna polsko-ruska pod flagą biało czerwoną" (2019) i „Balladyny" (2020) w reż. Pawła Świątka oraz „Debila" (2021) w reż. Piotra Ratajczaka. Wyreżyserował światła do „Hamleta" (2019) w reż. Bartosza Szydłowskiego. W 2016 był współtwórcą pierwszej edycji festiwalu Wyspiański Wyzwala, a w 2019 wyreżyserował Wybieg Wyspiański.
www.chlanda.pl
Wesele
Autor: Stanisław Wyspiański
Reżyseria: Maja Kleczewska
Premiera: 16.03.2024
Spektakl
Teatr im. Juliusza Słowackiego - Duża Scena
Najbliższe terminy
UWAGA! Spektakl zawiera sceny przemocy.
Początek spektaklu oznaczy podniesienie kurtyny Wyspiańskiego.
Tajemnicą "Wesela" Stanisława Wyspiańskiego jest przede wszystkim sposób jego oddziaływania, bo na Weselu – jak ujął to dowcipnie niegdyś Jan Błoński – polska publiczność nigdy się nie nudzi. Z zawartym w dramacie Wyspiańskiego wizerunkiem narodu zgadzali się niemal wszyscy: socjaliści, nacjonaliści, demokraci i konserwatyści. A przecież Wesele przedstawia społeczny i klasowy konflikt, trwający i wciąż się odnawiający, niemożliwy do zażegnania, wielorako antagonizujący pole polityki – podszyty gniewem, wściekłością, poczuciem krzywdy i pragnieniem zemsty.
Wielki finał dramatu, zmierzający długimi kadencjami do stanu uśpienia, rozbrojenia, do chocholego tańca, zwykło się odczytywać jako gorzką, wstrząsającą prawdę o społecznej niemocy, marazmie, anomii. A może jest na odwrót? Może ta perwersyjna, triumfalna i monumentalna scena uśmiercania społecznej energii wyzwala poczucie ulgi, uwalnia od lęku przed krwawą przemocą, zapewnia błogie uczucie wzniosłości i bezgrzeszności? Czy pulsująca w dramacie groźba rozpętania rewolucyjnych żywiołów zostaje zdławiona przez iluzję wspólnoty i towarzyszącą jej zawsze przemoc symboliczną? Czy dramat Wyspiańskiego nawiedzany jest przez widma podświadomości narodowej, jak zwykliśmy uważać, czy raczej przez trupy historii o znacznie większym zasięgu rażenia?
Romeo i Julia
Autor: William Szekspir / przekład: Wiktoria Rosicka
Reżyseria: Dominika Feiglewicz-Penarska, Zdenka Pszczołowska
Premiera: 11.06.2023
Spektakl
Scena MOS - Scena MOS
Najbliższe terminy
Miłość, która rodzi się i rozwija w cieniu śmierci, czyli klasyczna rozbudowana opowieść o uczuciu – tym razem zminimalizowana do formy z udziałem czworga aktorów: dwóch Julii i dwóch Romeów.
Jak się dzisiaj zakochujemy? Jakie ponosimy ofiary i jak umieramy z powodu miłości?
Botticelli
Autor: Jordan Tannahill
Przekład: Marta Orczykowska
Reżyseria: Paweł Świątek
Premiera: 20.01.2023
Spektakl
Scena MOS - Scena MOS
Najbliższe terminy
Florencja, czasy panowania rodu Medyceuszów. Czasy rozkwitu malarstwa, ale także zarazy i buntów społecznych. Hołubiony przez panujących Botticelli dostaje zlecenie namalowania portretu żony Wawrzyńca Medyceusza. Tak powstają Narodziny Wenus, w czym niebagatelny udział ma uzdolniony młodziutki uczeń Botticellego – Leonardo da Vinci. Między mężczyznami rodzi się uczucie...
Debil
Autor: Malina Prześluga
Reżyseria: Piotr Ratajczak
Premiera: 08.10.2021
Spektakl
Teatr im. Juliusza Słowackiego - Dom Machin
Najbliższe terminy
To będzie opowieść o Kubie. O mężczyźnie z niepełnosprawnością intelektualną, który ma „czterdzieści lat skończone”. Kuba lubi zupę, swoich przyjaciół ze Stumilowego Lasu i chce żeby wszyscy byli "dobzi". Kuba nie lubi bigosu, schodów i złych ludzi. Dlatego Kuba marzy, by zmienić świat, by zrobić go lepszym. I kiedy zdobywa taką możliwość, to robi to. Tak jak potrafi.
Hamlet
Autor: William Szekspir / Stanisław Wyspiański
Reżyseria: Bartosz Szydłowski
Premiera: 08.12.2019
Spektakl
Teatr im. Juliusza Słowackiego - Duża Scena
Na podstawie "Hamleta" Williama Szekspira w tłumaczeniu Stanisława Barańczaka oraz idei i fragmentów tekstów Stanisława Wyspiańskiego (Studium o "Hamlecie", Śmierć Ofelii).
"W Polsce zagadką Hamleta jest to: co jest w Polsce – do myślenia".
To słowa Stanisława Wyspiańskiego z gorączkowo pisanego przez kilka dni Studium o „Hamlecie” – niezwykłego dzieła, będącego źródłem inspiracji dla wielu polskich reżyserów. Wyspiański zawarł w nim swoją fascynację fenomenem teatru, miłość do genialnego tekstu oraz wielkie pragnienie rozczytania go tak dotkliwie, aby wstrząsnąć sumieniami swoich rodaków.