EN
Zdjęcie przedstawia plakat. W centralnej części bokiem, praktycznie na całej powierzchni zdjęcia głowa oraz tułów mężczyzny. Z klatki piersiowej wyrasta mu ręka. Dłoń ręki zakrywa całą twarz mężczyzny wbijając palce w oczy i policzki. Ręka jest biała natomiast dłoń i palce w kolorze czerwonym. Tło jest czarne. Zdjęcie dla niektórych może być przerażające.

Danton / reż. Andrzej Wajda
w cyklu "Przywrócone arcydzieła"

Termin → 9.05.2019
Miejsce → Kino MOS
Godzina → 19:00
Bilet → 12 zł

Goście:
Wojciech Pszoniak

DANTON

Francja, Polska, 1982
Reżyseria: Andrzej Wajda
Scenariusz: Jean-Claude Carriere
Scenografia: Allan Starski
Montaż: Halina Prugar-Ketling
Muzyka: Jean Prodromides
Operator: Igor Luther
Obsada: Gérard Depardieu, Bogusław Linda, Marek Kondrat, Patrice Chéreau, Andrzej Seweryn, Marian Kociniak, Jerzy Trela, Erwin Nowiaszek, Czesław Wołłejko, Leonard Pietraszak, Wojciech Pszoniak, Tadeusz Huk, Anne Alvaro, Krzysztof Globisz
Czas trwania: 137 min.

Opis filmu

Film jest opowieścią o dramacie jednostki uwikłanej w proces historyczny, którego logiki nie potrafi zrozumieć. Wydarzenia rewolucji kierują się własnymi prawami, a walka o wolność prowadzi do terroru, zniewolenia i śmierci. Temu wspaniale zagranemu, nakręconemu z rozmachem filmowi zarzucano, że zakłamuje historię, lecz Wajdę interesowało przede wszystkim starcie dwóch indywidualności - Dantona i Robespierre'a, ścieranie się dwu różnych koncepcji, których byli rzecznikami, walka o wpływy, władzę i panowanie nad krajem.

 


Czytaj wszystko

ANDRZEJ WAJDA

Danton powstawał na zamówienie Gaumonta i początkowo miał być robiony w Polsce. Wprowadzenie stanu wojennego 13 grudnia i zakaz publicznego zbierania się więcej niż trzech osób uniemożliwiły jego realizację w kraju. Po długich pertraktacjach udało się jednak przenieść cały projekt do Paryża, zabierając ze sobą część polskich aktorów oraz niewielką grupę współpracowników.

Na ulicach Paryża i w historycznych wnętrzach tekst Stanisławy Przybyszewskiej nabrał od razu życia i prawdy. Stał też na dwóch silnych filarach: para Depardieu - Pszoniak okazała się niezawodna. Nim rozpoczęły się zdjęcia w Paryżu, a w Polsce trwała jeszcze "Solidarność", na jeden dzień zjechał do Warszawy Gerard Depardieu, aby zobaczyć, jak wygląda rewolucja, a zwłaszcza, jak wyglądają jej przywódcy na chwilę przed upadkiem swego dzieła.

Chciałem, aby Depardieu zobaczył twarz Rewolucji - nieludzko zmęczoną, z oczami, które szeroko otwarte zapadają nagle w sen, który się nigdy nie ziści. Depardieu wprowadzony przez Krystynę Zachwatowicz stał dłuższą chwilę w korytarzu Regionu Mazowsze, przez który przewalały się tłumy ludzi i gdzie tworzyła się historia tych dni... Nie było ani takich słów, ani takiego reżysera, który mógłby lepiej wprowadzić aktora w temat mojego nowego filmu Danton niż to, co Gerard zobaczył własnymi oczami.

Andrzej Wajda

RECENZJE

- Jako historyk, jak pan zareagował na Dantona Wajdy?
- Byłem pod wrażeniem intensywności dramatycznej filmu, ale myślę, że film zbyt swobodnie poczyna sobie z rzeczywistością historyczną. Słabo przejawia się tu logika rewolucji i wcale nie widać sił społecznych, które poruszają tą parą dzieci rewolucji, Dantonem i Robespierre'em. Mam wrażenie, że film został zbudowany jako studium psychologiczne dwóch postaci. Pod tym względem jest to film bardzo szekspirowski, który przedstawia konfrontację dwóch psychologii, dwóch charakterów, dwóch typów ludzkich. (...) Nie bardzo mogę rozpoznać w polskim aktorze osobowość Robespierre'a, mimo że aktor go uczłowiecza. Nie widzimy, że Robespierre musiał stawiać czoło podziałom w obozie rewolucji, powstaniu w Wandei i groźnej wojnie na granicach. Jest to człowiek Komitetu Obrony Narodowej zmuszony do surowości, a zapamiętano go tylko jako człowieka Terroru. Jeszcze dziś Robespierre budzi strach. W Paryżu nie ma ani placu, ani ulicy Robespierre'a.
Louis Mermaz
"La Croix", Paryż, 7 I 1983


Jeżeli ten długi film odtwarza tylko kilka dni, jeżeli film poświęcony rewolucji francuskiej maluje tylko intrygi gabinetowe, rywalizacje osobiste, polityków fanatycznych lub sterroryzowanych, mowę kłamliwą lub natchnioną, czyni to dla zilustrowania naczelnego założenia. Wiosną 1794 kontrrewolucja była pokonana, ale rewolucja, jak to później powie Saint-Just, jest "zamrożona": masy się nią nie interesują, jeżeli nie są jej wrogie, kluby są zamknięte, opinia publiczna boi się. Jakobinizm sekcji paryskich ustąpił miejsca jakobinizmowi komitetów - głównie Ocalenia Publicznego i Bezpieczeństwa - w których Robespierre ma decydujący wpływ. Dlatego Wajda pokazuje "lud" tylko pod postacią długich kolejek pod drzwiami piekarni. (...) Film uszanował czas akcji: jest filmem bez społeczeństwa i bez ludu. Rewolucja stała się teatrem kilkudziesięciu osób, które sekundują pojedynkowi, albo raczej mu się przyglądają, starając się odgadnąć, kto wygra. Film odtwarza z niebywałą wyrazistością uczucie, jakie przeżywali wszyscy wielcy aktorzy rewolucji: że historia toczy się raczej po nich niż dzięki nim.
Francois Furet*
"Le Nouvel Observateur", Paryż, I 1983
* Historyk rewolucji francuskiej.


Do "Zoo-Palast" wtargnął Danton Andrzeja Wajdy i zademonstrował widzom berlińskiego festiwalu idealne połączenie sztuki filmowej i polityki. Jak na film, który był włóczony po ostrych krytycznych kamieniach przez dwa tak różne konie jak Francuska Partia Komunistyczna i branżowa hollywoodzka "Variety", jego zalety okazały się prawdziwą niespodzianką. Film jest arcydziełem dramatycznego kina historycznego i każdy, kto ma oczy do patrzenia, powinien zadać sobie trud, by je szeroko otworzyć. (...) "Jesteśmy ostatnią szansą wolności" mówi Danton. Film Wajdy przekonuje nas, jak strasznie krucha jest wolność. Kto wątpi, niech podejdzie pod mur berliński.
Harlan Kennedy
"Film Comment", Nowy Jork, V-VI 1983

 
Prowadzona pewną ręką Wajdy reżyseria przekształciła to, co mogłoby być rozgadaną polityczną dialektyką, w zapierające dech kino. (...) Wajda nie wypowiada rozstrzygającego sądu na temat walki między umiarkowaniem i skrajnością. Raczej sprawia wrażenie, że godzi się przyjąć biernie siły historii. Rewolucyjne tempo zmian jest tak intensywne, że nie ma chyba sposobu, aby jednostka lub nawet partia polityczna mogły je powstrzymać. Nawet nacisk ludu nie jest zdolny zahamować gilotyny. Ani pragmatyzm Dantona, ani idealizm Robespierre'a nie zdają się na nic. Taka jest ponura lekcja, jaką Wajda wyciąga z historii XVIII-wiecznej Francji. Jest aż nadto prawdopodobne, że stosuje się ona dzisiaj do jego ojczyzny.
J.K. "Newsweek", Nowy Jork, 24 I 1983

"Znachor" w Opolu 1989 1989 / LIVE ! 1989 / spektakl w Gdańsku 1989 / spektakl w Poznaniu 1989 / spektakl w Toruniu 1989 / spektakl w Warszawie Act of Killing Act of Killing Agamemnon Berek, czyli upiór w moherze Bóg, ja i pieniądze Botticelli Chory z urojenia Debil Debil / spektakl w Grudziądzu Dobrze się kłamie Dwoje na huśtawce Dziady Dziady Goło i wesoło Hamlet IMPRO KRK IMPRO KRK Kobieta i życie Kobieta i życie Kto się boi Virginii Woolf? Kwiat paproci Lalka Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć / spektakl w Gdańsku Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć / spektakl w Kaliszu Ludzie inteligentni Mężczyźni są z Marsa, kobiety z Wenus My Baby, czyli rodzinny biznes Nerwica Natręctw Niespodziewany powrót Noc Teatrów - Pani Bovary. Możliwa historia Noc Teatrów - Smok! Nowy Jork. Prohibicja O dwóch doktorach i jednej pacjentce O mało co... Opowieść wigilijna Pani Bovary. Możliwa historia Pani Pylińska i sekret Chopina Państwo / Der Staat Państwo / Der Staat - spektakl w Łodzi Państwo / Der Staat - spektakl w NTM Nationaltheater Mannheim POMOC DOMOWA Porwanie - Nowa komedia Artura Barcisia Prawda Proszę Państwa, Wyspiański umiera Rabacja Romeo i Julia Romeo i Julia / spektakl w Gdańsku Seks dla opornych Serce ze szkła. Musical Zen Simona K. Wołająca na puszczy Siostrzeństwo / Sisterhood Słoneczni chłopcy Smok! Smok! - spektakl na dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu SPA, czyli Salon Ponętnych Alternatyw Spóźnione odwiedziny Sylwester w Krakowie: Ludzie inteligentni Szczeliny istnienia SZYMBORSKA. KROPKI, PRZECINKI, PAPIEROSY SZYMBORSKA. KROPKI, PRZECINKI, PAPIEROSY SZYMBORSKA. KROPKI, PRZECINKI, PAPIEROSY / spektakl w Warszawie Testosteron Turnus mija, a ja niczyja Tydzień, nie dłużej TYSIĄC NOCY I JEDNA. Szeherezada 1979 Wesele Wieczorek pożegnalny Wielki Gatsby Wstyd – komedia „Teściowie” w wersji teatralnej Wydarzenie zewnętrzne "BARABUUM" Wydarzenie zewnętrzne "Boeing Boeing" Wydarzenie zewnętrzne "Damski biznes" Wydarzenie zewnętrzne "Inteligenci" Wydarzenie zewnętrzne "Kim jest pan Schmitt?" Wydarzenie zewnętrzne "Między łóżkami" Wydarzenie zewnętrzne "Optymiści czyli nasi w Egipcie" Wydarzenie zewnętrzne "Prywatna klinika" Wydarzenie zewnętrzne "Scenariusz dla trzech aktorów" WYDARZENIE ZEWNĘTRZNE "SZALONE NOŻYCZKI" Wydarzenie zewnętrzne "Wąsik - Jak się (nie) golić przed wizytą teścia" Wydarzenie zewnętrzne: "Ślub doskonały: I że Cię nie opuszczę aż do śmiechu" Zamknięci w Teatrze Zimowla Znachor Znachor żONa