EN

Państwo / Der Staat

Zobacz wszystkich
  • Teatr im. Juliusza Słowackiego - Duża Scena
  • Premiera: 19.01.2024
  • UWAGA! Ostrzeżenie dla osób cierpiących na epilepsję - spektakl ma intensywnie migające projekcje. Spektakl grany jest w języku starogreckim z tłumaczeniem symultanicznym na język polski przy pomocy słuchawek.
1h 40 min

Najbliższe terminy

grudzień
sob 14 19:00
grudzień
nd 15 16:00

Spektakl w koprodukcji z Nationaltheater Mannheim.

UWAGA!

Spektakl grany w języku starogreckim, polskim oraz niemieckim. Widzowie dostaną słuchawki z tłumaczeniem na język polski.

To nie będzie nudna rozprawa filozoficzna. To będzie bezkompromisowa dyskusja o sprawach najważniejszych.

Będziemy dyskutować o sprawiedliwości. Czym jest dzisiaj sprawiedliwość? Czy jest jedna i niezmienna, czy zawiera w sobie pole do interpretacji i manipulacji? Do jej siłowego zawłaszczenia i zdeptania? Kto ma prawo wydawania sądów, co jest sprawiedliwe, a co sprawiedliwe nie jest? I czy ta sprawiedliwość jest dziś nam rzeczywiście tak niezbędna?

Będziemy dyskutować o zrozumieniu. O odnalezieniu się w świecie, w którym to nie prawda jest ważna, ale jej interpretacje. Zresztą co tą prawdą faktycznie jest, a co rozumiemy lub chcemy rozumieć jako prawdę? Naszą prawdę. Gdzie leży prawdziwy świat, a co rozmywa się, reinterpretuje i zniekształca w tłumaczeniu?

Wreszcie o wyzwoleniu. O stanięciu w prawdzie, bez względu na konsekwencje. Lepiej spłonąć niż zblaknąć.

Reżyseruje Jan Klata.

 Obsada:

Dominika Bednarczyk - Sokrates
Karolina Kazoń - Sokrates
Mateusz Bieryt - Polemarch
Wojciech Dolatowski - Polemarch
Marcin Kalisz - Glaukon
Marcin Sianko - Adejmantos
Jacek Strama (gościnnie) - Kefalos
Linda Pöppel (gościnnie) - Trazymach

Czytaj wszystko

Trailery sceniczne

video: Łukasz Kurek

Trailery filmowe

video: Łukasz Kurek

Premiera

wideo Łukasz Kurek

Spektakl jest koprodukcją Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie i Nationaltheater Mannheim.

Partnerzy medialni

Spektakl bierze udział w X Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej i Europejskiej „Klasyka Żywa”

Recenzje:

(…) ,,Państwo/Der Staat” to spektakl wymagający – dla aktorów i dla widzów, pozostając przy tym  szalenie intrygującym. Trudno o inny tytuł, w którym ze sceny pada tak wiele pytań, częściowo pozostawionych bez odpowiedzi; w którym słowa napisane tysiące lat temu przez jednego filozofa brzmią jak te wypowiadane przez wielu współczesnych polityków. Trudy, przed którymi stawia widza najnowsza premiera Teatru Słowackiego w Krakowie , sprawiedliwie wynagradza wysoki poziom intelektualnych rozważań, do których prowokuje spektakl (…)

naszteatr.pl

Zofia Olsztyńska

(…) W „Państwie/Der Staat" dominuje chęć przyjrzenia się fundamentom społeczeństwa, państwa, moralności, którą głosimy, i wcielania jej w praktyce. Spektakl Klaty to właściwie zbiór wypowiedzianych na głos myśli, które uwierają i niepokoją. Reżyser nie wierzy już w jeden system wartości, bo chyba nikt już w Polsce  w niego nie wierzy. Powtarza za Sokratesem: czy opłaca się być sprawiedliwym? Gdzie szukać sprawiedliwości? Czy sprawiedliwość zawsze krzywdzi i poniża wrogów, a nagradza przyjaciół? I czy wtedy ta nasza nagroda wynagradza ich poniżenie? (…) Spektakl Klaty jest doświadczeniem trudnym w odbiorze, ale w każdym momencie wartym tego wysiłku. Myślenie, wątpienie, poszukiwanie zawsze będą cechą dobrego teatru. (…) Można czytać krakowski spektakl jako eksperyment formalny i zarazem test etyczny dla pogubionej publiczności, który skrywa debatę o współczesnych dylematach obywatelskich. Porozmawiajmy o tym, czym jest państwo. Jak je naprawimy, skoro jedni z nas uważają, że „demokracja jest tylko dla demokratów", a inni mówią: „my mamy inną interpretację prawdy niż ta wasza. Jest nasze prawo i wasze prawo". Jedni chcą zaprowadzić sprawiedliwość nawet w sposób obiektywnie niesprawiedliwy, inni w lęku przed sprawiedliwością unieważniają podział na dobro i zło, negują władzę, sądy, prawo. „Niesprawiedliwe jest to, że sprawiedliwość jest przeciwko mnie”. (…)

krakow.wyborcza.pl

Łukasz Drewniak

(….) Bohaterowie napisanego przez greckiego filozofa Platona ok. 380 r. p.n.e. „Państwa” mówią ze sceny krakowskiego Słowaka po starogrecku, a widzowie słuchają tłumaczenia w słuchawkach. Ten zabieg, razem z kolorowymi kostiumami i migającymi na wielkim telebimie równie fluorescencyjnymi wizualizacjami, miał pewnie pokazać, że podstawowe wartości, do których w Platońskich dialogach żmudnie próbuje się dobić Sokrates, są owinięte w warstwy pozłotek i zapośredniczone. Te wartości to prawda i sprawiedliwość w demokratycznym państwie – tematy gorące także dziś, w powyborczej Polsce, próbującej zdefiniować się na nowo po rządach PiS. Z rozległego tekstu Klata wybrał dialogi, w których rozmówcy Sokratesa utrzymują, że bardziej opłaca się uchodzić za sprawiedliwego, niż nim być, że sprawiedliwość to pomoc przyjaciołom i gnębienie wrogów, że o sprawiedliwości marzą słabi, z konieczności, bo gdyby zyskali siłę, wybraliby niesprawiedliwość. Ironiczny wydźwięk zyskują cenzorskie zapędy moralistów w imię budowy lepszego społeczeństwa. Pojawia się też znany motyw jaskini platońskiej, przypowieść o duszy w długim monologu po niemiecku przedstawia Linda Pöppel, a ostatnią mowę Sokratesa, skazanego przez lud na śmierć, Dominika Bednarczyk wygłasza po polsku. (…)

polityka.pl

Aneta Kyzioł