
1989
Reżyseria: Katarzyna Szyngiera
Muzyka: Andrzej "Webber" Mikosz
Scenariusz: Marcin Napiórkowski, Katarzyna Szyngiera, Mirosław Wlekły
Spektakl - Teatr w Krakowie im. J. Słowackiego - Duża Scena
"1989” jest efektem koprodukcji Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.
Jesienią 2024r. nakładem Universal Music Polska została wydana płyta z muzyką ze spektaklu "1989". Płyta zostanie wydana w formie standardowej oraz cyfrowej.
1989 to spektakl w reżyserii Katarzyny Szyngiery formą nawiązujący do “Hamiltona”. Rewolucyjny musical Lin-Manuela Mirandy wprowadził rap na Broadway, proponując świeży język opowiadania o historii atrakcyjny zarówno dla młodych, jak i starszych odbiorców. Za brzmienie naszego musicalu odpowiada jeden z najlepszych polskich producentów rapowych – Andrzej "Webber" Mikosz znany m.in z wieloletniej współpracy z “Łoną”.
Najbliższe terminy

1989 / spektakl w Gdańsku
Reżyseria: Katarzyna Szyngiera
Muzyka: Andrzej "Webber" Mikosz
Scenariusz: Marcin Napiórkowski, Katarzyna Szyngiera, Mirosław Wlekły
Spektakl - Gramy w: Gdański Teatr Szekspirowski
Kup bilet na spektakl w Gdańsku>>
„1989” jest efektem koprodukcji Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.
1989 to spektakl w reżyserii Katarzyny Szyngiery formą nawiązujący do “Hamiltona”. Rewolucyjny musical Lin-Manuela Mirandy wprowadził rap na Broadway, proponując świeży język opowiadania o historii atrakcyjny zarówno dla młodych, jak i starszych odbiorców. Za brzmienie naszego musicalu odpowiada jeden z najlepszych polskich producentów rapowych – Andrzej "Webber" Mikosz znany m.in z wieloletniej współpracy z “Łoną”.
Najbliższe terminy

Debil
Autor: Malina Prześluga
Reżyseria: Piotr Ratajczak
Spektakl - Teatr w Krakowie im. J. Słowackiego - Dom Machin
To będzie opowieść o Kubie. O mężczyźnie z niepełnosprawnością intelektualną, który ma „czterdzieści lat skończone”. Kuba lubi zupę, swoich przyjaciół ze Stumilowego Lasu i chce żeby wszyscy byli "dobzi". Kuba nie lubi bigosu, schodów i złych ludzi. Dlatego Kuba marzy, by zmienić świat, by zrobić go lepszym. I kiedy zdobywa taką możliwość, to robi to. Tak jak potrafi.

Hamlet
Autor: William Szekspir / Stanisław Wyspiański
Reżyseria: Bartosz Szydłowski
Spektakl - Teatr w Krakowie im. J. Słowackiego - Duża Scena
Na podstawie "Hamleta" Williama Szekspira w tłumaczeniu Stanisława Barańczaka oraz idei i fragmentów tekstów Stanisława Wyspiańskiego (Studium o "Hamlecie", Śmierć Ofelii).
"W Polsce zagadką Hamleta jest to: co jest w Polsce – do myślenia".
To słowa Stanisława Wyspiańskiego z gorączkowo pisanego przez kilka dni Studium o „Hamlecie” – niezwykłego dzieła, będącego źródłem inspiracji dla wielu polskich reżyserów. Wyspiański zawarł w nim swoją fascynację fenomenem teatru, miłość do genialnego tekstu oraz wielkie pragnienie rozczytania go tak dotkliwie, aby wstrząsnąć sumieniami swoich rodaków.

Wojna w niebie
Autor: Joseph Chaikin
Reżyseria i dramaturgia: Dominika Feiglewicz-Penarska
Spektakl - Teatr w Krakowie im. J. Słowackiego - Dom Machin
Spektakl tworzony przez osoby niesłyszące, niedosłyszące i słyszące, który udowadnia, że teatr może być przestrzenią poruszającego doświadczenia spotkania różnych światów.
Głos: Krzysztof Globisz
Występują: Patrycja Jarosińska, Dominika Kozłowska, Rafał Bołdys, Krystian Maligłówka
Tłumaczenie tekstu na polski język migowy: Agnieszka Madejczyk
Wegetarianka
Autor: Han Kang
Reżyseria: Paweł Miśkiewicz
Spektakl - Teatr w Krakowie im. J. Słowackiego - Duża Scena
Co popycha człowieka do tego, by wyrzec się siebie – ciała, języka, gatunku? Skąd bierze się potrzeba zniknięcia – nie tylko jako gestu odmowy, ale też rozpaczy, która nie znajduje już żadnej innej formy wyrazu? Wegetarianka noblistki Han Kang to opowieść o buntowniczce, której bunt nie przyjmuje formy głośnego krzyku, lecz rozgrywa się w ciszy i niedomówieniach. Wycofując się z życia społecznego, rodzinnego i cielesnego bohaterka dąży całkowitego zanegowania gatunkowej przynależności. Pragnie stać się drzewem. Próba przeobrażenia się w roślinę staje się formą sprzeciwu wobec przemocy, płci, języka i ludzkich pragnień.
Podążając za trzyczęściową strukturą powieści, twórcy sięgają po różne języki – ruch, obraz, video. W miarę, jak bohaterka odcina się od świata coraz bardziej, rozpada się też język. Słowa ustępują miejsca obrazom i ruchowi. Wspólnie z dramaturżką Joanną Bednarczyk, malarzem Krzysztofem Mężykiem, choreografką Anną Obszańską oraz zespołem aktorskim Paweł Miśkiewicz spróbuje zbliżyć się do postawy radykalnej odmowy – odmowy, która w przeciwieństwie do biernego „wolałbym nie” kopisty Bartleby’ego, staje się aktywnym gestem sprzeciwu wobec przemocy świata, próbą wyrwania się z jego opresyjnych struktur – nawet za cenę unicestwienia samej siebie. Czy milczenie jest formą protestu? Czy zniknięcie jest gestem politycznym? Czy gatunkowe przeobrażenie może być formą ratunku z piekła antropocentryzmu?
Obsada:
- Dominika Bednarczyk
- Hanna Bieluszko
- Lidia Bogaczówna
- Oliwia Durczak
- Dominika Feiglewicz-Penarska
- Karolina Kazoń
- Magdalena Osińska
- Alina Szczegielniak
- Marcin Kalisz
- Karol Kubasiewicz
- Wojciech Skibiński
- Paweł Smagała
- Adam Wietrzyński
- Tomasz Wysocki
- Krzysztof Zarzecki
Najbliższe terminy

Ulisses
Autor: James Joyce
Reżyseria: Michał Borczuch
Spektakl - Teatr w Krakowie im. J. Słowackiego - Duża Scena
Wydobywamy z tej monumentalnej książki „prostą historię”.
Jest to opowieść o tym, jak pewnego dnia spotykają się, krzyżują, aż w końcu rozchodzą drogi głównych protagonistów — Leopolda i Molly oraz Stephena, czyli przeżywającego kryzys małżeństwa w średnim wieku oraz zagubionego studenta, poety, syna przyjaciół. Relacja między pokoleniami rodziców i dzieci jest w powieści wielowymiarowa. Każda z postaci nosi na sobie jej ciężar. Leopold i Molly stracili syna – poczucie tej straty nieustannie powraca. Leopold naznaczony jest żalem po samobójczej śmierci ojca, podobnie jak Stephan po śmierci matki. Traumatyczna śmierć dziecka lub rodzica stają się obsesyjnym motywem.
Przedstawienie wykracza jednak poza matrycę dramatu rodzinnego. W wyobraźni i poetyce Joyce’a, w przeskokach miedzy technikami narracyjnymi, konflikt ukazany na małej, realistycznej przestrzeni zostaje przeskalowany na kosmiczną, totalną perspektywę. Zmieniająca się i stematyzowana w powieści paralaksa umiejscawia relacje między protagonistami w konkretnej rzeczywistości społecznej, politycznej, opisywanej w ujęciu klasowym, genderowym, urbanistycznym, przez specjalistyczną wiedzę etc.; rzutuje losy bohaterów w przeszłość człowieka, mityczną, pierwotną i dziką.
Najbliższe terminy

Wielki Gatsby
Autor: Francis Scott Fitzgerald
Tłumaczenie, adaptacja, reżyseria: Jakub Roszkowski
Spektakl - MOS - Scena MOS
Wielki Gatsby Francisa Scotta Fitzgeralda – jedna z najważniejszych powieści XX wieku – na deskach Teatru Słowackiego! Opowieść o wielkim marzeniu, wielkiej miłości, wielkim rozczarowaniu i wielkiej pustce. Opowieść o świecie, który otrząsa się z mrocznych czasów wojny, rzucając się w wir uciech epoki jazzu.
Rezydencja Jaya Gatsby’ego, Dolina Popiołów, Long Island, USA. Lato 1924 roku. Około godziny 20.00. Na podjazd zajeżdżają kolejne eksluzywne limuzyny. Służba wita gości szerokim uśmiechem i szampanem. Ze środka słychać gwar i dźwięki strojącej się jazzowej kapeli. Wszechogarniający, oszałamiający zapach perfum, kwiatów, pożądania i pieniędzy. I te ciągłe pytania: gdzie jest gospodarz?, jak udało mu się sprosić tutaj całą śmietankę Nowego Jorku?, i wreszcie: kim tak naprawdę jest Wielki Gatsby? Nagle rozbrzmiewa muzyka – swingująca, porywająca. Wszyscy pospiesznie zrzucają drogie płaszcze i biegną na parkiet. A ty? Na co czekasz? Wchodź i baw się razem z nami!
Najbliższe terminy

Romeo i Julia
Autor: William Szekspir / przekład: Wiktoria Rosicka
Reżyseria: Dominika Feiglewicz-Penarska, Zdenka Pszczołowska
Spektakl - MOS - Scena MOS
1 października o godzinie 12:00 odbędzie się spektakl z tekstem wyjaśniającym łatwym do zrozumienia. Osoby posiadające bilet na ten spektakl zapraszamy na wprowadzenie do spektaklu, które odbędzie się o godzinie 11:15.
Tego dnia będzie można również skorzystać z POKOJU WYCISZENIA.
Opis spektaklu:
Miłość, która rodzi się i rozwija w cieniu śmierci, czyli klasyczna rozbudowana opowieść o uczuciu – tym razem zminimalizowana do formy z udziałem czworga aktorów: dwóch Julii i dwóch Romeów.
Jak się dzisiaj zakochujemy? Jakie ponosimy ofiary i jak umieramy z powodu miłości?
Najbliższe terminy

Dlaczegoś Romeem?
Warsztaty - Dom Rzemiosł Teatralnych - Sala prób i warsztatów
Za pomocą partytury Schaeffer’a, języka migowego i tekstu Szekspira porozmawiamy o skrajnych emocjach jakie towarzyszą nam podczas miłości i śmierci. Zastanowimy się jaki jest nasz język miłości, czym jest komunikacja pozawerbalna i jak nasze ciało reaguje na skrajne emocję. Przybliżymy temat dwujęzyczności spektakli (polski język migowy i polski język foniczny) oraz poprzez praktykę teatralną przyjrzymy się naszym relacjom, złożoności i różnorodności. Będziemy pracować na fragmentach tekstu „Romea i Julii” W. Szekspira w przekładzie Wiktorii Rosickiej.
Prowadząca: Dominika Feiglewicz - Penarska
Termin: 26 września 2024 r.
Miejsce: Dom Rzemiosł Teatralnych (sala prób), ul. Radziwiłłowska 3 w Krakowie: https://teatrwkrakowie.pl/dom-rzemiosl-teatralnych-2
Czas trwania: 14:30 do 17:30
Ilość osób: 16
Bilet: 15 zł
Wiek: od 16 roku życia
UWAGA!
Prosimy o zabranie ze sobą wygodnego ubrania oraz obuwie na zmianę. W razie pytań dotyczących warsztatów i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami prosimy o kontakt: feiglewicz@teatrwkrakowie.pl