EN

MYŚLNIK. Sezon 3. Spotkanie 2. "Romantyczne mity, populizm, przyszłość"
JAZZ – FILOZOFIA - STAND-UP

Co przyniesie nam powyborcza rzeczywistość i jaką rolę odegra w niej romantyczny mit? Czy dzisiejsza polska tożsamość nadal zakorzeniona jest w Dziadach? A może obecna sytuacja to definitywny, dramatyczny finał i kres tego mitu? Czy tragiczna postać Konrada (zarówno w wersji Mickiewicza jak i Wyspiańskiego) wyjaśnia naszą współczesną sytuację społeczno-polityczną? I czy jest ona – jak pokazała inscenizacja Mai Kleczewskiej, a przed laty Kazimierza Dejmka – realną energią protestu i społecznego przebudzenia? A może jest to tylko upiór i widmo naszej tragicznej historii?

Czy zatem transmisja mitu romantycznego jest paliwem dla populizmu i dla polsko-polskiej nienawiści, czy – wręcz przeciwnie – jest inspiracją do walki o wolność, społeczną dojrzałość i europejskość? 

Data → 19 listopada godz. 17.00
Pomysł i prowadzenie → Piotr Augustyniak
Gość → Adam Michnik
Improwizacja muzyczna → Marek Pospieszalski
Filozoficzny stand-up → Marcin Sianko
Scenografia i kostiumy → Aleksandra Grabowska
Producentka → Bożena Sowa

Adam Michnik

(17 października 1946 r.)

Redaktor naczelny "Gazety Wyborczej", największego dziennika w Polsce. Historyk, eseista, publicysta polityczny. W latach 1968-1989 jeden z czołowych organizatorów nielegalnej, demokratycznej opozycji. Od 1964 roku studiował na Wydziale Historii Uniwersytetu Warszawskiego. Dwukrotnie zawieszony, a po Wydarzeniach Marcowych 1968 roku relegowany z uczelni i skazany na trzy lata więzienia. Ukończył studia na Wydziale Historii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. W latach 70-tych działał w licznych organizacjach opozycyjnych i brał udział w wydawaniu wielu pism drugiego obiegu. W latach 80-tych dwukrotnie aresztowany za działania przeciwko PZPR i zwalniany na mocy amnestii. Uczestnik obrad Okrągłego Stołu w 1989, członek Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. Uhonorowany licznymi odznaczeniami i tytułami doktora honoris causa. Autor wielu książek i niezliczonej liczby artykułów drukowanych na całym świecie, m.in. w: Der Spiegel, Le Monde, Liberation, El Pais, Lettre International, New York Review of Books, The Washington Post, El Pais i wielu innych.

Opis projektu

Myślnik to przestrzeń do myślenia. Myślenia na żywo i na przekór. Myślenia z oddechem, wbrew dusznemu i bezdusznemu światu bezmyślności. Będziemy rozmawiać o najważniejszych problemach naszych trudnych czasów, podchodząc do nich w sposób niekonwencjonalny. Naszymi gośćmi będą najwybitniejsi polscy intelektualiści.
Myślnik to pauza, przerwa, zawieszenie. To co oczywiste i uznane za normę zostaje tu zatrzymane, rozsunięte i rozszczelnione, tak żeby pomyśleć, co jest głębiej i dalej:co pozostaje niepomyślane oraz niewypowiedziane, bo niewygodne, trudne, sprzeczne ze zdrowym rozsądkiem i powszechnie podzielaną opinią. Myślnik to nasza próba odpowiedzi na nie-po-myślność świata.
Będziemy myśleć twórczo, w inspirującym kontekście oraz inspirującej atmosferze. Rozmowę będzie przenikać improwizowana (nie tylko jazzowa) muzyka, a otwierać ją będzie prowokacyjny, filozoficzny monolog, którego formę określiliśmy hasłowo jako „filozoficzny stand-up”.

Sezon 3
Działania politycznej władzy wymierzone w niezależność sztuki - czego nasz teatr doświadcza w skrajny sposób - skłaniają nas do postawienia istotnych pytań o relacje sztuki i życia społeczno-politycznego.
Czy sztuka (teatr zwłaszcza) ma być tylko rozrywką i ukojeniem? Czy też ma prawo i obowiązek rodzić kontrowersje, krytykować, obnażać hipokryzję, prowokować, upominać się o sprawiedliwość, być politycznie niepoprawną?
Wierzymy, że bez tego wszystkiego sztuka (teatr) nie będzie sobą. A zatem jej konflikt z władzą i różnymi grupami społecznymi wydaje się nieuchronny. Jak uchronić więc sztukę przez polityczną zemstą i manipulacją?
Czy jednak - walcząc o niezależność - sztuka samoczynnie nie osuwa się niekiedy w ideologię i upolitycznienie? W jaki sposób uniknąć tego i sprawić, by pozostała sobą: wolną, wrażliwą, myślącą?