EN
© Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie

Wyspiański Wyzwala

  • Teatr im. Juliusza Słowackiego - Duża Scena
  • Premiera: 12.11.2016

Wielki dramat, dialogujący z nim wspaniali twórcy, na scenie nieomal cały zespół Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie! Wyspiański Wyzwala to teatralna podróż, maraton, to siedem mini-projektów, instalacji, koncertów tworzących labirynt poszukiwań wokół arcydramatu Stanisława Wyspiańskiego Wyzwolenie. To zaskakujące, wielopłaszczyznowe spojrzenie na sztukę, na artystę, na czasy, w których przychodzi nam żyć i tworzyć. Z czego musimy – jeśli musimy – się wyzwalać? Co powinniśmy wyzwolić w sobie?

Plan wydarzenia:

Wejście
/projekt Alicji Patanowskiej/Alicja Patanowska – artystka wizualna, absolwentka ASP we Wrocławiu oraz Royal Collage of Art w Londynie, laureatka wielu prestiżowych nagród (ostatnio m.in. The Charlotte Frazer Award 2014, oraz finalistka InnovationRCA, Entrepreneur’s Launchpad 2013) – w swojej instalacji spróbuje zreinterpretować spojrzenie na budynek Teatru Słowackiego. Budynek jest oczywisty, schludny, jakby zatrzymany w czasie. Jak zmienić kontekst i znaczenie niewielką interwencją, która przywróci współczesny sens pojęciu NARODOWA SZTUKA. Kiedy w XIX wieku mówiono: „naród polski”, myślano: „wolność” i „niezależność”. Dzisiaj „naród polski” oznacza bardziej pułapkę, wykluczenie innych i izolację. Czy zatem taki sens ma nieść napis na frontonie?

Westybul
/projekt Bartosza Szydłowskiego/Gość specjalny: Krystian Lupa
Rozmowę prowadzą: Piotr Augustyniak, Bartosz Szydłowski
Przestrzeń: Małgorzata Szydłowska
Nagranie, montaż: Przemysław Fik

Proces, wyzwanie do podróży, gotowość zmierzenia się z tym, co jest nieoczywiste, co jest wbrew utartym oczekiwaniom. Rozmawiamy w kopule – w głowie tego teatru. Bliżej nieba i ponad sztukaterią i żyrandolem. Jesteśmy w przestrzeni przeciętej wektorami metalowych belek, surowej, niecywilizowanej. Jak rozmawiać o Wyspiańskim dzisiaj, o roli artysty, o wyzwoleniu i wyzwalaniu… Jak trzymać kurs i nie dać się pochłonąć i zniewolić łatwiźnie, wygodzie, spełnieniu. Ukryliśmy się na samym szczycie, szeptem spiskujemy, wchodzimy od innej strony do tego teatru.

Korytarze
/projekt Jakuba Roszkowskiego/Reżyseria: Jakub Roszkowski
Występują: Dorota Godzic, Maciej Jackowski, Krzysztof Jędrysek, Sławomir Maciejewski

Wyzwolenie Wyspiańskiego to nie tylko Konrad i Maski, ale też teatr, do którego Konrad wchodzi. To świat ułożony, oswojony i bezpieczny. Świat w którym wszystkie problemy, wątpliwości, prawdziwe uczucia są starannie ukryte za kostiumem i teatralną inscenizacją. Świat mądrych monologów, wielkich gestów i egzystencjalnych problemów – ale nie tych prawdziwych, dojmujących, ale wykreowanych, wypreparowanych, „zagranych” przed równie pięknie ukostiumowaną w wieczorowe suknie i garnitury widownią. To narracja, którą wnoszą ze sobą między innymi Muza, Karmazyn i Hołysz, Prezes, Przodownik, Kaznodzieja, Prymas czy Mówca w I i III akcie Wyzwolenia. To konstrukcja bardzo silna, trudna do zburzenia i niezwykle kusząca. Kusząca, bo stabilna, efektowna i zwalniająca z wszelkiej odpowiedzialności. Pozornie.

Widownia
/projekt Remigiusza Brzyka/

Reżyseria: Remigiusz Brzyk
Dramaturgia: Adrianna Alksnin, Klaudia Wójciak, Ewa Mikuła
Wykorzystano fragmenty publikacji Diany Poskuty-Włodek

Występują: Hanna Bieluszko, Lidia Bogaczówna, Natalia Strzelecka, Tadeusz Zięba, Tomasz Wysocki, Feliks Szajnert, Wojciech Skibiński

Bohaterem wydarzenia osnutego na kanwie Wyzwolenia Stanisława Wyspiańskiego jest scena Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie; scena, która była miejscem narodzin polskiego nowoczesnego teatru; scena, na której dokonała się rewolucja w zakresie metod aktorskich, użycia scenografii i oświetlenia, ale przede wszystkim rewolucja dotycząca repertuaru. Twórcy wydarzenia sięgają do materiałów archiwalnych, aby dotrzeć do mitu założycielskiego dzisiejszej Dużej Sceny teatru, lepiej zrozumieć jej rolę w kształtowaniu kultury polskiej na przestrzeni ostatniego stulecia, ale przede wszystkim zapytać o marzenie, które towarzyszyło kolejnym dyrektorom, reżyserom, dramatopisarzom, aktorom i aktorkom związanych z Teatrem im. Juliusza Słowackiego w budowaniu tego miejsca. Formuła wydarzenia nawiązuje do scenariusza oprowadzania, podczas którego przewodnikami będą postaci związane z pierwszymi latami działalności sceny przy placu św. Ducha.

Foyer /nad foyer
/projekt Pawła Świątka/

Reżyseria: Paweł Świątek
Scenografia: Marcin Chlanda
Występują: Marta Konarska, Rafał Dziwisz, Karolina Kamińska, Anna Tomaszewska, Antoni Milancej, Sławomir Rokita, Marcin Sianko
Autorytet: Jerzy Trela

Punktem wyjścia jest rozmowa Konrada z Maskami, urzędnikami dającymi do zrozumienia Konradowi, że jego wizja teatru niezbędnego społeczeństwu jest zupełnie nieczytelna, niewymierzalna. Konrad jako wielki artysta grzęźnie w słowach, wchodzi w niewyrażalny konflikt, czuje, że jego próby są płonne, narażają go na śmieszność. Temat roli jaką powinna dzisiaj zajmować sztuka w rzeczywistości materialnej, mocno upolitycznionej jest dzisiaj czymś niezwykle dotkliwym. Wyspiański miał wizję takiego teatru, miał też doświadczenia z mieszczaństwem, które zawodziło go wielokrotnie właśnie swoją bezideowością i płytkimi oczekiwaniami. 
Paweł Świątek wcieli się w maskę z Wyzwolenia, by przeprowadzić rozmowę z Jerzym Trelą o sztuce, o jego spektaklach, o kosztach, o drodze artystycznej, o sporach, o roli Konrada w Wyzwoleniu Swinarskiego. Rozmowa ta odbędzie się przy ekskluzywnym poczęstunku, sponsorowanym przez teatr Słowackiego, czyli, de facto, Urząd Marszałkowski.

Scena
/projekt Małgorzaty Warsickiej/

Reżyseria: Małgorzata Warsicka
Kompozytor: Karol Nepelski
Scenografia, reżyseria świateł: Marcin Chlanda

Występują: Tomasz Augustynowicz, Rafał Szumera, Kasia Zawiślak Dolny, Daniel Malchar, Agnieszka Judycka, Lena Schimscheiner (gościnnie)

Gość specjalny: Adam Strug oraz orkiestra pod dyrekcją Macieja Koczura;
flet - Monika Frątczak, klarnet - Tomasz Sowa, fagot - Małgorzata Wygoda, puzon - Jan Szymański, perkusja - Adam Wygoda, skrzypce - Barbara Mglej, altówka - Joanna Kapusta, wiolonczela - Jakub Gajownik, kontrabas - Krzysztof Jaworski

Spektakl-koncert. Wariacja na temat polskości, wolności i samoistności. Próba odnalezienia w Wyspiańskim momentów granicznych, gdzie „wyczerpuje się jego myśl”, a na jej miejsce musi nieuchronnie pojawić się inna, nowa, często bełkotliwa, zradykalizowana, bluźniercza. Szukanie wersji alternatywnych jest podstawą tego projektu. 
Istotnym elementem spektaklu będzie występ wybitnego śpiewaka, instrumentalisty i kompozytora – Adama Struga.

Wyjście
Wyspiański after party. DJ set Mr’a Krime’a – pioniera i mistrza turtablismu, multiinstrumentalisty, kompozytora (również muzyki teatralnej) i producenta muzycznego.

Czytaj wszystko
"Znachor" w Opolu 1989 1989 / spektakl w Gdańsku 1989 / spektakl w Poznaniu 1989 / spektakl w Toruniu 1989 / spektakl w Warszawie 1989 / transmisja live Act of Killing Act of Killing Agamemnon Berek, czyli upiór w moherze Bóg, ja i pieniądze Botticelli Chory z urojenia Debil Debil / spektakl w Grudziądzu Dobrze się kłamie Dwoje na huśtawce Dziady Dziady Goło i wesoło Hamlet IMPRO KRK IMPRO KRK Kobieta i życie Kobieta i życie Kto się boi Virginii Woolf? Kwiat paproci Lalka Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć / spektakl w Gdańsku Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć / spektakl w Kaliszu Ludzie inteligentni Mężczyźni są z Marsa, kobiety z Wenus My Baby, czyli rodzinny biznes Nerwica Natręctw Niespodziewany powrót Noc Teatrów - Pani Bovary. Możliwa historia Noc Teatrów - Smok! Nowy Jork. Prohibicja O dwóch doktorach i jednej pacjentce O mało co... Opowieść wigilijna Pani Bovary. Możliwa historia Pani Pylińska i sekret Chopina Państwo / Der Staat Państwo / Der Staat - spektakl w Łodzi Państwo / Der Staat - spektakl w NTM Nationaltheater Mannheim POMOC DOMOWA Porwanie - Nowa komedia Artura Barcisia Prawda Proszę Państwa, Wyspiański umiera Rabacja Romeo i Julia Romeo i Julia / spektakl w Gdańsku Seks dla opornych Serce ze szkła. Musical Zen Simona K. Wołająca na puszczy Siostrzeństwo / Sisterhood Słoneczni chłopcy Smok! Smok! - spektakl na dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu SPA, czyli Salon Ponętnych Alternatyw Spóźnione odwiedziny Sylwester w Krakowie: Ludzie inteligentni Szczeliny istnienia SZYMBORSKA. KROPKI, PRZECINKI, PAPIEROSY SZYMBORSKA. KROPKI, PRZECINKI, PAPIEROSY SZYMBORSKA. KROPKI, PRZECINKI, PAPIEROSY / spektakl w Warszawie Testosteron Turnus mija, a ja niczyja Tydzień, nie dłużej TYSIĄC NOCY I JEDNA. Szeherezada 1979 Wesele Wieczorek pożegnalny Wielki Gatsby Wstyd – komedia „Teściowie” w wersji teatralnej Wydarzenie zewnętrzne "BARABUUM" Wydarzenie zewnętrzne "Boeing Boeing" Wydarzenie zewnętrzne "Damski biznes" Wydarzenie zewnętrzne "Inteligenci" Wydarzenie zewnętrzne "Kim jest pan Schmitt?" Wydarzenie zewnętrzne "Między łóżkami" Wydarzenie zewnętrzne "Optymiści czyli nasi w Egipcie" Wydarzenie zewnętrzne "Prywatna klinika" Wydarzenie zewnętrzne "Scenariusz dla trzech aktorów" WYDARZENIE ZEWNĘTRZNE "SZALONE NOŻYCZKI" Wydarzenie zewnętrzne "Wąsik - Jak się (nie) golić przed wizytą teścia" Wydarzenie zewnętrzne: "Ślub doskonały: I że Cię nie opuszczę aż do śmiechu" Zamknięci w Teatrze Zimowla Znachor Znachor żONa