Iwona Kempa Reżyser
Reżyserka teatralna. Absolwentka teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim i Wydziału Reżyserii Dramatu w PWST w Krakowie. Debiutowała w 1996 w Teatrze im. W. Horzycy w Toruniu Karykaturami Kisielewskiego. W latach 1996-2012 współpracowała z teatrami w Opolu, Łodzi, Kaliszu, Bydgoszczy, Poznaniu, Wrocławiu, Warszawie, Krakowie, a także Akademią Teatralną w Warszawie i PWST w Krakowie. Od 2006 do 2012 roku była Dyrektorem Artystycznym toruńskiego teatru oraz doradcą programowym Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTAKT.
Biogram
Wspólnie z Jadwigą Oleradzką powołała do życia Festiwal Debiutantów PIERWSZY KONTAKT, który do dziś promuje młodych artystów teatru. Realizuje głównie dramaturgię i prozę współczesną, większość jej spektakli to polskie prapremiery. Jest laureatką wielu festiwali teatralnych m.in.: Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje w Katowicach 2000 i 2008, Festiwalu Kontrapunkt w Szczecinie (2003 i 2005), Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy (2004), Festiwalu Dramaturgii Współczesnej w Zabrzu (2004 i 2007). W 2008 otrzymała Laur Konradai Nagrodę Publiczności katowickich Interpretacji za spektakl Pakujemy manatki H. Levina.
Spektakle zrealizowane w latach 2009-2015 w krakowskim Teatrze im.J. Słowackiego również były wielokrotnie nagradzane. Rozmowy poufne Bergmana otrzymałym.in. Nagrodę Dziennikarzy na festiwalu KONTAKT w 2009, Udręka życia H.Levina - nagrodę dla najlepszego reżysera przeglądu Oblicza Teatru, Za chwilę P.Assmusena - nagrodę im. S. Wyspiańskiego za wydarzenie teatralne Krakowa 2012. Rytuał Bergmana prezentowany był podczas Warszawskich Spotkań Teatralnych w 2016.
W latach 2012 - 2016 roku pełniła funkcję Kierownika Artystycznego Małopolskiego Ogrodu Sztuki w Krakowie, gdzie powołała do życiawiele projektów interdyscyplinarnych m.in. Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego KROKI (wspólnie z Katarzyną Bester) i projekt edukacyjno-teatralny Teatr 13 Plus. Zrealizowany w Teatrze Nowym Proxima spektakl na podstawie powieści Vedrany Rudan Murzyni we Florencji ponownie otrzymałkrakowską Nagrodę im. S. Wyspiańskiego za wydarzenie roku 2017 w teatrze nieinstytucjonalnym, prezentowany był na festiwalach w całej Polsce. Jej premieryw sezonie 2018/19 to: kolejna adaptacja powieści Rudan Miłość od ostatniego wejrzenia w warszawskim Teatrze Dramatycznym i Kobiety objaśniają mi świat według własnego scenariusza (wspólnie z Anną Bas), ponownie w krakowskim Teatrze Nowym Proxima. Spektakl ten został wyróżniony przez jury festiwalu Boska Komedia 2019 nagrodą specjalną za „ducha aktywizmu”. Oba spektakle były prezentowane na ostatnich Warszawskich Spotkaniach Teatralnych online w grudniu 2020.
Od 2013 Iwona Kempa jest pedagogiem krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych, a od 2016 Dziekanem Wydziału Reżyserii Dramatu AST. W 2018 uzyskała stopień doktora habilitowanego. W AST prowadzi zajęcia z przedmiotu Praca z aktorem, a w związku z pełnioną funkcją sprawuje opiekę artystyczną i organizacyjną nad prężnie rozwijającym się Forum Młodej Reżyserii, które jest najważniejszym przeglądem prac debiutujących reżyserów w Polsce.
Foto. Kasia Chmura
Spóźnione odwiedziny
Autor: Jordan Tannahill
Reżyseria, opracowanie tekstu, opracowanie muzyczne: Iwona Kempa
Premiera: 28.03.2021
Spektakl
Teatr im. Juliusza Słowackiego - Dom Machin
Najbliższe terminy
Zaczyna się trochę jak w Bogu mordu Yasminy Rezy: dwa małżeństwa spotykają się, by porozmawiać o problemie, który skłócił ich dzieci. Tym razem jednak nie będzie śmiesznie, bo i temat nie nastraja do żartów. Wykluczenie, hejt w internecie, wreszcie samobójstwo – to problemy, które porusza ten tekst i które rozpaliły pospektaklowe dyskusje wśród publiczności w Kanadzie czy na West Endzie. Jak ta historia może rezonować w Polsce? W dzisiejszej Polsce?
Spóźnione odwiedziny (tytuł angielski "Late Company"), to fascynująca sztuka niewystawianego dotąd w Polsce, a niezwykle już cenionego na świecie młodego kanadyjskiego artysty – Jordana Tannahilla.
Szczeliny istnienia
Na podstawie eseju Jolanty Brach-Czainy
Reżyseria, opracowanie muzyczne: Iwona Kempa
Premiera: 17.11.2023
Spektakl
Teatr im. Juliusza Słowackiego - Dom Machin
Najbliższe terminy
[...] nie można godzić się na rolę nieświadomego wyrobnika czynności egzystencjalnych. I w obronie własnej trzeba ścigać sens codzienności, jak przestępcę, który czyha z ukrycia.
Będziemy filozofować. Choć filozofowanie może się w tym wypadku wydać niewłaściwym słowem, ponieważ kojarzy się z głową, a tu chodzi o filozofowanie ciałem, filozofowanie o tym, czego i jak doświadczamy jako istoty cielesne. Jako istoty w ciałach kobiecych. Filozofowanie kojarzy się przeważnie z „wyżynami” ludzkiego (czytaj: męskiego) intelektu, i wielu wydaje się przeciwieństwem codziennej rutyny wypełnionej banalnymi czynnościami.