EN
Kadr z filmu "Dreszcze"

Dreszcze / reż. Wojciech Marczewski
w cyklu "Przywrócone arcydzieła"

Przywrócone arcydzieła to wybrane przez znanego krytyka filmowego - Łukasza Maciejewskiego wybitne tytuły polskiego kina, które niesłusznie odeszły w zapomnienie. Każdej projekcji towarzyszy wstęp oraz spotkanie z twórcami.

Termin → 17.11.2018
Miejsce → Kino MOS
Godzina → 19:00
Bilet → 12 zł


GOŚCIE → WOJCIECH MARCZEWSKI

Premiera "Dreszczy" odbyła się w 1981 roku na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku (obecnie Festiwal Filmowy w Gdyni), gdzie film Wojciecha Marczewskiego otrzymał trzy nagrody: Nagroda Główna Jury, Nagroda za pierwszoplanową rolę kobiecą - Teresa Marczewska i Nagroda za montaż - Irena Choryńska. Następnie "Dreszcze" zostały wprowadzone na krótko dystrybucji, by w momencie ogłoszenia stanu wojennego trafić na półkę. Przez blisko cztery lata filmu Wojciecha Marczewskiego nie można było obejrzeć w Polsce. W tym czasie, dzięki niemieckiemu dystrybutorowi, "Dreszcze" zostały pokazane na festiwalu w Berlinie, gdzie otrzymały cztery nagrody, w tym Srebrnego Niedźwiedzia.

- Wiceminister kultury odpowiedzialny za kinematografię wezwał mnie do siebie i w zamian za dokonanie kilku skrótów obiecał przywrócenia filmu na ekrany. Oczywiście odrzuciłem tę "propozycję". Wiedziałem, że prędzej czy później film wróci na ekrany, bo do czasu zdjęcia go przez cenzurę obejrzało go już ponad 150 tys. widzów. Tak też się stało - wspominał Wojciech Marczewski.

Akcja "Dreszczy" rozgrywa się 1955 roku. 11-letni Tomek Żukowski (Tomasz Hudziec) jest świadkiem brutalnej rewizji i aresztowania ojca (Władysław Kowalski) przez UB. Inteligentny chłopiec wkrótce zostaje wysłany przez szkołę na obóz ZMP dla przyszłych liderów. Widząc tam hipokryzję władzy, symbolicznie stawia jej opór jako członek tajnego klubu słuchaczy Radia Wolna Europa, stopniowo ulega jednak urokowi druhny przewodniczki (Teresa Marczewska), uwodzicielskiego i zarazem matczynego wcielenia systemu. O tym, że nie poddał się mu ostatecznie, świadczą tytułowe dreszcze, które, nie opuszczając chłopca od momentu przyjazdu aż po - przyspieszony wskutek wypadków poznańskiego Czerwca '56 - koniec obozu, w sposób symboliczny sygnalizują walkę organizmu zainfekowanego totalitarną ideologią.


Wojciech Marczewski:

Chciałem stworzyć coś w rodzaju portretu mojego pokolenia. Okres stalinowski pozostawił na wielu z nas głęboki ślad wewnętrzny. Jednak zależało mi, aby 'Dreszcze' nie były wyłącznie filmem politycznym. Moim głównym zamiarem było zrobienie utworu o dzieciństwie - moim i moich rówieśników - z całym bagażem doświadczeń, jakie wiązały się z tym okresem.

Wydarzenia z 'Dreszczy' w znacznym stopniu oddają mój własny życiorys. Byłem w młodości na takim właśnie harcerskim obozie. Pisząc scenariusz czerpałem z konkretnych wydarzeń, które zapamiętałem. Jednakże wersja filmowego obozu nie ma znamion obrazu dokumentalnego. Fabuła jest bliższa fikcji aniżeli realiom. W 'Dreszczach' są to raczej rozważania, co mogłoby stać się ze mną i z każdym uczestnikiem obozu w ówczesnych warunkach. (...) Mój bohater jest pełen dobrej woli i wewnętrznej czystości, dlatego dokonywane na nim manipulacje wymagają przebiegłości i wyrafinowania. Toteż prowadząca obóz druhna nie powie nigdy: skłam, oszukaj; lecz mówi: 'trzeba mu pomóc', 'trzeba się nim zaopiekować', 'trzeba mówić prawdę', choć za tą rzekomą prawdą kryje się po prostu kłamstwo, oszustwo, donosicielstwo... Zresztą druhna-szatan też przecież została oszukana. Zbudowała swe życie na bezgranicznej ufności w ideę." (Wojciech Marczewski, "Ekran" 1981)


Dreszcze
Reżyseria i scenariusz: Wojciech Marczewski
Zdjęcia: Jerzy Zieliński
Muzyka: Andrzej Trzaskowski
Scenografia: Andrzej Kowalczyk, Barbara Kawecka
Montaż: Irena Choryńska
Obsada: Tomasz Hudziec (Tomek Żukowski), Teresa Marczewska (druhna-przewodniczka), Teresa Sawicka i Władysław Kowalski (państwo Żukowscy), Marek Kondrat (wychowawca klasy), Jerzy Bińczycki (Cebula - polonista), Wiktor Grotowicz (dyrektor szkoły), Zdzisław Wardejn (inspektor), Marian Opania (Zbyszek), Bogusław Linda (funkcjonariusz Urzędu Bezpieczeństwa), Ryszard Kotys (stróż), Włodzimierz Musiał, Grzegorz Skurski, Małgorzata Pritulak, Bogdan Koca.
Produkcja: Zbigniew Tołłoczko, Zespół Filmowy TOR, Wrocław 1981.
Kolor, 35 mm, 3000 m.

Czytaj wszystko

Projekt jest finansowany ze środków MKiDN

Recenzje:

Znakomity film Wojciecha Marczewskiego z 1981 roku to chyba najdojrzalsze w polskim kinie studium dziecięcej bezbronności która spotyka się z rozpasaną bezwględnością czasów. Historię trzynastoletniego chłopca (zjawiskowy Tomasz Hudziec), który w połowie toksycznych lat 50. trafił na obóz harcerski, gdzie w ideologicznych rękawiczkach, z judaszowym uśmiechem, indoktrynowano go pod kątem wstąpienia do drużyny wzorowych oportunistów, rozpatrywano i interpretowano już na wiele sposobów. Jako wolnościową feerię albo opowieść o seksualnym i ideologicznym ukłuciu; rodzimy wariant „Niepokojów wychowanka Törlessa” Musila, lub osobisty, autobiograficzny manifest reżysera. Wiele z tych interpretacji – nawet wzajemnie się wykluczających – po latach ciągle wydaje się słusznych i wiarygodnych, bo taka zawsze jest siła wybitnych dzieł filmowych. (…) Zobaczyłem bowiem poruszającą historię chłopca, który nie bardzo radzi sobie ani z chłopięctwem ani z rodzącą się męskością. Historię dziecka, któremu ukradziono dzieciństwo. Mamę, tatę i hulajnogę (albo gry komputerowe). Został zatem sam, jest bezbronny: ale jakby nie do końca. Bo Tomasz od początku miał charakter, czyli tę niezwykłą, niewidzialną składową psychiki, która daje o sobie znać o wiele wcześniej niż nam się zdaje. Charakter dziecka, charakter człowieka - decydujący o sile człowieczeństwa. W momencie przełomu możemy okazać jego słabość, żeby – po zwrotnym punkcie – zamienić go w siłę. Charakter zapracował na uśmiech Tomka, także na jego łzy. Dobrze znam ich słony smak, bo widziałem Tomka codziennie - mieszkałem w nim. Walczyłem z jego siłą i ze słabością. Do dzisiaj mam dreszcze.




Łukasz Maciejewski

1989 1989 / spektakl w Gdańsku 1989 / spektakl w Szczecinie Act of Killing Agamemnon Australia Bóg, ja i pieniądze Botticelli Chory z urojenia Czerwone i czarne Debil Dziady Hamlet Impreza zewnętrzna - Adria Art Impreza zewnętrzna - Adria Art Impreza zewnętrzna - Adria Art Impreza zewnętrzna - Adria Art Impreza zewnętrzna - Copa.pl Impreza zewnętrzna - Eskander IMPRO KRK Kobieta i życie Kobieta i życie - spektakl w Katowicach Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć Magiczna rana O dwóch doktorach i jednej pacjentce Od nowa Opowieść wigilijna Pani Bovary. Możliwa historia Państwo / Der Staat Pokój Proszę Państwa, Wyspiański umiera Rabacja Romeo i Julia Romeo i Julia / spektakl w Lublinie Serce ze szkła. Musical Zen Simona K. Wołająca na puszczy Siostrzeństwo / Sisterhood Smok! Spóźnione odwiedziny Sylwester w Teatrze - SZYMBORSKA. KROPKI, PRZECINKI, PAPIEROSY Szczeliny istnienia SZYMBORSKA. KROPKI, PRZECINKI, PAPIEROSY SZYMBORSKA. KROPKI, PRZECINKI, PAPIEROSY SZYMBORSKA. KROPKI, PRZECINKI, PAPIEROSY / spektakl w Gdańsku Tak zwana ludzkość w obłędzie Ulisses WĘDRÓWKA NABU Wesele Wesele / spektakl w Warszawie Wielki Gatsby WYDARZENIE ZEWNĘTRZNE - 'Muzyczny bukiet dla wszystkich mam' WYDARZENIE ZEWNĘTRZNE - ADRIA ART / 'Cohen w Teatrze' WYDARZENIE ZEWNĘTRZNE - ADRIA ART / 'Dwoje na huśtawce' WYDARZENIE ZEWNĘTRZNE - ADRIA ART / 'Jak Zabłocki na mydle' WYDARZENIE ZEWNĘTRZNE - ADRIA ART / 'Nowy Jork. Prohibicja' WYDARZENIE ZEWNĘTRZNE - ADRIA ART / 'Pikantni' WYDARZENIE ZEWNĘTRZNE - ADRIA ART / 'POMOC DOMOWA' WYDARZENIE ZEWNĘTRZNE - ADRIA ART / 'Prawda' - komedia w reżyserii Wojciecha Malajkata WYDARZENIE ZEWNĘTRZNE - ADRIA ART / 'To ja może się położę' WYDARZENIE ZEWNĘTRZNE - ADRIA ART / 'Wieczorek pożegnalny' WYDARZENIE ZEWNĘTRZNE - COPA.PL / 'Mayday 3 - Bigamistka' WYDARZENIE ZEWNĘTRZNE - COPA.PL / 'Prestiż' Wydarzenie zewnętrzne - Eskander / 'Scenariusz dla trzech aktorów' Wydarzenie zewnętrzne - Eskander /Jan Peszek WYDARZENIE ZEWNĘTRZNE - Prague Burlesque & Mercy Brown Grand Gala WYDARZENIE ZEWNĘTRZNE - Teatr Gudejko / 'Niespodziewany powrót' Znachor