MYŚLNIK. Sezon 3. Spotkanie 3. "My inteligenci, dziadersi, boomerzy"
JAZZ – FILOZOFIA - STAND-UP
To być może największy przełom w dziejach polskiej tożsamości. Skończyła się polska inteligencja. „Zaoraliśmy” ją, a może raczej to ona sama się „zaorała”.
Zdradziła sprawę, bo popłynęła z nurtem neoliberalno-konsumpcyjnego „szamba”? Czy po prostu nie nadążyła za zmieniającym się światem? A sprawa
była wielka: odpowiedzialność za „naród” i jego przyszłość, za jego idee i fantazmaty.
Feministki gonią dziś „dziadersów”, młodzież olewa „boomerów”.
Zapanowała entuzjastyczna chłopo- i chłopkomania. To, co romantyczne i szlacheckie – tworzące kiedyś inteligencką świadomość – zaczęło degenerować się za sprawą „prześnionej rewolucji”, a raz na zawsze skończyło się wraz z transformacją ustrojową.
Owszem, są jeszcze epigoni. Ale czy mają wciąż jakąś misję? I jaka bez nich będzie Polska? Czy będzie w ogóle możliwa?
Data → 3 grudnia godz. 17.00
Pomysł i prowadzenie → Piotr Augustyniak
Goście → Kaja Puto, Michał Olszewski
Improwizacja muzyczna → Marek Pospieszalski
Filozoficzny stand-up → Marcin Kalisz
Scenografia i kostiumy → Aleksandra Grabowska
Producentka → Bożena Sowa
Goście
Kaja Puto (ur. 1990) - dziennikarka i redaktorka zajmująca się tematyką Europy Wschodniej, transformacji oraz transportu. Freelancerka związana z Krytyką Polityczną, stowarzyszeniem reporterów Rekolektyw i stowarzyszeniem n-ost - The Network for Reporting on Eastern Europe. Laureatka Polsko-Niemieckiej Nagrody Dziennikarskiej w 2020, nominowana do Grand Press 2019 w kategorii dziennikarstwo specjalistyczne. W latach 2015-2018 wiceprezeska krakowskiego wydawnictwa Ha!art. Studiowała filozofię, studia wschodnioeuropejskie oraz kulturoznawstwo w ramach MISH w Krakowie, Tbilisi i Berlinie.
fot. Zofia Dimitrijevic
Michał Olszewski (1977) - pisarz, dziennikarz, reporter, autor m.in. "Zapisków na biletach", "#Upał", "Low-Tech", laureat nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego za zbiór reportaży "Najlepsze buty na świecie". Redaktor naczelny małopolskiego wydania krakowskiego wydania "Gazety Wyborczej". Ostatnio wydał wspólnie z Beatą Dżon - Ozimek "Ptaki krzyczą nieustannie. Historia Gunthera Niethammera, ornitologa i esesmana z Auschwitz" (Czarne).
Opis projektu
Myślnik to przestrzeń do myślenia. Myślenia na żywo i na przekór. Myślenia z oddechem, wbrew dusznemu i bezdusznemu światu bezmyślności. Będziemy rozmawiać o najważniejszych problemach naszych trudnych czasów, podchodząc do nich w sposób niekonwencjonalny. Naszymi gośćmi będą najwybitniejsi polscy intelektualiści.
Myślnik to pauza, przerwa, zawieszenie. To co oczywiste i uznane za normę zostaje tu zatrzymane, rozsunięte i rozszczelnione, tak żeby pomyśleć, co jest głębiej i dalej:co pozostaje niepomyślane oraz niewypowiedziane, bo niewygodne, trudne, sprzeczne ze zdrowym rozsądkiem i powszechnie podzielaną opinią. Myślnik to nasza próba odpowiedzi na nie-po-myślność świata.
Będziemy myśleć twórczo, w inspirującym kontekście oraz inspirującej atmosferze. Rozmowę będzie przenikać improwizowana (nie tylko jazzowa) muzyka, a otwierać ją będzie prowokacyjny, filozoficzny monolog, którego formę określiliśmy hasłowo jako „filozoficzny stand-up”.
Sezon 3
Działania politycznej władzy wymierzone w niezależność sztuki - czego nasz teatr doświadcza w skrajny sposób - skłaniają nas do postawienia istotnych pytań o relacje sztuki i życia społeczno-politycznego.
Czy sztuka (teatr zwłaszcza) ma być tylko rozrywką i ukojeniem? Czy też ma prawo i obowiązek rodzić kontrowersje, krytykować, obnażać hipokryzję, prowokować, upominać się o sprawiedliwość, być politycznie niepoprawną?
Wierzymy, że bez tego wszystkiego sztuka (teatr) nie będzie sobą. A zatem jej konflikt z władzą i różnymi grupami społecznymi wydaje się nieuchronny. Jak uchronić więc sztukę przez polityczną zemstą i manipulacją?
Czy jednak - walcząc o niezależność - sztuka samoczynnie nie osuwa się niekiedy w ideologię i upolitycznienie? W jaki sposób uniknąć tego i sprawić, by pozostała sobą: wolną, wrażliwą, myślącą?