EN
Plakat do spektaklu “Stary Testament-reanimacja”. To graficzny kolaż, na którym umieszczono grupę ludzi unoszących się nad taflą wody. Postaci mają pomalowane ciała na różne kolory, w różnych pozycjach podtrzymują leżącego starca, który dotyka palcem drugiego starego mężczyznę. Ten w pozycji półsiedzącej unosi się i unosi dłoń, w taki sposób, że stykają się palcami. Tło stanowią obłoki chmur.

Stary Testament - reanimacja

Zobacz wszystkich
  • Teatr w Krakowie im. J. Słowackiego - Duża Scena
  • Premiera: 05.05.2018
  • Spektakl przeznaczony jest dla widzów dorosłych.
140 min.
> 18 EN UKR

Świetnie znana krakowskiej publiczności Agata Duda-Gracz zdecydowała się specjalnie dla naszego teatru napisać scenariusz inspirowany Starym Testamentem.

Wychodząc od ksiąg biblijnych (niekoniecznie tych najbardziej znanych, jak Księga Rodzaju czy Księgi Mojżeszowe), od tamtejszych bohaterów, próbuje przyjrzeć się naszym czasom. Zakłada, że dzieło stworzenia odbywa się dzisiaj. Wychodząc od pramaterii dla innych opowieści, od archetypicznych bohaterów obserwuje ich postępujące skarlenie, niszczenie.

Jednocześnie tego typu materia literacka prowokuje do stawiania najważniejszych pytań: o Boga, miłość, motyw przebaczenia, o ateizm, o wolność i o zniewolenie. Za warstwę muzyczną spektaklu odpowiedzialny jest Łukasz Wójcik (który pracował już z reżyserką przy Kumernis czyli o tym, jak świętej panience broda rosła, czy Ciekawej porze roku). Jego muzyka, a także śpiewane podczas przedstawienia pieśni są jego niezwykle ważną składową; filarem narracyjnym opowieści.

 

W nagraniach udział wzięli:

  • Olga Kunicka - skrzypce
  • Grzegorz Rdzak – piano
  • Sam Kierownik - piano
  • Robert Wasik – waltornia
  • Rafał Habel – róg
  • Bartosz „Mr. Shuffle” Niebielecki – bębny
  • Łukasz Wójcik – gitary
  • Emose Uhunmwangho - głos
Dziękujemy Pawłowi Chrólowi z Klubu Hebrajskiego za tłumaczenie i transkrypcję na język hebrajski tekstu biblijnego.

Dziękujemy Fundacji Miejski Park i Ogród Zoologiczny w Krakowie.

Czytaj wszystko

Zapowiedź

video: Grzegorz Mart, Dawid Ścigalski

Spot

video: Grzegorz Mart

Recenzje:

Spektakl Agaty Dudy-Gracz ożywia niezbyt popularne biblijne mity. Reżyserka zaprasza widzów do wzięcia udziału w oglądaniu razem z Twórcą dzieła stworzenia. Ów Twórca spaja całą akcję, jako obserwator swoich dzieł.

W teatrze świata Dudy-Gracz ludzkość żyje bez celu, dotykając Twórcy jedynie przez jego anioły. Wrzuceni w świat, którego praw nie rozumieją, żyją wypaczając bliżej nieokreślone człowieczeństwo, którego sam Twórca nie potrafił zdefiniować. Jako twór znajdują się na równi lub nawet niżej od zwierząt w hierarchii stworzeń. Ich postawy są plugawe, strachliwe i pełne popędów. Brak im wzniosłości, dlatego są partnerami Twórcy. Więcej >

Dziennik Teatralny Kraków

Judyta Pogonowicz

Bo cały ten spektakl to potężne działa wytoczone przeciwko patriarchatowi. Duda-Gracz w bardzo sprawny i przemyślany sposób wyciąga kolejne wątki biblijne i układa je w spójną i porażająco oskarżycielską całość - nie tyle wobec Boga (można w niego wierzyć lub nie) czy wobec mężczyzn (bo przecież są w spektaklu także postaci mężczyzn sprawiedliwych, a nawet piękny, choć zaskakujący wątek miłosny), co wobec podwalin naszej kultury. Stary Testament - Reanimacja. No właśnie. Czym jest ta tytułowa reanimacja? Czy re-animacja nie jest od-tworzeniem? Trudnym i bolesnym zmierzeniem się z tym, z jakiej gliny jesteśmy ulepieni? Co to znaczy być człowiekiem? I - co w kontekście tego spektaklu szczególnie istotne - co to znaczy być kobietą i jaka jest rola kobiety w społeczeństwie? Więcej >

www.e-teatr.pl

Fanny Kaplan

Reżyser teatralny stwarza świat. Można to samo oczywiście powiedzieć o malarzu, który kreuje na płótnie swoją wizję, o pisarzu, który ze słów układa nieistniejącą rzeczywistość. Ale oni mają do dyspozycji tylko pędzel i komputer. Reżyser teatralny swoją wyobraźnię może urealnić przy pomocy wielu narzędzi. Wystarczy, że stanie na pustej scenie, a za pstryknięciem jego palców rozbłysną światła, popłyną dźwięki muzyki, przestrzeń nabierze pożądanego kształtu. A wśród tego wszystkiego pojawią się żywi ludzie - najpiękniejsza, ale i najtrudniejsza do lepienia materia. Więcej >

Polska Gazeta Krakowska

Magda Huzarska-Szumiec

Duda-Gracz zawsze była dzielna i taka jest wciąż. A nawet więcej – jest dzielna w drugiej potędze. Bo cóż tak naprawdę znaczy tytuł jej seansu? Po pierwsze, że „Biblia” straciła przytomność i jedynie Duda-Gracz ma odwagę nam to oznajmić. Po drugie – i tutaj skromność dołącza do odwagi – jedynie Duda-Gracz jest w mocy przywrócić „Biblii” przytomność, stosując reanimację, czyli masaż serca plus sztuczne oddychanie metodą usta-usta. Niech i tak będzie. Jest jednak pewien problem. Otóż, reanimacja na tym polega, że po udanej akcji ratowniczej z ziemi wstaje oto ten, który zemdlał, a nie ktoś inny. Więcej >>

Polskie Radio Dwójka

Paweł Głowacki

Agata Duda-Gracz wystawiła w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie kolejny swój autorski spektakl „Stary Testament – reanimacja". Byłem na premierze i – zgodnie z poleceniem obsługi – odziałem się w zielony szlafroczek i zasiadłem w zielonym sektorze krzeseł. Spektakl dzieje się na scenie, gdzie wokoło areny dla aktorów usadzona została publiczność. Reżyserka nie boi się obciachu zrozumiałości i nie musiałem głowić się nad pytaniem: o czym to jest! Więcej >

Dziennik Teatralny

Krzysztof Orzechowski