EN

Teatr dziś

Musimy coś zrobić, co by od nas zależało,
zważywszy, że dzieje się tak dużo, co nie zależy od nikogo.

Stanisław Wyspiański "Wyzwolenie"

Zespół Teatru w latach 2022-2023

 

Od 2016 roku Dyrektorem Naczelnym i Artystycznym Teatru jest Krzysztof Głuchowski. Duchowym patronem Teatru został Stanisław Wyspiański. Trudno znaleźć bardziej odpowiedniego i bliższego temu miejscu artystę. Jego idea poszukiwań głębszych sensów, odczarowywania tego teatru, Krakowa, Polski z bylejakości i wygodnictwa nadal inspiruje i nadal jest aktualna.

Kierując się tekstami, ale przede wszystkim myślą Wyspiańskiego teatr próbuje budować swą nową tożsamość. Miejsca żywo dyskutującego z aktualną sytuacją w Krakowie, kraju i na świecie. Miejsca otwartego na myśli, dialog i różne formy sztuki (oprócz teatru, także muzykę, taniec, plastykę czy film). Miejsca przyjaznego ludziom w każdym wieku. Zapraszającego najwyższej klasy artystów, by wspólnie patrzeć na świat, poszukiwać i tworzyć – odważnie, głęboko… i z czułością.

DZIAŁALNOŚĆ:
Teatr od lat zajmuje wyjątkowe miejsce w kulturze Krakowa. Na trzech scenach proponuje spektakle ważne, wartościowe, żywo komentujące współczesność, ale też w sposób twórczy odwołujące się do polskiej i europejskiej tradycji.
Duża Scena przy placu św. Ducha zarezerwowana jest na duże inscenizacje. Często są to propozycje opierające się na klasyce polskiej i światowej literatury albo artystyczne poszukiwania najważniejszych współczesnych polskich reżyserów.
Przy ul. Rajskiej 12 znajduje się Małopolski Ogród Sztuki, gdzie znajduje się Scena MOS – najbardziej progresywna i otwarta na eksperymenty scena teatru. W MOS działa także MOSkino, w którym grany jest repertuar Kina pod Baranami i gdzie Łukasz Maciejewski prowadzi cykl „Przywrócone arcydzieła” z udziałem gwiazd polskiego kina. W Małopolskim Ogrodzie Sztuki odbywają się także spotkania teatralno-filozoficzne „Myślnik”, koncerty, warsztaty i wernisaże.
Nowym życiem został obdarzony  Dom Machin (któremu przywrócono pierwotną nazwę, dawniej Scena Miniatura). To miejsce na humor, małe formy teatralne, debiuty, czy inicjatywy artystyczne aktorów teatru.
 

REPERTUAR:
Teatr stara się budować jak najbardziej pełny i eklektyczny repertuar, silnie związany z myślą swego duchowego patrona – Stanisława Wyspiańskiego. Są więc w repertuarze inscenizacje jego dramatów lub polskiej klasyki (m.in. „Dziady”, „Balladyna”, „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale”, „Lalka”, „Znachor”). Silnie obecne są pozycje z kanonu literatury europejskiej („Hamlet”, „Imię róży”, „Kariera Artura Ui”). Teatr przygląda się również współczesnym tekstom polskim (m.in. „1989”, „Tysiąc nocy i jedna. Szeherezada 1979”, „Debil”, „Kobieta i życie”, „Zimowla”), jak i prapremierowym tekstom i scenariuszom zagranicznym („Botticelli”, „Act of killing”, „Spóźnione odwiedziny”). Silnie reprezentowany jest również nurt teatru dla młodego widza (m.in. „Opowieść wigilijna”, „Smok”, „Piotruś Pan i Jakub Hak”). Dodatkowo teatr otwarty jest na improwizację (cykl „Scena otwarta – Improwizacje” oraz współpraca z grupą ImproKrK), wydarzenia gościnne, projekty edukacyjne i inne.
 

WYDARZENIA I PROJEKTY:
Festiwal „Wyspiański wyzwala”
Od 2016 roku Teatr prowadzi dialog ze spuścizną Stanisława Wyspiańskiego – wspaniałego, wielowymiarowego, niepokornego krakowskiego artysty. Przygląda mu się jako dramatopisarzowi, plastykowi, a także socjologowi i politykowi, bardzo silnie zaangażowanemu w tkankę Krakowa. Miasta, które kochał, i którego nienawidził. Powstają więc premiery dramatów Wyspiańskiego (np. „Wyzwolenie”, „Bolesław Śmiały”), a także projekty inspirowane jego twórczością i biografią (np. „Hamlet”, „Znachor”, „Tajemnice wesela 1901”, „Labirynt Wyspiański”). Dodatkowo cały rok trwa laboratorium oparte o myśli i sposób opisywania świata przez Wyspiańskiego w postaci cyklu teatralno-filozoficznych spotkań pod tytułem „Myślnik”.

Festiwal „Transformacje.1989”
Rok 1989 był punktem zwrotnym w polskiej historii najnowszej. Zmieniła się Polska, zmieniła się polityka, zmieniło się społeczeństwo. Gdzie nas to zaprowadziło? Co nam to dało? Ile kosztowało? W roku 2021, w trzydziestolecie pierwszych wolnych wyborów z roku 1991, powołaliśmy do życia festiwal 1989. TRANSFORMACJE, gdzie poprzez teatr, jego mechanizmy, a także dyskusje, warsztaty czy projekty naukowe badamy, analizujemy i transformujemy tę naszą nowopowstałą trzydziestoparoletnią rzeczywistość. 

 

ZESPÓŁ AKTORSKI >