Dostępność EN
Na zdjęciu znajduje się kobieta o jasnych włosach do ramion, ubrana w jasną koszulę i naszyjnik z pereł. Patrzy prosto w obiektyw z neutralnym wyrazem twarzy. W tle widać jednolite, beżowe tło. Na klatce piersiowej widoczny jest niewielki tatuaż.

Maria Mordarska

Maria Mordarska, ur. 06.08.2001. Ukończyła Scenografię na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu w lipcu 2025 roku.

Od 2020 roku pracuje z Mirkiem Kaczmarkiem jako jego asystentka – razem robili projekty m.in. w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu, Capitolu we Wrocławiu, Teatrze im. Stefana Żeromskiego w Kielcach czy Wrocławskim Teatrze Lalek. Poza tym tworzy też własne scenografie, kostiumy i lalki, m.in. w Teatrze Układ Formalny we Wrocławiu czy Teatrze Potem-o-tem w Warszawie.

Miała też okazję pracować na planach zdjęciowych jako scenografka i kostiumografka przy filmach studentów reżyserii z Łódzkiej Szkoły Filmowej i Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach.

Polish horror story

Tekst: Jarosław Murawski

Reżyseria: Marcin Liber

Premiera: 12.09.2025

Spektakl

MOS - Scena MOS

Najbliższe terminy

luty
wt 03 19:00
luty
śr 04 19:00
marzec
pt 06 19:00
marzec
sob 07 16:00
marzec
nd 08 19:30
1h 40min
> 18

A co jeśli Polska gra główną rolę w horrorze? Obsadzona po warunkach. I nie w jednym epizodzie, ale w wielu ciągnących się od stuleci sezonach? Co jeśli akcja dzieje się głównie na cmentarzu, gdzie za każdym nagrobkiem czai się wygłodniały upiór – dusza narodowego (anty) bohatera, wołająca o pokutę i rozgrzeszenie? Co jeśli zejście do piwnicy wywołuje gęsią skórkę, bo nigdy nie wiadomo na co się natrafi, co, skrzętnie skrywane, wylezie na powierzchnię i zafajda cały dom? Co jeśli kilka ruchów łopatą może wywołać duchy przeszłości, których już nigdy nie będziemy w stanie się pozbyć? Które zostaną z nami, narzucając swoją narrację i swoją estetykę? Co jeśli przez to nie zauważymy tego, co naprawdę istotne? Nawet jeśli wyląduje nam przed samymi oczami. Co jeśli wszystko to teatr?

„Polish Horror Story” to utrzymany w konwencji horroru teatr nostalgiczno-wyzwoleńczy. Groteskowa podróż przez nadwiślański krajobraz, gdzie „potrąca się mogiłę co krok”, gdzie śmiech i łzy, absurd i nadęta powaga łączą się w ten wyjątkowy eliksir, który rozpoznajemy po jednej nutce. To historia o kraju toczącym nieustanną walkę między esencją a kostiumem.

Obsada:

  • Karolina Kazoń - MUZA
  • Magdalena Osińska - ZOŚKA 
  • Marta Waldera - MATKA / REDAKTORZYNA O WYGLĄDZIE PINGWINA 
  • Wojciech Dolatowski - DORIS / ARNIE
  • Rafał Dziwisz - WACŁAW / SZEF WSZYSTKICH SZEFÓW 
  • Daniel Malchar - GUSTAV
  • Antoni Milancej - WOLF
  • Dominik Stroka - NARĄBANY IDEAŁAMI DZIENNIKARZ PROSTO Z WESELA

Licencja na korzystanie z muzyki ilustracyjnej oraz ilustracji muzycznej została udzielona przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS

Wegetarianka

Autor: Han Kang

Reżyseria: Paweł Miśkiewicz

Premiera: 04.12.2025

Spektakl

Teatr w Krakowie im. J. Słowackiego - Duża Scena

Najbliższe terminy

styczeń
śr 14 19:00
styczeń
czw 15 19:00
styczeń
pt 16 19:00
styczeń
sob 17 17:00
marzec
pt 20 19:00
marzec
sob 21 19:00
marzec
nd 22 16:00
2h (bez przerwy)
> 18 EN

Co popycha człowieka do tego, by wyrzec się siebie – ciała, języka, gatunku? Skąd bierze się potrzeba zniknięcia – nie tylko jako gestu odmowy, ale też rozpaczy, która nie znajduje już żadnej innej formy wyrazu? Wegetarianka noblistki Han Kang to opowieść o buntowniczce, której bunt nie przyjmuje formy głośnego krzyku, lecz rozgrywa się w ciszy i niedomówieniach. Wycofując się z życia społecznego, rodzinnego i cielesnego bohaterka dąży całkowitego zanegowania gatunkowej przynależności. Pragnie stać się drzewem. Próba przeobrażenia się w roślinę staje się formą sprzeciwu wobec przemocy, płci, języka i ludzkich pragnień.


Podążając za trzyczęściową strukturą powieści, twórcy sięgają po różne języki – ruch, obraz, video. W miarę, jak bohaterka odcina się od świata coraz bardziej, rozpada się też język. Słowa ustępują miejsca obrazom i ruchowi. Wspólnie z dramaturżką Joanną Bednarczyk, malarzem Krzysztofem Mężykiem, choreografką Anną Obszańską oraz zespołem aktorskim Paweł Miśkiewicz spróbuje zbliżyć się do postawy radykalnej odmowy – odmowy, która w przeciwieństwie do biernego „wolałbym nie” kopisty Bartleby’ego, staje się aktywnym gestem sprzeciwu wobec przemocy świata, próbą wyrwania się z jego opresyjnych struktur – nawet za cenę unicestwienia samej siebie. Czy milczenie jest formą protestu? Czy zniknięcie jest gestem politycznym? Czy gatunkowe przeobrażenie może być formą ratunku z piekła antropocentryzmu?

Obsada:

  • Dominika Bednarczyk - Yong-Hye
  • Lidia Bogaczówna - Pani prezes
  • Oliwia Durczak - Pani prezes / Yong-Hye
  • Karolina Kazoń - In-Hye
  • Natalia Strzelecka - Matka
  • Alina Szczegielniak - Yong-Hye
  • Marcin Kalisz - Chong
  • Karol Kubasiewicz - Lekarz / Kelner
  • Paweł Smagała - J
  • Jerzy Światłoń - Prezes
  • Adam Wietrzyński - Prezes/ In-Hye
  • Tomasz Wysocki - Ojciec
  • Krzysztof Zarzecki - Szwagier

tancerze: 
Agata Jędrzejczak - Yong-Hye
Magdalena Malik - Hŭi-ju
Natalia Gryczka
Marek Bula 

oraz zespół muzyczny:
Rafał Mazur (geomungo)
Tomek Przetacznik (gitara elektryczna)
Kuba Nowak (perkusja)