EN
Jadwiga Jankowska-Cieślak w filmie "Trzeba zabić tę miłość" w reż. Janusza Morgensterna
Jadwiga Jankowska-Cieślak w filmie "Trzeba zabić tę miłość" w reż. Janusza Morgensterna

Trzeba zabić tę miłość / reż. Janusz Morgenstern
w cyklu "Przywrócone arcydzieła"

Termin → 6.09.2019
Miejsce → Kino MOS
Godzina → 19:00
Bilet → 12 zł

Gość → Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jeden z ciekawszych filmów polskich poświęcony problemom młodzieży. Ironiczny portret konsumpcyjnie nastawionych do życia młodych ludzi, nieporadnie przymierzających się do dorosłego życia.

TRZEBA ZABIĆ TĘ MIŁOŚĆ

rok produkcji:    1972
czas trwania:    92 min
Reżyseria:    Janusz Morgenstern      
Scenariusz:    Janusz Głowacki         
Zdjęcia:    Zygmunt Samosiuk          

Obsada:

Jadwiga Jankowska-Cieślak [Magda], Andrzej Malec [Andrzej], Władysław Kowalski [lekarz], Barbara Wrzesińska [żona szefa], Alicja Jachiewicz [Dzidzia], Jan Englert [właściciel warsztatu samochodowego], Janusz Bylczyński [ojciec Magdy], Tomasz Lengren [Staszek, współlokator Andrzeja], Jan Himilsbach [dozorca na budowie], Ryszard Pracz [milicjant Rysio], Andrzej Dobosz [mężczyzna wezwany przed komisję ds. uchylających się od pracy], Ewa Ziętek [pielęgniarka], Bożena Dykiel [pielęgniarka]

Montaż:    Barbara Kosidowska
Muzyka:    Bohdan Mazurek
Scenografia:    Andrzej Płocki
Produkcja:    Zespół Filmowy „Iluzjon”       
Kierownictwo produkcji :    Jerzy Buchwald

Nagrody:       

  • Lubuskie Lato Filmowe Łagów 1973: Grand Prix Złote Grono, nagrody za pierwszoplanową rolę kobiecą dla Jadwigi Jankowskiej-Cieślak i za drugoplanową rolę kobiecą dla Barbary Wrzesińskiej
  • Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego 1973 dla Jadwigi Jankowskiej-Cieślak
  • I Międzynarodowe Spotkania Filmowe „Młodzież na ekranie” Koszalin 1973: Wyróżnienie Jury dla Janusza Morgensterna, nagroda aktorska dla Jadwigi Jankowskiej-Cieślak

O filmie

Magda, ciągle przeżywająca rozejście się rodziców, i Andrzej nie dostali się na studia z braku wystarczającej liczby punktów. Kochają się i pragną rozpocząć wspólne życie. Magda podejmuje pracę salowej w szpitalu, by zdobyć preferencyjne punkty w kolejnym podejściu po indeks na Akademii Medycznej. Andrzej, żeby szybciej zdobyć pieniądze potrzebne na wynajęcie mieszkania, podejmuje pracę w prywatnym warsztacie samochodowym Karola. Bez skrupułów godzi się zostać kochankiem żony swojego szefa; kradnie z mieszkania ikonę, a zdemaskowany i zmuszony do wyrównania strat, zabiera oszczędności składane razem z Magdą. Wstrząśniętej dziewczynie tłumaczy, że zrobił to dla dobra ich dwojga. Magda przeprowadza się do ojca, który związał się z dziewczyną niewiele starszą od córki.

Jeden z ciekawszych filmów polskich poświęcony problemom młodzieży. Ironiczny portret konsumpcyjnie nastawionych do życia młodych ludzi, nieporadnie przymierzających się do dorosłego życia.

Jan Słodowski, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996

 

O FILMIE

Łukasz Maciejewski

TRZEBA ZABIĆ TĘ MIŁOŚĆ*

Magda i Andrzej oblali egzaminy na studia. Bywa. Ona (wstrząsająca rola młodziutkiej Jadwigi Jankowskiej Cieślak) dorabia teraz jaka salowa, za rok chce znowu zdawać na medycynę; on nie ma pomysłu na życie. W gruncie rzeczy nie mają oboje. Miotają się w swoich domach, rodzinach. Nie mają gdzie mieszkać, nie wiedzą co robić. Także ze sobą, z tą ich głupią, niepotrzebną nikomu miłością. Trzeba ją zabić.

Film Janusza Morgensterna według scenariusza Janusza Głowackiego jest może jedyną w polskim kinie tak celną diagnozą młodych ludzi, którzy razem z młodością przegrali dojrzałość. Jeszcze nie zdążyli się wyszumieć, nacieszyć tanim winem i perwersyjnym kinem, a już stracili złudzenia. Być może zestarzały się w filmie dialogi, niezrozumiały jest już społeczny kontekst, ale na pewno nie ciągle aktualne przesłanie o wewnętrznym pęknięciu człowieka. O nieudanym locie motyli z podciętymi skrzydłami. Do historii kina przeszła także wspaniała finałowa scena, w której Himilsbach zawiązuje ładunek trotylu do szyi swojego jedynego towarzysza – psa i ucieka do szopy. Pies oczywiście ruszy za nim… Każdy zabija swoją miłość. Ciągle.

Łukasz Maciejewski

„Machina”

 

JADWIGA JANKOWSKA CIEŚLAK

Niewiele aktorek w polskim kinie miało tyle szczęścia do ról. Od debiutanckiej postaci Magdy w Trzeba zabić tę miłość Morgensterna (Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego), grywa bohaterki niejednoznaczne, stawiane w trudnych sytuacjach, kiedy mogą się ujawnić cechy ich charakteru i temperament. Bałkańska lekarka u Zanussiego i Żebrowskiego, która toczy walkę o własną godność, współczesna pani Bovary u Kamińskiego, lekarka osadzona na rok w areszcie śledczym, jej sprawa miała być medialnym alibi dla oprawców Grzegorza Przemyka u Dembińskiego, czy pogrążająca się w obsesji, nieumiejąca wybaczyć własnemu mężowi bohaterka Rysy - to materiał na wielkie kreacje. Jankowska-Cieślak wywiązuje się z tych zadań z klasą i talentem, docenionym licznymi nagrodami. Wśród nich jest canneńskie trofeum za rolę Evy w węgierskim Innym spojrzeniu Károlya Makka.

 

Cytaty:

Już pierwszy jej występ na ekranie, w filmie Janusza Morgensterna Trzeba zabić tę miłość z 1972 roku, stał się sukcesem. Wielka jest naturalność gry aktorki w roli Magdy – postaci, która była mieszaniną człowieka i projektu na człowieka. Nie potrafiła się jeszcze pozbierać. Naturalność gry Jankowskiej polegała na „mozaikowości” bliskiej autentycznym zachowaniom współczesnego człowieka, zwłaszcza młodych ludzi, w których niejako wszystko dzieje się naraz… W filmie Zbigniewa Kamińskiego Pani Bovary to ja Jankowska zagrała kobietę dojrzalszą niż poprzednie i jej bunt był bardziej konsekwentny. Polegał on nie na negacji, lecz na próbie stworzenia siebie, usiłowaniu zapanowania nad losem, aby nie rozlatywał się na małe sprawy i nie rozsypywał między palcami. Jankowska występuje nie tylko w filmie, także w teatrze. Tu i tam gra bardzo rozmaite role. Ale owe młodzieżowe wypadły najciekawiej: w płaszczyźnie artystycznej, w płaszczyźnie socjologicznej i – szerzej – antropologii kultury, gdzie kino jest bezbłędnym zwierciadłem swego czasu. Jankowska stworzyła wizerunek dziewczyny, który w dziejach naszego obyczaju będzie się liczył. W tym sensie jest ona nie tylko jedną z utalentowanych aktorek naszego kina, ale też „aktorem naturalnym” tamtych lat i tamtego pokolenia.

Aleksander Jackiewicz, Gwiazdozbiór, Warszawa 1983

Źródło: Akademia Filmu Polskiego

 

 

 

Czytaj wszystko

Dofinansowano ze środków MKiDN

"1989" w Gdańsku "1989" w Poznaniu "1989" w Toruniu "1989" w Warszawie "Debil" w Grudziądzu "Debil" w Lublinie "Romeo i Julia" w Gdańsku "Spóźnione odwiedziny" w Tychach "SZYMBORSKA. KROPKI, PRZECINKI, PAPIEROSY" w Lublinie "SZYMBORSKA. KROPKI, PRZECINKI, PAPIEROSY" w Warszawie "Znachor" w Jeleniej Górze "Znachor" w Opolu 1989 1989 / LIVE ! Act of Killing Act of Killing Agamemnon Berek, czyli upiór w moherze Bóg, ja i pieniądze Botticelli Chory z urojenia Debil Dobrze się kłamie Dwoje na huśtawce Dziady Dziady Goło i wesoło Hamlet IMPRO KRK IMPRO KRK Kobieta i życie Kobieta i życie Kto się boi Virginii Woolf? Kwiat paproci Lalka Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć Ludzie inteligentni Mężczyźni są z Marsa, kobiety z Wenus My Baby, czyli rodzinny biznes Nerwica Natręctw Niespodziewany powrót Noc Teatrów - Pani Bovary. Możliwa historia Noc Teatrów - Smok! Nowy Jork. Prohibicja O dwóch doktorach i jednej pacjentce O mało co... Opowieść wigilijna Pani Bovary. Możliwa historia Pani Pylińska i sekret Chopina Państwo / Der Staat POMOC DOMOWA Porwanie - Nowa komedia Artura Barcisia Prawda Proszę Państwa, Wyspiański umiera Rabacja Romeo i Julia Seks dla opornych Simona K. Wołająca na puszczy Siostrzeństwo / Sisterhood Słoneczni chłopcy Smok! Smok! - spektakl na dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu SPA, czyli Salon Ponętnych Alternatyw Spóźnione odwiedziny Sylwester w Krakowie: Ludzie inteligentni Szczeliny istnienia SZYMBORSKA. KROPKI, PRZECINKI, PAPIEROSY SZYMBORSKA. KROPKI, PRZECINKI, PAPIEROSY Testosteron Turnus mija, a ja niczyja Tydzień, nie dłużej TYSIĄC NOCY I JEDNA. Szeherezada 1979 Wesele Wieczorek pożegnalny Wielki Gatsby Wstyd – komedia „Teściowie” w wersji teatralnej Wydarzenie zewnętrzne "BARABUUM" Wydarzenie zewnętrzne "Boeing Boeing" Wydarzenie zewnętrzne "Damski biznes" Wydarzenie zewnętrzne "Inteligenci" Wydarzenie zewnętrzne "Kim jest pan Schmitt?" Wydarzenie zewnętrzne "Między łóżkami" Wydarzenie zewnętrzne "Optymiści czyli nasi w Egipcie" Wydarzenie zewnętrzne "Prywatna klinika" Wydarzenie zewnętrzne "Scenariusz dla trzech aktorów" WYDARZENIE ZEWNĘTRZNE "SZALONE NOŻYCZKI" Wydarzenie zewnętrzne "Wąsik - Jak się (nie) golić przed wizytą teścia" Wydarzenie zewnętrzne: "Ślub doskonały: I że Cię nie opuszczę aż do śmiechu" Zamknięci w Teatrze Zimowla Znachor Znachor żONa