EN

Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć

Zobacz wszystkich
  • Scena MOS
  • Premiera: 29.09.2023
  • Uwaga! W spektaklu użyto ziarna i siano. Scenografia może wywołać efekt dyskomfortu dla osób cierpiących na epilepsję. W spektaklu używany jest stroboskop.
1,5h
> 18

Jedna z najbardziej kontrowersyjnych postaci polskiej polityki ostatnich dekad, trybun ludowy, twórca „Samoobrony”. Jego burzliwa działalność polityczna: od organizatora rolniczych blokad i strajków do stanowiska wicepremiera i wicemarszałka Sejmu, aż po tajemnicze samobójstwo w 2011 roku, prowokuje do przyjrzenia się jego indywidualnym losom, ale też sytuacji całej reprezentowanej przez niego warstwy społecznej, mocno doświadczonej transformacją lat 90.

Jej  problemy i tragedie do niedawna nie były dostrzegane. Pojawiający się w ostatnich latach zwrot ku perspektywie ludowej każe spojrzeć na temat nieobecności i „nieważności” opowieści ludowej jak na zjawisko towarzyszące nam od stuleci, będące wypadkową quasi-niewolniczego ustroju, jaki panował przez większość dziejów Rzeczypospolitej. Polski szlachcic/inteligent nigdy nie szanował polskiego chłopa (ba, wielokroć odmawiał mu człowieczeństwa), zauważając go jedynie, gdy miał nóż na gardle: dosłownie, podczas rabacji, jak również podczas powstań, gdy chłopska kosa miała przyjść na ratunek wyrzynanej przez wojska zaborcze szlachcie. Dziś również, w czasach klientelistycznej polityki, daje się słyszeć idące z miast do wsi wołanie: obudźcie się! Ale czy ci, którzy tak wołają, wiedzą, co to może faktycznie oznaczać?

Obsada:
Magdalena Osińska
Marta Waldera
Wojciech Dolatowski
Rafał Dziwisz
Marcin Kalisz
Daniel Malchar
Dominik Stroka
Adam Wietrzyński

*w spektaklu wykorzystano cytaty z książek „Chamstwo” Kamila Pobłockiego (Wyd. Czarne, 2021), „Lepperiada” Marcina Kąckiego (Wyd. Czarne, 2013) oraz wypowiedzi publiczne Andrzeja Leppera i jego współpracowników.

W spektaklu wykorzystano utwory muzyczne 
1.FRYDERYK CHOPIN *1 marca 1810 Nokturn Es-dur Nr 2 Op. 9. Maurizio Pollini!
2. Mazurek z krótką przyśpiewką Marian Bujak
Marian Bujak - skrzypce śpiew Stanisław Cielok- bębenek

Czytaj wszystko

Nagrody dla spektaklu "Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć"

Nagroda Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury Splendor Gedanensis 2024 dla zespołu Nagrobki - Maciej Salamon & Adam Witkowski za muzykę do spektaklu

Trailery sceniczne

Trailer filmowy

Partner premiery

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego.

Recenzje:

Jestem świadomy, że mój entuzjazm dla „Leppera” (…) wynika w sporym stopniu z osobistych doświadczeń, przyzwyczajeń i gustów. Oprócz tego, że ukształtował mnie nie „karnawał Solidarności”, ale stan wojenny, a muzycznie natychmiast zestrajam się z postpunkiem, bardzo mi odpowiada dynamika, zmienność i przewrotność tekstu Murawskiego, który jest bardzo zabawny aż do momentu, gdy zaczynamy się wstydzić własnego śmiechu, a przede wszystkim natychmiast odnajduję się w takim teatrze, jaki proponują twórczynie i twórcy „Leppera”. Świetny zespół aktorski performuje, tańczy, śpiewa, dyskutuje z sobą i widzami, a gdy trzeba – wydobywa z siebie wyraziste postacie, dynamicznie i swobodnie przechodząc między wieloma poziomami nowoczesnego aktorstwa, nie gubiąc przy tym tak ważnej dla tego przedstawienia jedności środków i działających przy ich pomocy osób. Paradoksalnie to właśnie ta jedność pozwala na wybrzmienie i wysłyszenie wielości głosów, perspektyw i punktów widzenia (…)

tygodnikpowszechny.pl

Dariusz Kosiński

Reżyserowi Marcinowi Liberowi i dramaturgowi Jarosławowi Murawskiemu udała się niełatwa sztuka. Nie popadli ani w chłopomańską idealizację Leppera jako sztandaru dzisiejszego „zwrotu ludowego" w myśleniu o polityce i pamięci, ani też w inteligenckie estetyczne obrzydzenie „chłopskim watażką". Leppera nie gra konkretny aktor – jego duch powraca poniekąd w chórze. Tekst Murawskiego gęsto nasycony cytatami z szefa Samoobrony niesie aktorską zbiorowość, nie protagonistę. To bardzo zespołowy spektakl. (…) „Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć" z Teatru Słowackiego to zaskakująco aktualny i trafny spektakl, który zdecydowanie warto obejrzeć.

wyborcza.pl

Witold Mrożek

Ten spektakl jest o mechanizmach władzy. Przecież Lepper był trybunem ludowym, uwielbianym w pewnym momencie przez Polaków. Jego ugrupowanie – Samoobrona – wykroczyło poza wieś i sięgnęło po poparcie ludzi, których ustrojowa transformacja wyrzuciła na boczny tor. Historia Leppera jest antycznie archetypiczna. To opowieść o możliwościach człowieka, który – jak wierzę – chciał zmienić swój świat, bo ten jawił mu się jako niesprawiedliwy, zawodny, zamykający.

wysokieobcasy.pl

Małgorzata Skowrońska

(….) W pierwszej premierze jubileuszowego sezonu znajduje się wszystko, czego oczekuję od teatru. Jest rozmach, humor, są prawdziwe emocje, doskonała gra aktorska, ale przede wszystkim jest też trzeźwe spojrzenie na otaczającą nas rzeczywistość. Jest próba zmierzenia nas z tym, jak bardzo utknęliśmy w zaklętym kręgu powtarzającej się historii i mam nadzieję, że „Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć” będzie takim otrzeźwiającym pstryczkiem w nos, który pozwoli nam przerwać w końcu tę straszną klątwę trwania w braku zmiany (nieważne czy na lepsze czy gorsze – zmiany jakiejkolwiek).

Teatralna Kicia

Kamil Pycia

„Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć” to spektakl, w którym obrywa się wszystkim: politykom, społeczeństwu, historii. To mocne, energetyczne, półtoragodzinne uderzenie widłami w twarz, nazwane dla zmylenia publiczności przedstawieniem. Tytułowa postać zapisała się w naszej zbiorowej pamięci jako bezkompromisowa, często dążąca po trupach do celu idee fixe nie mającego nic do stracenia chłopa. Wersal się skończył – jak mawiał przewodniczący Samoobrony. I to tylko pierwsza z brzegu złota myśl Leppera, która okazała się być proroczą. (…) I tu jest całe clou spektaklu: w grupie siła. Świetnie skoordynowani, uzupełniający się na scenie aktorzy, za pomocą słów, gestów, ruchów przeobrażają się tak, jak ewoluowała sama Samoobrona – od agresorów w gumofilcach, po garnitury i gabinety.

Teatr dla wszystkich

Piotr Gaszczyński