JA, ŞEKÜRE
w ramach Festiwalu Opera Rara Kraków 2024
- Kompozytor/libretto: Aleksander Nowak
- Inscenizacja: Marcin Chlanda
- Wideo: Jakub Kotynia
- Wideo: Marcin Chlanda
- Dyrygent: Maciej Tomasiewicz
- Producentka: Bożena Sowa
- Teatr w Krakowie im. J. Słowackiego - Duża Scena
„Ja, Şeküre” oparta jest na wątkach „Nazywam się czerwień”, najsłynniejszej powieści laureata literackiej Nagrody Nobla Orhana Pamuka. Kreśli ona szeroką panoramę życia w szesnastowiecznym Stambule. To tam grupa najznakomitszych artystów ma na życzenie sułtana stworzyć utrzymaną w nowoczesnym europejskim stylu, ozdobioną malarskimi miniaturami, księgę upamiętniającą jego wielkość. Religia muzułmańska przeciwna jest jednak sztuce figuratywnej i surowo jej zakazuje. Twórcy znajdują się więc w nader delikatnym położeniu. Ich praca musi odbywać się pod osłoną tajemnicy. Mimo przedsięwziętych środków jeden z zatrudnionych mistrzów zostaje zamordowany. To Enişte, ojciec tytułowej Şeküre, która w operowej wersji Aleksandra Nowaka (autora zarówno muzyki, jak i libretta), staje się główną postacią opowieści. W tekst opery wplecione są cytaty z miłosnej poezji perskiej (Sahabi, Azraki z Heratu, Onsuri z Balchu, Dżami, Azar oraz Abu Ali Ibn Sina) oraz tekst staropolskiej pieśni o śmierci, XV-wiecznej „Skargi umierającego”.
Jak pisał kompozytor „Pamuk napisał rzecz na wskroś operową. Jest tajemnica, jest miłość, jest śmierć, jest zemsta. Jest nawet podglądanie przez dziurę w ścianie. Jest też, może przede wszystkim, dziwna, wręcz dziwaczna konwencja, przez którą trzeba się przebić i z nią zaprzyjaźnić, żeby się głęboko wzruszyć”.
Şeküre – Aleksandra Żakiewicz sopran
Meddah – Jan Jakub Monowid kontratenor
Kara – Bartosz Gorzkowski tenor
Ilustrator I – Sebastian Szumski baryton
Ilustrator II – Jacek Wróbel baryton
Enişte – Maciej Straburzyński bas
Spółdzielnia Muzyczna & Capella Cracoviensis Chór Polskiego Radia
Maciej Tomasiewicz dyrygent
Oparte na książce
NAZYWAM SIĘ CZERWIEŃ
Based on the book:
BENIM ADIM KIRMIZI
COPYRIGHT © ILETISIM YAYINCILIK A.S., 1998
ALL RIGHTS RESERVED
WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE