EN
Na zdjęciu czterdziestopięcioletni mężczyzna. Jest krótko ostrzyżony. Na twarzy ma okrągłe okulary w jasnej oprawie. Ma delikatny zarost. W lewym uchu ma kolczyk typu koluszko. Ubrany jest w biały podkoszulek, na który ma założony żółty sweter. Tło zdjęcia jest brązowe, na twarz mężczyzny pada jasne światło.

Michał Borczuch reżyser

Ukończył Wydział Grafiki w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Wydział Reżyserii w krakowskiej Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej. Stypendysta programu The Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative dla najzdolniejszych młodych artystów z całego świata. Zadebiutował KOMPOnentami Małgorzaty Owsiany, które zostały włączone do repertuaru Starego Teatru w 2005 roku.

Biogram

Trzykrotnie nominowany do Paszportów „Polityki”. Współpracował z Narodowym Teatrem Starym w Krakowie, TR Warszawa, Teatrem Dramatycznym w Warszawie, Teatrem Polskim w Bydgoszczy, Teatrem Nowym w Warszawie.

Ulisses

Autor: James Joyce

Reżyseria: Michał Borczuch

Premiera: 14.02.2025

Spektakl

Teatr w Krakowie im. J. Słowackiego - Duża Scena

Najbliższe terminy

kwiecień
śr 09 18:00
kwiecień
czw 10 18:00
3h 15 min (z przerwą)
> 18



Wydobywamy z tej monumentalnej książki „prostą historię”.

Jest to opowieść o tym, jak pewnego dnia spotykają się, krzyżują, aż w końcu rozchodzą drogi głównych protagonistów — Leopolda i Molly oraz Stephena, czyli przeżywającego kryzys małżeństwa w średnim wieku oraz zagubionego studenta, poety, syna przyjaciół. Relacja między pokoleniami rodziców i dzieci jest w powieści wielowymiarowa. Każda z postaci nosi na sobie jej ciężar. Leopold i Molly stracili syna – poczucie tej straty nieustannie powraca. Leopold naznaczony jest żalem po samobójczej śmierci ojca, podobnie jak Stephan po śmierci matki. Traumatyczna śmierć dziecka lub rodzica stają się obsesyjnym motywem.

Przedstawienie wykracza jednak poza matrycę dramatu rodzinnego. W wyobraźni i poetyce Joyce’a, w przeskokach miedzy technikami narracyjnymi, konflikt ukazany na małej, realistycznej przestrzeni zostaje przeskalowany na kosmiczną, totalną perspektywę. Zmieniająca się i stematyzowana w powieści paralaksa umiejscawia relacje między protagonistami w konkretnej rzeczywistości społecznej, politycznej, opisywanej w ujęciu klasowym, genderowym, urbanistycznym, przez specjalistyczną wiedzę etc.; rzutuje losy bohaterów w przeszłość człowieka, mityczną, pierwotną i dziką.