EN
image/svg+xml
© Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie

Wyspiański Wyzwala

    • Teatr im. Juliusza Słowackiego - Duża Scena
    • Premiera: 12.11.2016

    Wielki dramat, dialogujący z nim wspaniali twórcy, na scenie nieomal cały zespół Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie! Wyspiański Wyzwala to teatralna podróż, maraton, to siedem mini-projektów, instalacji, koncertów tworzących labirynt poszukiwań wokół arcydramatu Stanisława Wyspiańskiego Wyzwolenie. To zaskakujące, wielopłaszczyznowe spojrzenie na sztukę, na artystę, na czasy, w których przychodzi nam żyć i tworzyć. Z czego musimy – jeśli musimy – się wyzwalać? Co powinniśmy wyzwolić w sobie?

    Plan wydarzenia:

    Wejście
    /projekt Alicji Patanowskiej/Alicja Patanowska – artystka wizualna, absolwentka ASP we Wrocławiu oraz Royal Collage of Art w Londynie, laureatka wielu prestiżowych nagród (ostatnio m.in. The Charlotte Frazer Award 2014, oraz finalistka InnovationRCA, Entrepreneur’s Launchpad 2013) – w swojej instalacji spróbuje zreinterpretować spojrzenie na budynek Teatru Słowackiego. Budynek jest oczywisty, schludny, jakby zatrzymany w czasie. Jak zmienić kontekst i znaczenie niewielką interwencją, która przywróci współczesny sens pojęciu NARODOWA SZTUKA. Kiedy w XIX wieku mówiono: „naród polski”, myślano: „wolność” i „niezależność”. Dzisiaj „naród polski” oznacza bardziej pułapkę, wykluczenie innych i izolację. Czy zatem taki sens ma nieść napis na frontonie?

    Westybul
    /projekt Bartosza Szydłowskiego/Gość specjalny: Krystian Lupa
    Rozmowę prowadzą: Piotr Augustyniak, Bartosz Szydłowski
    Przestrzeń: Małgorzata Szydłowska
    Nagranie, montaż: Przemysław Fik

    Proces, wyzwanie do podróży, gotowość zmierzenia się z tym, co jest nieoczywiste, co jest wbrew utartym oczekiwaniom. Rozmawiamy w kopule – w głowie tego teatru. Bliżej nieba i ponad sztukaterią i żyrandolem. Jesteśmy w przestrzeni przeciętej wektorami metalowych belek, surowej, niecywilizowanej. Jak rozmawiać o Wyspiańskim dzisiaj, o roli artysty, o wyzwoleniu i wyzwalaniu… Jak trzymać kurs i nie dać się pochłonąć i zniewolić łatwiźnie, wygodzie, spełnieniu. Ukryliśmy się na samym szczycie, szeptem spiskujemy, wchodzimy od innej strony do tego teatru.

    Korytarze
    /projekt Jakuba Roszkowskiego/Reżyseria: Jakub Roszkowski
    Występują: Dorota Godzic, Maciej Jackowski, Krzysztof Jędrysek, Sławomir Maciejewski

    Wyzwolenie Wyspiańskiego to nie tylko Konrad i Maski, ale też teatr, do którego Konrad wchodzi. To świat ułożony, oswojony i bezpieczny. Świat w którym wszystkie problemy, wątpliwości, prawdziwe uczucia są starannie ukryte za kostiumem i teatralną inscenizacją. Świat mądrych monologów, wielkich gestów i egzystencjalnych problemów – ale nie tych prawdziwych, dojmujących, ale wykreowanych, wypreparowanych, „zagranych” przed równie pięknie ukostiumowaną w wieczorowe suknie i garnitury widownią. To narracja, którą wnoszą ze sobą między innymi Muza, Karmazyn i Hołysz, Prezes, Przodownik, Kaznodzieja, Prymas czy Mówca w I i III akcie Wyzwolenia. To konstrukcja bardzo silna, trudna do zburzenia i niezwykle kusząca. Kusząca, bo stabilna, efektowna i zwalniająca z wszelkiej odpowiedzialności. Pozornie.

    Widownia
    /projekt Remigiusza Brzyka/

    Reżyseria: Remigiusz Brzyk
    Dramaturgia: Adrianna Alksnin, Klaudia Wójciak, Ewa Mikuła
    Wykorzystano fragmenty publikacji Diany Poskuty-Włodek

    Występują: Hanna Bieluszko, Lidia Bogaczówna, Natalia Strzelecka, Tadeusz Zięba, Tomasz Wysocki, Feliks Szajnert, Wojciech Skibiński

    Bohaterem wydarzenia osnutego na kanwie Wyzwolenia Stanisława Wyspiańskiego jest scena Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie; scena, która była miejscem narodzin polskiego nowoczesnego teatru; scena, na której dokonała się rewolucja w zakresie metod aktorskich, użycia scenografii i oświetlenia, ale przede wszystkim rewolucja dotycząca repertuaru. Twórcy wydarzenia sięgają do materiałów archiwalnych, aby dotrzeć do mitu założycielskiego dzisiejszej Dużej Sceny teatru, lepiej zrozumieć jej rolę w kształtowaniu kultury polskiej na przestrzeni ostatniego stulecia, ale przede wszystkim zapytać o marzenie, które towarzyszyło kolejnym dyrektorom, reżyserom, dramatopisarzom, aktorom i aktorkom związanych z Teatrem im. Juliusza Słowackiego w budowaniu tego miejsca. Formuła wydarzenia nawiązuje do scenariusza oprowadzania, podczas którego przewodnikami będą postaci związane z pierwszymi latami działalności sceny przy placu św. Ducha.

    Foyer /nad foyer
    /projekt Pawła Świątka/

    Reżyseria: Paweł Świątek
    Scenografia: Marcin Chlanda
    Występują: Marta Konarska, Rafał Dziwisz, Karolina Kamińska, Anna Tomaszewska, Antoni Milancej, Sławomir Rokita, Marcin Sianko
    Autorytet: Jerzy Trela

    Punktem wyjścia jest rozmowa Konrada z Maskami, urzędnikami dającymi do zrozumienia Konradowi, że jego wizja teatru niezbędnego społeczeństwu jest zupełnie nieczytelna, niewymierzalna. Konrad jako wielki artysta grzęźnie w słowach, wchodzi w niewyrażalny konflikt, czuje, że jego próby są płonne, narażają go na śmieszność. Temat roli jaką powinna dzisiaj zajmować sztuka w rzeczywistości materialnej, mocno upolitycznionej jest dzisiaj czymś niezwykle dotkliwym. Wyspiański miał wizję takiego teatru, miał też doświadczenia z mieszczaństwem, które zawodziło go wielokrotnie właśnie swoją bezideowością i płytkimi oczekiwaniami. 
    Paweł Świątek wcieli się w maskę z Wyzwolenia, by przeprowadzić rozmowę z Jerzym Trelą o sztuce, o jego spektaklach, o kosztach, o drodze artystycznej, o sporach, o roli Konrada w Wyzwoleniu Swinarskiego. Rozmowa ta odbędzie się przy ekskluzywnym poczęstunku, sponsorowanym przez teatr Słowackiego, czyli, de facto, Urząd Marszałkowski.

    Scena
    /projekt Małgorzaty Warsickiej/

    Reżyseria: Małgorzata Warsicka
    Kompozytor: Karol Nepelski
    Scenografia, reżyseria świateł: Marcin Chlanda

    Występują: Tomasz Augustynowicz, Rafał Szumera, Kasia Zawiślak Dolny, Daniel Malchar, Agnieszka Judycka, Lena Schimscheiner (gościnnie)

    Gość specjalny: Adam Strug oraz orkiestra pod dyrekcją Macieja Koczura;
    flet - Monika Frątczak, klarnet - Tomasz Sowa, fagot - Małgorzata Wygoda, puzon - Jan Szymański, perkusja - Adam Wygoda, skrzypce - Barbara Mglej, altówka - Joanna Kapusta, wiolonczela - Jakub Gajownik, kontrabas - Krzysztof Jaworski

    Spektakl-koncert. Wariacja na temat polskości, wolności i samoistności. Próba odnalezienia w Wyspiańskim momentów granicznych, gdzie „wyczerpuje się jego myśl”, a na jej miejsce musi nieuchronnie pojawić się inna, nowa, często bełkotliwa, zradykalizowana, bluźniercza. Szukanie wersji alternatywnych jest podstawą tego projektu. 
    Istotnym elementem spektaklu będzie występ wybitnego śpiewaka, instrumentalisty i kompozytora – Adama Struga.

    Wyjście
    Wyspiański after party. DJ set Mr’a Krime’a – pioniera i mistrza turtablismu, multiinstrumentalisty, kompozytora (również muzyki teatralnej) i producenta muzycznego.

    Czytaj wszystko