EN
Elżbieta Czyżewska i Ewa Wiśniewska w filmie ODWET z 1982 r. w reż. Tomasza Zygadło
Elżbieta Czyżewska i Ewa Wiśniewska w filmie ODWET z 1982 r. w reż. Tomasza Zygadło

Odwet / reż. Tomasz Zygadło
w cyklu "Przywrócone arcydzieła"

Termin → 7.10.2019
Miejsce → Kino MOS
Godzina → 19:00
Bilet → 12 zł

Goście → Ewa Wiśniewska i Jan Kanty Pawluśkiewicz

Przepełniony metaforami i poetycką symboliką eksperyment fabularny o głębokim filozoficznym przesłaniu. Film inspirowany twórczością Bolesława Leśmiana oraz poematem "Odwet" Aleksandra Błoka. Opowieść o konfrontacji przeszłości z teraźniejszością i marzeń z rzeczywistością.

ODWET

1982  

dramat psychologiczny/ poetycki

Twórcy:
reżyser: Tomasz Zygadło
scenariusz: Tomasz Zygadło
zdjęcia: Jacek Zygadło
scenografia: Roman Wołyniec
montaż: Irena Choryńska
muzyka:  Jan Kanty Pawluśkiewicz

obsada
Elżbieta Czyżewska, Ewa Wiśniewska, Leon Niemczyk, Roman Wilhelmi, Adam Ferency, Wojciech Wysocki

Długość filmu: 96’

Przepełniony metaforami i poetycką symboliką eksperyment fabularny o głębokim filozoficznym przesłaniu. Film inspirowany twórczością Bolesława Leśmiana oraz poematem "Odwet" Aleksandra Błoka. Opowieść o konfrontacji przeszłości z teraźniejszością i marzeń z rzeczywistością.

W górskim hotelu spotykają się Świdrycki i Midroń, dwaj przyjaciele z czasów młodości, obecnie zamożni inżynierowie. Przed laty jako Świdryga i Midryga byli buntownikami z wyboru, uosobieniem nonkonformizmu, wolności i nieskrępowanej fantazji. Nieoczekiwane spotkanie uświadamia im, jak bardzo zmienili się od tamtych czasów. Obaj mają poczucie przegranej i tęsknią do czasów młodości. Poprzez długie dyskusje próbują dokonać analizy swoich postaw i działań. Podobne, a niekiedy wręcz identyczne rozmowy prowadzą żony obu bohaterów, Adzia i Madzia, które w przeciwieństwie do swych mężów postanawiają cieszyć się życiem..

 

TOMASZ ZYGADŁO

Tomasz Zygadło

23.12.1947—17.09.2011

Reżyser filmowy i teatralny oraz scenarzysta filmowy i aktor. Urodził się 23 grudnia 1947 roku w Warszawie. Zmarł 17 września 2011.

Studiował socjologię na Uniwersytecie Warszawskim. W 1970 ukończył Wydział Reżyserii w łódzkiej Państwowej Wyższej Szkole Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej (dyplom uzyskał w 1976). Brat operatora Jacka Zygadły.

Początkowo związany z warszawską Wytwórnią Filmów Oświatowych. Był członkiem Zespołów: "Silesia", "Tor", "X", "Rondo" i "Zodiak". W 1975 roku otrzymał stypendium Prezydenta Koszalina na 3. Międzynarodowych Spotkaniach Filmowych "Młodzi i Film" w Koszalinie.

Reżyser błyskotliwie zadebiutował filmem dokumentalnym Szkoła podstawowa, za który otrzymał kilka znaczących nagród w 1971 roku. Właśnie ten rok uznawany jest za moment przełomowy w polskim dokumencie, gdyż oprócz Zygadły pojawiła się nowa grupa pokoleniowa (m.in. Krzysztof Kieślowski i Wojciech Wiszniewski), która zmieniła oblicze dokumentu i zaczęła realizować filmy mocno zaangażowane w sprawy społeczne. Zygadło zrealizował w ciągu swojej działalności artystycznej dwadzieścia filmów dokumentalnych i ponad dwadzieścia spektakli teatru telewizji. Reżyserował również sztuki teatralne, filmy fabularne i występował jako aktor. Tak o tym mówił:

    "Zająłem się fabułą, teatrem, telewizją, nie dlatego, że przestałem cenić dokument, ale ponieważ wciąż poszukuję takiej formy widowiska, w której sam mógłbym zrealizować się najpełniej" (wywiad dla Czesława Dondziłły, "Film" 1977, nr 72).

W tym samym wywiadzie dodaje: "Praca w dokumencie stworzyła mi szalenie istotną możliwość (...) przystąpienia zaraz po szkole do realizacji własnych filmów, pracy na własne, autorskie konto. Z drugiej strony praca w dokumencie uczy wielu rzeczy, które się później przydają, choćby pewnej pokory wobec rzeczywistości. (...) W dokumencie ma się bezpośredni kontakt z rzeczywistością i nie da się tak łatwo jej oszukać."

W 1977 Zygadło zrealizował swój pierwszy pełnometrażowy film fabularny - Rebus. Bohaterem filmu jest człowiek wywodzący się z marginesu społecznego, co jest wyjątkiem w twórczości tego reżysera, gdyż we wszystkich jego filmach bohaterami byli ludzie: "których można określić mianem niepełnych inteligentów - nie intelektualiści, nie twórcy - tylko umysłowi". Reżyser ukazywał ich zawsze w perspektywie moralnej. W Rebusie chodziło mu o ukazanie instrumentalnego stosunku człowieka do człowieka; w Ćmie - o zmiany zachodzące w jednostce pod wpływem utożsamiania się z odgrywaną rolą społeczną; w Odwecie podejmował problem, czy poczucie tożsamości jest w ogóle możliwe. Również wierny tej problematyce pozostaje w filmie Sceny dziecięce z życia prowincji, gdzie zastanawia się nad koniecznością i warunkami samookreślenia się jednostki ludzkiej ("Filmowy Serwis Prasowy" 1986, nr 24). Poza Rebusem, filmy tego reżysera układają się w konsekwentny cykl opowieści o ludziach niepogodzonych ze sobą. Zygadło tak mówi na ten temat:

    "Wszyscy moi bohaterowie są podobni do siebie, podarci i poszarpani. Jest w nich głęboka przepaść między wyobrażeniem o sobie a rzeczywista kondycją. W tej antynomii jest chyba coś bardzo romantycznego" (wywiad Ewy Czeszejko-Sochackiej, "Kino" 1988, nr 2).

Zygadło określa siebie jako twórcę kina elitarnego, adresowanego do odbiorcy o pewnym przygotowaniu intelektualnym. Po ostatnim filmie Śmierć Johna L.(1987) reżyser zajął się głównie realizacjami teatralnymi.

Źródło: CULTURE.PL

 

 

 

Czytaj wszystko

Dofinansowano ze środków MKiDN

"Znachor" w Opolu 1989 1989 / LIVE ! 1989 / spektakl w Gdańsku 1989 / spektakl w Poznaniu 1989 / spektakl w Toruniu 1989 / spektakl w Warszawie Act of Killing Act of Killing Agamemnon Berek, czyli upiór w moherze Bóg, ja i pieniądze Botticelli Chory z urojenia Debil Debil / spektakl w Grudziądzu Dobrze się kłamie Dwoje na huśtawce Dziady Dziady Goło i wesoło Hamlet IMPRO KRK IMPRO KRK Kobieta i życie Kobieta i życie Kto się boi Virginii Woolf? Kwiat paproci Lalka Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć / spektakl w Gdańsku Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć / spektakl w Kaliszu Ludzie inteligentni Mężczyźni są z Marsa, kobiety z Wenus My Baby, czyli rodzinny biznes Nerwica Natręctw Niespodziewany powrót Noc Teatrów - Pani Bovary. Możliwa historia Noc Teatrów - Smok! Nowy Jork. Prohibicja O dwóch doktorach i jednej pacjentce O mało co... Opowieść wigilijna Pani Bovary. Możliwa historia Pani Pylińska i sekret Chopina Państwo / Der Staat Państwo / Der Staat - spektakl w Łodzi Państwo / Der Staat - spektakl w NTM Nationaltheater Mannheim POMOC DOMOWA Porwanie - Nowa komedia Artura Barcisia Prawda Proszę Państwa, Wyspiański umiera Rabacja Romeo i Julia Romeo i Julia / spektakl w Gdańsku Seks dla opornych Serce ze szkła. Musical Zen Simona K. Wołająca na puszczy Siostrzeństwo / Sisterhood Słoneczni chłopcy Smok! Smok! - spektakl na dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu SPA, czyli Salon Ponętnych Alternatyw Spóźnione odwiedziny Sylwester w Krakowie: Ludzie inteligentni Szczeliny istnienia SZYMBORSKA. KROPKI, PRZECINKI, PAPIEROSY SZYMBORSKA. KROPKI, PRZECINKI, PAPIEROSY SZYMBORSKA. KROPKI, PRZECINKI, PAPIEROSY / spektakl w Warszawie Testosteron Turnus mija, a ja niczyja Tydzień, nie dłużej TYSIĄC NOCY I JEDNA. Szeherezada 1979 Wesele Wieczorek pożegnalny Wielki Gatsby Wstyd – komedia „Teściowie” w wersji teatralnej Wydarzenie zewnętrzne "BARABUUM" Wydarzenie zewnętrzne "Boeing Boeing" Wydarzenie zewnętrzne "Damski biznes" Wydarzenie zewnętrzne "Inteligenci" Wydarzenie zewnętrzne "Kim jest pan Schmitt?" Wydarzenie zewnętrzne "Między łóżkami" Wydarzenie zewnętrzne "Optymiści czyli nasi w Egipcie" Wydarzenie zewnętrzne "Prywatna klinika" Wydarzenie zewnętrzne "Scenariusz dla trzech aktorów" WYDARZENIE ZEWNĘTRZNE "SZALONE NOŻYCZKI" Wydarzenie zewnętrzne "Wąsik - Jak się (nie) golić przed wizytą teścia" Wydarzenie zewnętrzne: "Ślub doskonały: I że Cię nie opuszczę aż do śmiechu" Zamknięci w Teatrze Zimowla Znachor Znachor żONa