EN
image/svg+xml
fot. Clara Hermans

Andrade - Michiel Vandevelde
Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego "Kroki 2019"

    • Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie
    60 minut (bez przerwy)

    Termin → 10 grudnia, godz. 19:30

    Choreografia: Michiel Vandevelde
    Taniec i kreacja: Bryana Fritz
    Kostiumy: Lila John
    Reżyseria światła: MichielVandevelde, Tom Bruwier
    Produkcja: Disagreevzw, Bruksela
    Koprodukcja: Kaaitheater, Bruksela
    Dystrybucja międzynarodowa: Something Great
    Premiera: 15 lipca 2019

    Słynny manifest ManifestoAntropófago brazylijskiego artysty i teoretyka, Oswalda de Andrade, powstał w 1928 r. Nie postuluje odrzucenia kultury kolonizatorów lecz raczej skonsumowanie jej, przetrawienie i wysranie już w innej formie. Europa zawsze kolonizowała. Teraz, zainspirowany pracą Andrade, Vandevelde pyta co my, jako obywatele, uznajemy za inwazyjne w kontekście zachodnich przestrzeni publicznych?

    W rozmaitych przedstawieniach Vandeveldekanibalizuje (czy też na nowo przywłaszcza) materiały taneczne z popularnych wideoklipów, by wykorzystać je w roli idiomu, z którym zderzy przywłaszczone teksty. Zaczął z grupą dziewięciu młodych ludzi od Love Songs (Veldeke) / Pieśni miłosnych (Veldeke) (2013, fABULEUS), które stworzyły podwaliny jego idiomu (opartego na ponownym przywłaszczeniu). W solowej Antithesis, the Future of the Image / Antytezie, przyszłości obrazu (2015), Vandevelde dokonał głębszej analizy tego idiomu i jego przekształceń, kontrastując go z wyświetlanymi tekstami dotyczącymi relacji między obrazem, technologią i ideologią. Our Times / Nasze czasy (2016) badają powierzchniowość tegoż idiomu tanecznego, a artyści snują refleksję na temat statusu myśli we współczesnych społeczeństwie.

    W solowym Andrade, wykonywanym przez Bryanę Fritz, pozostał już tylko skanibalizowany taniec, a idiom podlega badaniu wyłącznie jako pewna abstrakcja. Duet stanie się syntezą tanecznego materiału, a muzyka, którą się tu wykorzysta będzie się różnić od muzyki wykorzystanej w uprzednio wspomnianych przedstawieniach. Niniejszy spektakl stanie się całkowitym remiksem służącym wytworzeniu nielogicznego, nienazywalnego i dziwacznego tańca, przynależnego kulturze, która dopiero oczekuje na odkrycie.

    Czytaj wszystko