EN

Sezon 2017/2018 – podsumowanie

Wchodząc w nowy sezon teatralny z dużą radością i satysfakcją wspominamy poprzedni, bardzo pracowity i różnorodny sezon 2017/2018. Wyspiański w Wyzwoleniu pisał: „Musimy coś zrobić, co by od nas zależało, zważywszy, że dzieje się tak dużo, co nie zależy od nikogo.” Więc robiliśmy, poszukiwaliśmy, ryzykowaliśmy, stawialiśmy trudne pytania. Ale też bawiliśmy się, oglądaliśmy, słuchaliśmy, tańczyliśmy… Wierzymy bowiem, że nasz teatr musi być miejscem żywym, otwartym, multidyscyplinarnym i przyjaznym dla jak najszerszego grona odbiorców. Jesteśmy dumni z tego, co udało nam się osiągnąć, wiedząc jednocześnie, jak wielkie wyzwania są wciąż przed nami!

Premiery

Aleksander Fredro ZEMSTA reżyseria Anna Augustynowicz
premiera 06.10.2017

"Zemsta" w reżyserii Anny Augustynowicz zaskakuje. Scenografia, gra aktorów, kostiumy - tu wszystko jest minimalistyczne. Spektakl jest surowy i skromny. (…)Aktorzy w czarno-szarych prostych kostiumach grają słowem. To ono jest najważniejsze w spektaklu. (…)”Zemsta" jest zwarta i oszczędna. Tekst (bez skrótów) pozwala przypomnieć sobie klasykę literatury polskiej. Świat pozbawiony fredrowskiej energii trochę rozczarowuje. Nie śmiejemy się do rozpuku, częściej zastanawiamy czemu to takie smutne? Mimo tej surowej wersji spektakl należy docenić. W końcu nie często zdarza się spojrzeć na arcydzieło z nieco innej, całkiem współczesnej perspektywy. Tu nie gra się śmiechem. Rządzą emocje: pesymizm, brak wiary, pewności i nadziei. Ot, taka dzisiejsza Polska.”
Agnieszka Gałczyńska 
Teatr dla Was



RABACJA scenariusz i reżyseria Jakub Roszkowski
premiera: 21.10.2017

„Tego wieczoru musiałam zapomnieć o pluszowym fotelu, leniwym śledzeniu akcji i odpływaniu w niebyt, gdy twórcy zaczynają przynudzać. Podczas najnowszego spektaklu Teatru im. Słowackiego, granego w budynku sceny Miniatura, było zupełnie inaczej - mało wygodnie i głośno. Ale za to ciekawie. No ale jak miało być, gdy wprost ze skąpanego w deszczu, mrocznego Rynku, trafiłam w sam środek galicyjskiej rzezi z 1846 roku?”
Magda Huzarska-Szumiec
Polska Gazeta Krakowska




Stanisław Wyspiański BOLESŁAW ŚMIAŁY reżyseria Paweł Świątek
premiera: 09.11.2017

„Bolesław Śmiały" to przedstawienie polemiczne wobec naszych obecnych okoliczności władzy - o konflikcie tronu i ołtarza. Biskup Stanisław chodzi od początku z rozpołowioną, okrwawioną czaszką, bo tak się dla duchownych kończy pójście w politykę, rozdwojeniem jaźni. Jak powiada Ewangelia, nie da się jednocześnie Bogu i mamonie. Postać tytułowa w szlafroku boksera, bez kija nie podchodź, a na scenie żywy ogień.”
Maciej Stroiński
Przekrój 



Virginie Despentes VERNON SUBUTEX reżyseria Wiktor Rubin
premiera: 05.01.2018

„Zarówno Despantes, jak i Janiczak z Rubinem wywracają na nice społeczną hierarchię, podszytą hipokryzją. Teatralni bezdomni na scenie poziom moralności mają nie gorszy niż ludzie ze świecznika. Mamy też próbę tworzenia nowej utopii, która każe wyrzec się dóbr materialnych, pogoni za sławą i pieniędzmi. Wszyscy wyrzucają telefony komórkowe i idą na skwer przy teatrze na zupę – nową komunię społeczną.
Teatralna uczta jest pikantna językowo, a byłaby naprawdę pyszna, gdyby nie rozwleczona sekwencja przystawek prezentująca wszystkich bohaterów w pierwszym akcie. Ale i tak jest to jedno z najciekawszych przedstawień 2017 roku.”
Jacek Cieślak 
Rzeczpospolita



Mateusz Pakuła W OGIEŃ! reżyseria Wojciech Klemm
premiera: 03.02.2018

„Nie dowiemy się, jaka jest historia Józefa Kurasia zwanego "Ogniem", za to dowiemy się, jakie są z nią dziś problemy. Spektakl nie jest analizą historii, raczej splątanym kłębem rozmaitych narracji, prawd, półprawd, wyobrażeń. (…) Krótki i energiczny spektakl daje do myślenia nie tylko na temat "Ognia", lecz także sposobów konstruowania przeszłości dla doraźnych celów, kultu bohaterów, mechanizmów mitologizacji historii i przemieniania jej w krzepiącą bądź straszną opowieść. 
Joanna Targoń 
Gazeta Wyborcza - Kraków




Bertolt Brecht KARIERA ARTURA UI reżyseria Remigiusz Brzyk
premiera: 10.03.2018

„Kariera Artura Ui" w Teatrze Słowackiego to spektakl bardzo dobry, wystawiony w wielkim stylu, z wyraźnym nawiązaniem do teatru elżbietańskiego - i to nie tylko z powodu cytatu z "Juliusza Cezara", a do tego przedstawienie plastyczne i znakomicie zagrane w szybkim tempie. W jego finale poczułem prawdziwą grozę, wynika więc z tego, że Bertold Brecht powinien być usatysfakcjonowany. A widz? Cóż, biorąc pod uwagę, że zagrał w spektaklu główną rolę, chyba również ma powody do zadowolenia. W końcu to tylko teatr, podobnie jak "niewinne" zabawy młodzieńców w pewnym lesie pokazywane w telewizji. "To margines, to nas nie dotyczy, to niemożliwe" A przecież to my ostatecznie jesteśmy na scenie - nie tylko w Teatrze Słowackiego, lecz na scenie Historii. Bez wyjścia.
Tomasz Domagała
blog DOMAGALAsieKULTURY




Stanisław Lem BAJKI ROBOTÓW reżyseria Agnieszka Olsten
premiera: 07.04.2018 

Spektakl Agnieszki Olsten tematyzuje najważniejsze problemy prozy Lema: wpływ technologii na życie człowieka, etykę ponowoczesną i kosmos jako odbicie ukrytych ludzkich lęków. Oddaje też niezwykłe poczucie humoru autora - sytuacje, dialogi i poszczególne sceny są ekwiwalentem specyficznego komizmu jego dzieł. Druga, ogromna wartość przedstawienia to jego aspekt czysto teatralny - dojrzała, prowadzona pewną ręką reżyseria Agnieszki Olsten; prosta, niezwykle wymowna, a zarazem funkcjonalna scenografia Olafa Brzeskiego; oprawa muzyczna Aleksandry Gryki: muzyka sfer i znękanej duszy równocześnie; doskonałe światła i multimedia Roberta Mleczki: nie popis techniki, nie zabawa dla zabawy, ale po prostu element świata przedstawionego. No i gra aktorów, którzy przenoszą precyzyjnie komunikat Lema i Olsten - a mimo to są niczym głos wołającego na puszczy. Dla tych jednak, którzy go usłyszeli - głos poruszający.
Jagoda Hernik Spalińska
Teatr



STARY TESTAMENT – REANIMACJA scenariusz i reżyseria Agata Duda-Gracz
premiera 05.05.2018

Bo cały ten spektakl to potężne działa wytoczone przeciwko patriarchatowi. Duda-Gracz w bardzo sprawny i przemyślany sposób wyciąga kolejne wątki biblijne i układa je w spójną i porażająco oskarżycielską całość - nie tyle wobec Boga (można w niego wierzyć lub nie) czy wobec mężczyzn (bo przecież są w spektaklu także postaci mężczyzn sprawiedliwych, a nawet piękny, choć zaskakujący wątek miłosny), co wobec podwalin naszej kultury. Stary Testament - Reanimacja. No właśnie. Czym jest ta tytułowa reanimacja? Czy re-animacja nie jest od-tworzeniem? Trudnym i bolesnym zmierzeniem się z tym, z jakiej gliny jesteśmy ulepieni? Co to znaczy być człowiekiem? I - co w kontekście tego spektaklu szczególnie istotne - co to znaczy być kobietą i jaka jest rola kobiety w społeczeństwie?

(…) Nie wiem, czy to miało być jej opus magnum, ale jest to spektakl wybitny. A aktorzy Teatru Słowackiego - przy wydatnej pomocy aktorów opolskich - dają z siebie wszystko, grają zespołowo (…), są porażający w interpretacji postaci, wstrząsający w interakcjach z partnerami. A do tego doskonale tańczą i śpiewają.
Fanny Kaplan




Alejandro Moreno Jashés CZARNE PAPUGI reżyseria Michał Borczuch
premiera: 16.06.2018

Borczuch i jego aktorzy próbują wniknąć w świat osób umysłowo chorych, stąd ich uwieczniona na filmie, stanowiącym dużą część widowiska, podróż do szpitala psychiatrycznego, całość oparta jest na poemacie chilijskiego autora Alejandro Moreno Jashesa, opowiadającym w dużym stopniu o ludzkiej świadomości. Brzmi odstraszająco? "Czarnych papug" nie trzeba się bać. To teatr zaskakująco zabawny, odświeżający, momentami ryzykowny, ale jest to ryzyko warte poniesienia.»
Jacek Wakar
Uroda życia 




Spektakle

W sezonie 2017/2018 zagraliśmy dla Państwa łącznie na wszystkich scenach 709 spektakli przy średniej frekwencji 84,17%. Poza naszymi głównymi premierami niesłabnącym zainteresowaniem cieszyły się również projekty Si señor – Minia-tour. Muzyczne Biuro Podróży (projekt muzyczny Haliny Jarczyk) oraz Zagubieni w teatrze (nocne zwiedzanie). 

Dodatkowo – poza siedzibą teatru zaprezentowaliśmy następujące spektakle:

- In Dreams Begin Responsibilities [zobowiązania rozpoczynają się w snach] w reżyserii Magdy Szpecht – na festiwalu m-teatr w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym w Koszalinie, gdzie zdobyliśmy główną nagrodę. Jury doceniło spektakl za „stworzenie odrębnej formy z pogranicza teatru i instalacji, która wytwarza pole wolności i zaprasza widza do poszukiwania własnych reguł uczestnictwa”;

- Narodowe czytanie „Rejsu” w reżyserii Bartosza Szydłowskiego na Festiwalu Prapremier 2017 w Teatrze Polskim w Bydgoszczy;

- Rabację w reżyserii Jakuba Roszkowskiego w Miasteczku Galicyjskim w Nowym Sączu

- Dom dźwięku w reżyserii Wojciecha Blecharza na Festiwalu Teatralnym TheAtrium w Kłajpedzie




Sztuka Myślenia

W drugiej edycji tak wspaniale przyjętej przez Państwa Sztuki myślenia znowu zaglądaliśmy w zakamarki polskiej duszy. Prowadzący Sztukę prof. Piotr Augustyniak i Bartosz Szydłowski starali się, aby nasze spotkania były miejscem twórczej i krytycznej, wolnej od ideologicznego zacietrzewienia, dyskusji na temat współczesnej kondycji Polek i Polaków. W sposób uczciwy i odważny pytaliśmy o podstawowe problemy i wyzwania związane ze współczesną Polską, jej miejscem w nowoczesnym świecie, jej przyszłością i przeszłością. Spotykaliśmy się z polskimi ukrytymi demonami i bogami, którzy władają polską psyche – z jej niewyartykułowanymi, często nieuświadomionymi pragnieniami, fobiami i marzeniami. A wszystko po to, aby znaleźć formułę społeczeństwa, które otrząśnie się z koszmarnego letargu, o którym tak dobitnie pisał Stanisław Wyspiański.

Spotkania Sztuki Myślenia w sezonie 2017/2018:

Polacy, przemyślcie coście zrobili
gość: prof. Jan Andrzej Kłoczowski

Jak wyrwać się z objęć Thanatosa?
gość: prof. Agata Bielik-Robson

Teatr w ruinie - czas na disco-polo
gość: prof. Tadeusz Bartoś

Polska Tischnera
goście: prof. Aleksander Bobko, prof. Tadeusz Gadacz

Polska jest kobietą
goście: Kazimiera Szczuka, prof. Janina Filek

Dlaczego Jezus wyrzucił Polaków ze świątyni
goście: ks. Adam Boniecki i Henryk Woźniakowski

Puste miejsce po żydzie 
goście: Prof. Paweł Śpiewak, prof. Jan Woleński               

Rzeczpospolita zawistników
goście prof. Tadeusz Sławek i dr Michał Łuczewski

Koniec liberalnej demokracji
goście: prof. Bogdan Szlachta i prof. Janusz Majcherek.




Something Must Break

W zeszłym sezonie zaczęliśmy nowy projekt muzyczny, którego kuratorem jest Artur Rojek. Something Must Break. Coś musi się przełamać, zmienić, zniszczyć. Tytuł piosenki Joy Division posiada dla Artura Rojka szczególne znaczenie: „Gdzieś zewnętrznie zawsze tak działałem” - przyznaje. „Wiele sytuacji w moim życiu zawodowym potoczyło się właśnie w taki sposób, w imię burzenia czegoś, odrzucania zastanych rzeczy, idei tego, iż trzeba coś zburzyć, aby można było wybudować coś nowego.” Burzeniu i budowaniu ma być poświęcony również najnowszy projekt muzyka i twórcy OFF Festivalu. Na scenie Małopolskiego Ogrodu Sztuki pojawiły się zespoły, które wyłamują się z konwencji i rzucają wyzwanie słuchaczom. Zaproszeni wykonawcy zaprezentowali bardzo szerokie spektrum brzmieniowe, tematyczne i gatunkowe.

W zeszłym sezonie koncerty w ramach Something Must Break zagrali: Priests, Mount Eerie, Cities Aviv, The Necks oraz Blanck Mass.




Myśląca ręka

15 grudnia 2017 roku otworzyliśmy w Domu Rzemiosł Teatralnych wyjątkową na mapie teatralnej Krakowa wystawę. Myśląca ręka to gest przywrócenia należnego miejsca ulegającemu nieustannym przemianom teatralnemu rzemiosłu, które zapewne za kilka lat straci swój obecny kształt i charakter. To wspaniale zaaranżowana przez Małgorzatę Szydłowską ekspozycja, która – prezentując wiele niecodziennych i pokazanych w nieoczywistym kontekście historycznych narzędzi, rekwizytów i kostiumów – zabiera widzów we frapującą podróż w miejsca, do których zazwyczaj nie mają dostępu. Przybliża fascynujący, a zarazem mało znany świat kulis i teatralnych pracowni. Odwiedzający mogą przekonać się tutaj jak skomplikowanym organizmem jest teatr i na czym polega proces tworzenia przedstawień.



Krakowski Salon Poezji

W zeszłym sezonie odbyło się 35 spotkań Krakowskiego Salonu Poezji. Nieomal w każdą niedzielę w południe spotykaliśmy się na szczelnie wypełnionym przez widzów teatralnym foyer, by wspólnie czerpać przyjemność z interpretowania i słuchania wierszy. Zakres czytanych dzieł – był jak zwykle w Salonach – bardzo szeroki: od tekstów biblijnych, przez Szekspira, Norwida, Wyspiańskiego, Brechta, Audena, aż po Zenona Jaskułę, czy Paktofonikę. Czytali artyści krakowscy i ci zaproszeni z innych miast, studenci aktorstwa i ich mistrzowie; były Salony bardzo klasyczne i awangardowe, śmieszne i śmiertelnie poważne. Zawsze jednak głównym bohaterem była POEZJA.




Edukacja

Przez cały poprzedni sezon prowadziliśmy w teatrze różnorodną działalność edukacyjną. Dyskutowaliśmy o spektaklach (m.in. rozmowy z ks. Bonieckim, Piotrem Zychowiczem czy twórcami spektaklu Zemsta), szukaliśmy po Krakowie artysty podczas gry miejskiej Zaginiony: Stanisław Wyspiański, rozwijaliśmy nasz Klub Wyspiańskiego (pokazy dla wybranych liceów spektakli nawiązujących do twórczości Wyspiańskiego, połączone z lekcjami-dyskusjami prowadzonymi przez prof. Piotra Augustyniaka). Ogromnym powodzeniem cieszyły się również warsztaty, które organizowaliśmy w ramach Bonu Kultury. W zeszły sezonie były to:

- Dom wrażeń – warsztaty plastyczno-teatralne dla grup integracyjnych, polegające na poszukiwaniu formy plastycznej do oddania wyobrażenia baśniowej postaci na własnej twarzy; 

- Zemsta Music – warsztaty muzyczno-teatralne dla młodzieży inspirowane Zemstą Aleksandra Fredry; uczestnicy mieli okazję zobaczyć, jak można pracować z umuzykalnieniem warstwy tekstowej sztuki oraz nauczyć się poprawnej dykcji i impostacji; 

- Tik Tak – złap czas! – warsztaty aktorskie dla najmłodszych, na których dzieci dowiadywały się jak za pomocą środków scenicznych przedstawia się pojęcie czasu w teatrze; 

- Pinokio w garści – warsztaty skierowane do dzieci z klas 4-6 szkoły podstawowej, rozwijające kreatywność i wyobraźnię poprzez zabawę teatralną.




KROKI 2018 – VI edycja Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego

Tegoroczna, majowa edycja festiwalu KROKI odbyła się pod hasłem "Dialogujący". Po wcześniejszej edycji, koncentrującej się na konflikcie, tyleż intymnym, co politycznym, tym razem postawiliśmy na dialog – dialog między osobami, między społecznościami, między tradycjami. Poprzednio postulowaliśmy jasną polaryzację stanowisk, teraz zaprosiliśmy do otwarcia się na innych, na odmienność, zachęcaliśmy do uwolnienia dobrej woli i pozytywnej energii. To było prawdziwe tygodniowe święto tańca i ruchu. Gościliśmy artystów z Polski, ale też ze Szwajcarii, Litwy, Austrii, Francji, Izreala czy Włoch. Kuratorką i autorką koncepcji KROKÓW 2018 była Jadwiga Majewska.




Dom Machin

Niewiele osób pamięta, że zanim Miniatura została Miniaturą, czyli kolejną sceną Teatru im. J. Słowackiego, znajdowały się w niej urządzenia wytwarzające elektryczność. To stąd napędzano energią główny gmach teatru. Iskrzyło zatem w Domu Machin, i my staramy się tę tradycję kontynuować. Otwieramy to miejsce na różne – mniejsze i większe – projekty, na poszukiwania, rozmowy, śmiech, czy moment zadumy. W zeszłym sezonie to w Miniaturze odbywały się – zawsze przy nadkompletach spotkania Sztuki Myślenia. Nawiązaliśmy comiesięczną współpracę z kultową już grupą improwizacyjną IMPRO KRK. Wspieraliśmy młodych twórców, którzy dzięki temu mogli zaprezentować w Miniaturze swoje nowe spektakle: tak narodziły się przedstawienia Jakoś to będzie. Spektakl o robotach w reżyserii Jana Hussakowskiego oraz Bez czułości w reżyserii Zofii Zoń. Zależy nam bowiem, by to miejsce żyło nie tylko rytmem spektaklowym, ale też energią eksperymentu, poszukiwania, czy po prostu dobrej zabawy.




Kino w Teatrze

W przestrzeni Małopolskiego Ogrodu Sztuki działa nowoczesna sala kinowa. To właśnie tam odbywają się projekcje w ramach cyklu Przywrócone arcydzieła. Krytyk filmowy Łukasz Maciejewski prezentuje wybitne tytuły polskiego kina, które niesłusznie odeszły w zapomnienie. W ramach projektu przypomina zatem najlepsze z najbardziej niedocenianych polskich filmów. Comiesięczne spotkania w Małopolskim Ogrodzie Sztuki są próbą rehabilitacji mniej znanych polskich arcydzieła filmów i oddaniem szacunku ich twórcom. W poprzednim sezonie mogliśmy zobaczyć m.in. takie filmy jak: „Bariera” Jerzego Skolimowskiego, „Stan posiadania” Krzysztofa Zanussiego, czy „Korczak” Andrzeja Wajdy. Wszystkim projekcjom towarzyszyła ożywiona, czasami melancholijna, czasami niezwykle zabawna dyskusja z twórcami. 

Dodatkowo Małopolski Ogród Sztuki razem z Kinem Pod Baranami współorganizuje projekcje filmowe pod nazwą BARANY W MOS-ie. W ramach tej współpracy w MOSie wyświetlane są filmy z bieżącego repertuaru kina.


Remont w Teatrze Słowackiego

Latem 2018, tuż po zakończeniu sezonu rozpoczęliśmy prace remontowo-modernizacyjne w Teatrze w Krakowie. Zmierzają one z jednej strony w kierunku nowoczesności i zapewnienia jak najlepszej jakości technicznej na Dużej Scenie, a z drugiej w kierunku zachowania, a czasami przywracania budynkowi przy placu św. Ducha estetyki sprzed 125 lat. Według zamysłu Zawiejskiego scena ówczesnego Teatru Miejskiego miała być jak najszersza i jak najgłębsza, zaplanowano, że każda wymiana scenografii będzie się odbywała wertykalnie, a nie horyzontalnie. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie w czasie trwania spektaklu ma praca techników obsługujących tzw. sznurownię, dzięki której następuje wymiana scenografii – elementy ze sceny wjeżdżają na górę, a nowe zjeżdżają w dół.  Od 125 lat sznurownię obsługują maszyniści, którzy pracę tę wykonują ręcznie, w dodatku odwróceni tyłem do sceny. Obecna modernizacja zautomatyzuje sznurownię pozostawiając jednak wszystkie jej historyczne elementy, dodatkowo co 10-ty sztankiet nadal będzie obsługiwany ręcznie. 

Co jeszcze zostanie zmodernizowane? Wymienione zostanie oświetlenie i mechanika sceny,  zakupiona będzie podłoga obrotowa, sprzęt multimedialny oraz urządzenia do tzw. mappingu. Z nowych urządzeń będziemy się cieszyć już jesienią 2018 roku

Prace modernizacyjne są zaplanowane na lata 2018-2019, ich realizacja jest przeprowadzana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, którego celem jest ochrona i rozwój dziedzictwa kulturowego, zarówno materialnego, jak i niematerialnego oraz zwiększenie dostępu do zasobów kultury.  Całkowita wartość projektu to 21 285 533,24 zł, w tym dofinansowanie pochodzące z POIiŚ to 15 283 271,02 zł . Wkład własny w projekcie zapewnia Województwo Małopolskie.