Dostępność EN

Ulisses

Zobacz wszystkich
3h 15 min (z przerwą)
> 18

Najbliższe terminy

październik
pt 17 18:00
październik
sob 18 18:00
październik
nd 19 16:00
grudzień
nd 07 19:00



Wydobywamy z tej monumentalnej książki „prostą historię”.

Jest to opowieść o tym, jak pewnego dnia spotykają się, krzyżują, aż w końcu rozchodzą drogi głównych protagonistów — Leopolda i Molly oraz Stephena, czyli przeżywającego kryzys małżeństwa w średnim wieku oraz zagubionego studenta, poety, syna przyjaciół. Relacja między pokoleniami rodziców i dzieci jest w powieści wielowymiarowa. Każda z postaci nosi na sobie jej ciężar. Leopold i Molly stracili syna – poczucie tej straty nieustannie powraca. Leopold naznaczony jest żalem po samobójczej śmierci ojca, podobnie jak Stephan po śmierci matki. Traumatyczna śmierć dziecka lub rodzica stają się obsesyjnym motywem.

Przedstawienie wykracza jednak poza matrycę dramatu rodzinnego. W wyobraźni i poetyce Joyce’a, w przeskokach miedzy technikami narracyjnymi, konflikt ukazany na małej, realistycznej przestrzeni zostaje przeskalowany na kosmiczną, totalną perspektywę. Zmieniająca się i stematyzowana w powieści paralaksa umiejscawia relacje między protagonistami w konkretnej rzeczywistości społecznej, politycznej, opisywanej w ujęciu klasowym, genderowym, urbanistycznym, przez specjalistyczną wiedzę etc.; rzutuje losy bohaterów w przeszłość człowieka, mityczną, pierwotną i dziką.

Obsada:

  • Dominika Bednarczyk - Mina
  • Lidia Bogaczówna - Baba z mlekiem, Położna Lidka
  • Dominika Feiglewicz-Penarska - Haines, Polska pielęgniarka
  • Martyna Krzysztofik - Molly
  • Magdalena Osińska - Dedalus 2, Głos Dedalusa, Niesporczak 1
  • Wojciech Dolatowski - Buck, Pielęgniarz. Niewidomy, akompaniator Molly
  • Karol Kubasiewicz - Dedalus
  • Dominik Stroka - Facet, Głos Blooma, Niesporczak 2
  • Krzysztof Zarzecki - Leopold

W spektaklu występuje nagość, wulgaryzmy oraz dym papierosowy. Spektakl rekomendowany dla widzów dorosłych.

Czytaj wszystko

Trailery sceniczne

Wideo: Łukasz Kurek

Trailery filmowe

wideo: Łukasz Kurek

Patroni medialni

Recenzje:

Adaptacja Śpiewaka zdaje się to potwierdzać, mamy w niej bowiem właściwie każde zdarzenia z życia bohaterów, z finałową nocną wizytą Dedalusa w domu Blooma na czele. Stają się one jednak nie tylko pretekstem do ukazania bohaterów, ich wędrówek czy reprezentowanego przez nie wycinka rzeczywistości, ale czymś jeszcze: podstawą wykrojonej z Joyce’a opowieści o utracie i żałobie oraz filarami narracji o „życiu na archipelagach” dwóch niemogących się ze sobą spotkać pokoleń (20+ i 40+). W oba te wątki jest z kolei wpleciony dyskretny wątek krakowskich studentów anno domini 2025, ukazujący wycinek ich zbiorowego losu, którego granice wyznacza bieda, mieszkanie w akademiku czy studiowanie jako realizacja ambicji, ale i marzeń o lepszym życiu. Przyznam się, że początkowo zabieg ten wzbudził mój opór, autentyczne filmiki z akademików wydawały mi się bowiem jakieś takie żenujące: raz śmieszne, raz straszne. Gdy jednak potem ta narracja dyskretnie się w przestrzeni spektaklu rozwija, cały czas nam przypominając, że świat Joyce’a i nasz w swej istocie niewiele się od siebie różnią, zacząłem się nią zachwycać. A rozwija się ze smakiem poprzez na przykład „Krakowski spleen” Maanamu jako refren tej opowieści, czy poprzez miniscenkę, w której studentka medycyny (bądź stażystka w szpitalu) w przerwie swoich obowiązków dzwoni do swojej mamy. Jako że sam studiowałem w Krakowie – los tych młodych ludzi jest więc w gruncie rzeczy moim losem – otworzyło to przede mną pełną nostalgii, ale i goryczy przestrzeń, w której – chcąc nie chcąc – musiałem spojrzeć na swoje dawno minione życie i obejrzeć je z perspektywy tego, kim jestem dzisiaj. Niesamowite doświadczenie!

DOMAGAŁAsięKULTURY

Tomasz Domagała