EN
Na zdjęciu dramatrug Mateusz Pakuła. Fotografia przedstawia sylwetkę mężczyzny do pasa. Tło jest szare. Mężczyzna patrzy prosto przed siebie. Pochyla się do przedu. Ręce trzyma w tylnych kieszeniach spodni. Ubrany jest w bluzę, które wygląda jakby była zrobiona ze skrawków kolorowych materiałów. Brunet. Ma nastroszone włosy. Niewielki zarost. Brązowe oczy.

Mateusz Pakuła dramaturg

Mateusz Pakuła (1983) – dramatopisarz, dramaturg, reżyser. Absolwent AST (PWST) w Krakowie. Laureat Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej (Smutki tropików) oraz trzykrotny finalista tego Konkursu. Wielokrotny finalista Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej i laureat 19 edycji tego Konkursu (Mój niepokój ma przy sobie broń). Finalista „Talentów Trójki” 2013, nominowany do nagrody TVP Kultura „Gwarancje Kultury” 2010. Stypendysta Ministra Kultury (Stypendium "Młoda Polska" 2014) oraz Miasta Krakowa (Stypendium Artystyczne 2010 w kategorii literatura). Wydał pięć książek z dramatami: Wieloryb The Globe (2016), zbiór Panoptikos (2015), dyptyk Na końcu łańcucha (2012) ), Kowboj Parówka i trzy inne sztuki (2012) oraz Biały Dmuchawiec. Pięć sztuk teatralnych (2010).

Biogram

Ostatnie realizacje to m.in.: Pluton p-brane (reż. M. Pakuła) w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie, Wieloryb The Globe (reż. E. Rysova) w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie i Teatrze Starym w Lublinie (za tę realizację wraz z pozostałymi twórcami spektaklu otrzymał Nagrodę Specjalną miesięcznika Teatr), W ogień! (reż. W. Klemm) w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie, Kowboj Parówka (reż. W. Loga-Skarczewski), Smutki tropików (reż. P. Świątek) w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie, Twardy gnat, martwy świat (reż. E. Rysova) w Teatrze Żeromskiego w Kielcach.

Jako dramaturg i autor adaptacji współtworzył m.in. takie spektakle jak: Paw królowej (reż. P. Świątek) czy Dwanaście stacji (reż. E. Rysova) w Starym Teatrze w Krakowie, Szczęśliwe dni/Komedia/Ostatnia taśma Krappa, Dżuma, Rękopis znaleziony w Saragossie, Sen nocy letniej (reż. P. Świątek) w Teatrze Kochanowskiego w Opolu, Wroniec (reż. J. Peszek) we Wrocławskim Teatrze Lalek, Beniowski, król Madagaskaru (reż. P. Świątek) w Teatrze IMKA w Warszawie, Bolesław Śmiały (reż. P. Świątek) w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie, czy Konformista 2029 (reż. B.Szydłowski) w Teatrze łaźnia Nowa w Krakowie.

W ostatnim czasie zajmuje się również reżyserią słuchowisk teatralnych (Lord Kantor, Pawi tren, Kowboj Parówka, Jungle People, Samiec Alf), w 2017 roku otrzymał nagrodę za debiut reżyserski w Teatrze Polskiego Radia.

Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną

Autor: Dorota Masłowska

Reżyseria: Paweł Świątek

Premiera: 02.03.2019

Spektakl

Scena MOS - Scena MOS

90 minut
> 18 EN UKR

 

Ta zionąca seksizmem i zwykłym chamstwem książka przez 17 lat od pierwszego wydania zdążyła się już zestarzeć i nieoczekiwanie stać aktualna na nowo. W dobie wychodzących spod ziemi demonów nacjonalizmu Wojna polsko-ruska Doroty Masłowskiej nabiera porażającego, jadowitego blasku.

Bolesław Śmiały

Autor: Stanisław Wyspiański

Reżyseria: Paweł Świątek

Premiera: 09.11.2017

Spektakl

Scena MOS - Scena MOS

75 minut
> 15 EN

wersja angielska >

Opublikowany w 1903 roku dramat Stanisława Wyspiańskiego przedstawia polityczny, ale i mocno personalny konflikt między przedstawicielami różnej władzy.