Dostępność EN

'Pajęczarki' reż. B. Sass
W CYKLU "PRZYWRÓCONE ARCYDZIEŁA"

Najbliższe terminy

październik
pon 06 19:00

Sprzedaż na wydarzenia z cyklu "Przywrócone Arcydzieła" rozpoczynamy na 3 tygodnie przed wydarzeniem. 

Przywrócone arcydzieła to wybrane przez znanego krytyka filmowego - Łukasza Maciejewskiego wybitne tytuły polskiego kina. Każdej projekcji towarzyszy wstęp oraz spotkanie z twórcami.

Termin → 6.10.2025 godz. 19.00
Goście → Adrianna Biedrzyńska, Maria Pakulnis
Miejsce → Scena MOS, ulica Rajska 12

Reżyseria: Barbara Sass
Scenariusz: Wiesław Zdort , Barbara Sass
Zdjęcia: Wiesław Zdort
Montaż: Maria Orłowska
Dźwięk: Krzysztof Grabowski
Muzyka: Piotr Rubik
Scenografia: Kamil Kuc
Kostiumy: Maria Kostrzewska
Charakteryzacja: Anna Lewandowska
Kierownictwo produkcji: Tomasz Orlikowski

Polska 1993
Czas trwania 105 min.

Obsada:
Adrianna Biedrzyńska - Ewa Wiśniewska
Maria Pakulnis - Magda Wiśniewska, siostra Ewy
Jan Nowicki - Ryszard Brun
Wojciech Malajkat - Andrzej, kolega Ewy
Marian Opania – hurtownik
Marek Walczewski - artysta malarz
Danuta Szaflarska - Ostrowska, gospodyni Ewy i Magdy
Ewa Kasprzyk - żona Bruna



Dwie siostry, dziennikarka i studentka, borykają się z problemami finansowymi. Postanawiają ratować swój budżet okradaniem zamożnych mężczyzn. Włamują się do ich mieszkań przez okna, aby zrealizować swój amerykański sen.
Magda (Maria Pakulnis) po rozwodzie wprowadza się do pokoiku swojej siostry Ewy (Adrianna Biedrzyńska), studentki AWF. Siostry borykają się z problemami finansowymi: Magda traci pracę w redakcji, a Ewa z trudem utrzymuje się ze stypendium. Każdy ich krok śledzi wścibska gospodyni (Danuta Szaflarska). Kiedy pojawia się możliwość wspólnego wyjazdu do Nowego Jorku, postanawiają zdobyć pieniądze na bilet lotniczy dla Magdy. Kobiety-pająki wspinają się po gzymsach i włamują przez okna do mieszkań zamożnych mężczyzn, dorobkiewiczów dzikiego kapitalizmu. Bankiety i sceny na bazarach pokazują ożywienie gospodarki w prywatnych interesach i spekulacjach. Na jednym z bankietów kobiety poznają amerykańskich inwestorów i z nimi odlatują za ocean. Wspinaczka po drapaczach chmur za oceanem jest jeszcze bardziej ekscytująca. Co prawda, wrócą z niczym, ale pisane jest im życie w dobrobycie ze spadku po starej gospodyni, emerytowanej urzędniczce banku. Aktorki, Maria Pakulnis i Adrianna Biedrzyńska stworzyły rzadki w polskiej komedii duet kobiecy (scena w budce telefonicznej odsyła do klasycznego "Lekarstwa na miłość" z Kaliną Jędrusik i Krystyną Sienkiewicz). Siostry są swoimi przeciwieństwami: pobożna, skromna i wysportowana młodsza oraz wyemancypowana, elegancka i elokwentna starsza. "Pajęczarki" to jedyna komedia sensacyjna w dorobku Barbary Sass, klasyczki kina kobiet w Polsce, według scenariusza reżyserki i autora zdjęć, Wiesława Zdorta. Pomysł na film dla szerokiej widowni powstał po powrocie autorki z amerykańskiego stypendium, w okresie kryzysu finansowania kina autorskiego w Polsce w czasie transformacji. Produkcja WFiD, współfinansowana była przez PZU, Polski Monopol Loteryjny, British Airways, Pumę i Kodaka. Muzykę do filmu skomponował Rubik, a piosenki wykonała Edyta Górniak.


Od Łukasza Maciejewskiego:
Maria Pakulnis i Adrianna Biedrzyńska – czyli siostry Magda i Ewa z „Pajęczarek” Barbary Sass będą moimi i państwa gośćmi w październikowej odsłonie „Przywróconych arcydzieł”. 6 października pokażemy właśnie „Pajęczarki”, dosyć nietypowy film w dorobku Sass, czołowej autorki mocnego kina kobiecego w Polsce, zarazem chyba najpopularniejszy tytuł w filmografii reżyserki. Na początku lat dziewięćdziesiątych, twórczyni „Krzyku” i „Debiutantki”, zrozumiała, że czas transformacji, kiedy wszystko wydawało się nowe i inne, albo bardzo chciało takie być, to także czas fundamentalnej zmiany oczekiwań widza kinowego w Polsce. Pojawiły się kasety wideo oraz komercyjne filmy z Zachodu, kino autorskie przeżywało regres. I wtedy Sass zaskoczyła „Pajęczarkami”, obyczajową komedią zrealizowaną z dużym, jak na tamte lata, rozmachem (zdjęcia były realizowane również w USA). Film początkowo przyjęty został dosyć sceptycznie – chociaż akurat role Biedrzyńskiej i Pakulnis zyskały od początku świetne recenzje – po latach, również dzięki kolejnym telewizyjnym powtórkom, zyskał status evergreena.
Jak broni się po latach? Przekonamy się 6 października, w – uwaga – 101 odsłonie „Przywróconych arcydzieł.

Czytaj wszystko