EN

Krótki film o miłości, reż. Krzysztof Kieślowski
w cyklu "Przywrócone arcydzieła"

  • Spotkanie online z Gościem na kanale Youtube
  • Premiera: 28.03.2021

Spotkanie online

Termin → 27 grudnia 2020, godz. 19:00
Miejsce → online - Youtube 
Gość → Olaf Lubaszenko


Zobacz film pt. Krótki film o miłości >

KRÓTKI FILM O MIŁOŚCI
1988, 88'

KRZYSZTOF KIEŚLOWSKI

OPIS
Jedno z warszawskich blokowisk, lata 80 XX w. 19-letni Tomek podgląda przez lunetę mieszkającą naprzeciw atrakcyjną 30-latkę Magdę. Usiłuje się do niej zbliżyć, wreszcie wyznaje jej miłość. Magda zaprasza go do siebie, ale tylko po to, by z pełnym cynizmem pokazać, że miłość nie istnieje - jest tylko seks.

Kinowa wersja Dekalogu, Sześć, komentarz do przykazania "nie cudzołóż". Cudzołóstwo nie jest tu jednak rozumiane tradycyjnie jako zdrada, ale jako odzieranie człowieka z intymności, należnej mu prywatności. Zarówno Tomek, jak i Magda popełniają ów grzech, ale wypływa on nie tyle ze złej woli, co z poczucia pustki i osamotnienia. I choć bohaterów to nie rozgrzesza, jednak daje nadzieję na ich duchową przemianę. Znakomite role Grażyny Szapołowskiej i Olafa Lubaszenki.
 

NAGRODY

  • Nagroda OCIC na XXXVI MFF w San Sebastian
  • Nagroda FIPRESCI na XXXVI MFF w San Sebastian
  • Nagroda Specjalna Jury na XXXVI MFF w San Sebastian
  • Nagroda Główna Srebrne Lwy Gdańskie za scenariusz dla Krzysztofa Kieślowskiegi i Krzysztofa Piesiewicza na XIII FPFF w Gdańsku-Gdyni
  • Wielka Nagroda Festiwalu Złote Lwy Gdańskie na XIII FPFF w Gdańsku-Gdyni

REŻYSERIA KRZYSZTOF KIEŚLOWSKI
SCENARIUSZ KRZYSZTOF PIESIEWICZ KRZYSZTOF KIEŚLOWSKI
ZDJĘCIA WITOLD ADAMEK
MUZYKA ZBIGNIEW PREISNER


OBSADA
  • STEFANIA IWIŃSKA GOSPODYNI TOMKA
  • GRAŻYNA SZAPOŁOWSKA MAGDA
  • OLAF LUBASZENKO TOMEK
  • ARTUR BARCIŚ MĘŻCZYZNA Z WALIZKĄ
  • RAFAŁ IMBRO KOCHANEK MAGDY
RECENZJA
Kinowa wersja "Dekalogu VI" Krzysztofa Kieślowskiego z 1988 roku. Opowiada o relacji pomiędzy niewinnym, zakochanym chłopcem a doświadczoną kobietą, traktującą miłość jako niezobowiązującą grę.

Punktem wyjścia do stworzenia fabuły filmu było szóste przykazanie "Nie cudzołóż". W zamierzeniu twórców słynny cykl telewizyjny miał na poziomie etyczno-egzystencjalnym badać funkcjonowanie starotestamentowych nakazów w świecie współczesnym, a na poziomie fabularnym – jak mówił współscenarzysta serii Krzysztof Piesiewicz – "łączyć Hitchcocka z Bergmanem". W szóstej części "Dekalogu" zamierzenia te zostały spełnione znakomicie: "Krótki film o miłości" to połączenie "Okna na podwórze" z subtelnym dramatem psychologicznym.

O dziewiętnastoletnim Tomku (Olaf Lubaszenko) wiemy niewiele poza tym, że jest bardzo wrażliwy i zakochany. Wychowany w domu dziecka chłopak wynajmuje pokój u matki najlepszego kolegi (Stefania Iwińska), pracuje na poczcie, a w wolnych chwilach uczy się języków obcych. Od pewnego czasu w codziennym harmonogramie Tomka liczy się jednak tak naprawdę tylko jeden moment: godzina 20:30, pora, o której wraca do domu mieszkająca w bloku naprzeciwko, trzydziestokilkuletnia Magda (Grażyna Szapołowska). Kolega chłopca, poprzedni lokator pokoju, nie omieszkał donieść przyjacielowi o ponętnej i nieostrożnej sąsiadce, nader często obnażającej swe wdzięki przy odsłoniętych oknach. Początkowo Tomek podgląda Magdę lornetką, ale kiedy przyrząd okazuje się niewystarczający, kradnie lunetę. Erotyczna fascynacja szybko przeradza się w prawdziwą miłość. Kiedy chłopiec ma już dosyć roli obserwatora, zaczyna robić wszystko, by jakoś zbliżyć się do kobiety. Pytanie tylko, jak Magda, osoba pozbawiona złudzeń i mająca w przeszłości wielu kochanków, zareaguje na wiadomość o niewinnej miłości dziewiętnastolatka?


Mówiąc językiem współczesnym, bohatera "Krótkiego filmu o miłości" można by nazwać stalkerem. Tomek nieustannie podgląda Magdę, nęka ją głuchymi telefonami i przechwytuje listy, a raz nawet wzywa do mieszkania kobiety pogotowie gazowe, bo nie może patrzeć na jej miłosne igraszki z kochankiem. Desperackie zachowania są spowodowane coraz bardziej intensywnym uczuciem do sąsiadki. Obserwując Magdę z bezpiecznego dystansu, Tomek idealizuje ją i projektuje na nią własną, miłosną fantazję, wytwarza pewien fikcyjny obraz kobiety. "Krótki film o miłości" nie jest jednak kolejną opowieścią o voyeurze, postrzegającym świat zewnętrzny jako serię wizualnych przedstawień i rozkoszującym się swoją pozycją wyizolowanego obserwatora. W spojrzeniu Tomka nie ma sadystycznego pragnienia władzy, jest za to miłość i wrażliwość. Realne spotkanie z wyidealizowaną ukochaną musi skończyć się bolesnym rozczarowaniem. Krótka znajomość z niewinnym i naiwnym chłopcem okaże się jednak w pewien sposób wyzwalająca dla tyleż cynicznej, co zagubionej Magdy, a role obserwujący-obserwowana w końcu zostaną odwrócone. Warto dodać, że finał "Krótkiego filmu o miłości" jest inny niż w "Dekalogu VI" i ma bardziej optymistyczny wydźwięk niż w telewizyjnej wersji. Kieślowski nie tworzy jednak banalnego peanu na cześć miłości, lecz komplikuje relację pomiędzy bohaterami i dopuszcza możliwość różnych interpretacji.

Reżyser "Amatora" jak zwykle dba o wiarygodne tło społeczne: peerelowską atmosferę najsilniej można odczuć w przezabawnym fragmencie na poczcie, zarządzanej przez opryskliwą naczelniczkę. Generalnie "Krótki film o miłości" jest jednak mniej związany z konkretnym „tu i teraz” niż pozostałe części cyklu – akcja równie dobrze mogłaby się toczyć na którymś ze współczesnych blokowisk. Kieślowski skupia się przede wszystkim na warstwie psychologicznej, a potężne wsparcie znajduje w odtwórcach głównych ról, Olafie Lubaszence i Grażynie Szapołowskiej, która stworzyła tu jedną z najbardziej interesujących postaci kobiecych w polskim kinie. Dużym atutem są także zdjęcia Witolda Adamka: melancholijnym błękitom, wskazującym na samotność bohaterów zostaje przeciwstawiona czerwień – barwa miłości, ale także krwi. Uniwersalność tematu oraz piękna oprawa wizualna sprawiły, że "Krótki film o miłości" spodobał się nie tylko w Polsce, gdzie zdobył Złote Lwy na festiwalu w Gdyni (ex aequo z... "Krótkim filmem o zabijaniu"), lecz także zagranicą. Do fascynacji dziełem Kieślowskiego przyznał się sam Michelangelo Antonioni, który podobno obejrzał kinową wersję "Dekalogu" aż 12 razy.


Robert Birkholc

CULTURE
OLAF LUBASZENKO

Aktor filmowy i teatralny, reżyser, producent. Dyrektor artystyczny Festiwalu Gwiazd w Międzyzdrojach, członek Europejskiej Akademii Filmowej.  Zadebiutował jako czternastolatek w filmie Życie Kamila Kuranta (1982). Kolejne role zagrał m.in. w filmach J. Zaorskiego (Piłkarski poker, 1988) i K. Kieślowskiego (Krótki film o miłości, Dekalog VI i Dekalog X, 1988). Za kreację w Krótkim filmie o miłości otrzymał  nagrodę na genewskim festiwalu „Gwiazdy Jutra”. Był asystentem K. Kieślowskiego podczas pracy nad Dekalogiem oraz  A. Wajdy  w trakcie kręcenia filmu Pierścionek z orłem w koronie (1992).  Olbrzymią popularność aktorowi przyniosły w latach 90. role w filmach W. Pasikowskiego: Kroll , Psy, Demony wojny wg Goyi, Operacja Samum. Występował także w serialach telewizyjnych (m.in. Pogranicze w ogniu 1988, Ekstradycja 2 1996, Sfora 2002,  Fałszerze-powrót Sfory 2007, Determinator 2007, Barwy szczęścia 2007, Blondynka 2009, Strażacy 2015, Bodo 2016).

Zagrał w ponad siedemdziesięciu realizacjach filmowych i telewizyjnych. Jest zdobywcą Złotej Kaczki w kategorii Najlepszy Polski Aktor w 1989 roku.  Za rolę Jury Barana w międzynarodowej produkcji Zabić Sekala (reż. Vladimir Michálek, 1998) otrzymał Nagrodę Aktorską na MFF w Karlowych Warach, Nagrodę Czeskiej Akademii Filmowej i Telewizyjnej „Czeski Lew” oraz nagrodę „Orzeł”, przyznawaną przez Polską Akademię Filmową.

Jako reżyser zadebiutował w 1997 roku filmem Sztos. Wyreżyserował  filmy: Chłopaki nie płaczą (1999), Poranek kojota (2001), E=mc2 (2002),  Złoty środek (2009), Chwila nieuwagi, czyli drugi sztos (2012).

Występował m.in. w Teatrze na Woli, Teatrze Buffo w Warszawie, Teatrze Nowym w Łodzi. W 2004 roku w Teatrze Nowym w Poznaniu wyreżyserował Kolację na cztery ręce. Od 1986 roku zagrał w ponad dwudziestu spektaklach Teatru Telewizji.

Czytaj wszystko

Przywrócone Arcydzieła | zapowiedź

Rozmowa Łukasza Maciejewskiego z Olafem Lubaszenko

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

"Znachor" w Opolu 1989 1989 / spektakl w Gdańsku 1989 / spektakl w Poznaniu 1989 / spektakl w Toruniu 1989 / spektakl w Warszawie 1989 / transmisja live Act of Killing Act of Killing Agamemnon Berek, czyli upiór w moherze Bóg, ja i pieniądze Botticelli Chory z urojenia Debil Debil / spektakl w Grudziądzu Dobrze się kłamie Dwoje na huśtawce Dziady Dziady Goło i wesoło Hamlet IMPRO KRK IMPRO KRK Kobieta i życie Kobieta i życie Kto się boi Virginii Woolf? Kwiat paproci Lalka Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć / spektakl w Gdańsku Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć / spektakl w Kaliszu Ludzie inteligentni Mężczyźni są z Marsa, kobiety z Wenus My Baby, czyli rodzinny biznes Nerwica Natręctw Niespodziewany powrót Noc Teatrów - Pani Bovary. Możliwa historia Noc Teatrów - Smok! Nowy Jork. Prohibicja O dwóch doktorach i jednej pacjentce O mało co... Opowieść wigilijna Pani Bovary. Możliwa historia Pani Pylińska i sekret Chopina Państwo / Der Staat Państwo / Der Staat - spektakl w Łodzi Państwo / Der Staat - spektakl w NTM Nationaltheater Mannheim POMOC DOMOWA Porwanie - Nowa komedia Artura Barcisia Prawda Proszę Państwa, Wyspiański umiera Rabacja Romeo i Julia Romeo i Julia / spektakl w Gdańsku Seks dla opornych Serce ze szkła. Musical Zen Simona K. Wołająca na puszczy Siostrzeństwo / Sisterhood Słoneczni chłopcy Smok! Smok! - spektakl na dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu SPA, czyli Salon Ponętnych Alternatyw Spóźnione odwiedziny Sylwester w Krakowie: Ludzie inteligentni Szczeliny istnienia SZYMBORSKA. KROPKI, PRZECINKI, PAPIEROSY SZYMBORSKA. KROPKI, PRZECINKI, PAPIEROSY SZYMBORSKA. KROPKI, PRZECINKI, PAPIEROSY / spektakl w Warszawie Testosteron Turnus mija, a ja niczyja Tydzień, nie dłużej TYSIĄC NOCY I JEDNA. Szeherezada 1979 Wesele Wieczorek pożegnalny Wielki Gatsby Wstyd – komedia „Teściowie” w wersji teatralnej Wydarzenie zewnętrzne "BARABUUM" Wydarzenie zewnętrzne "Boeing Boeing" Wydarzenie zewnętrzne "Damski biznes" Wydarzenie zewnętrzne "Inteligenci" Wydarzenie zewnętrzne "Kim jest pan Schmitt?" Wydarzenie zewnętrzne "Między łóżkami" Wydarzenie zewnętrzne "Optymiści czyli nasi w Egipcie" Wydarzenie zewnętrzne "Prywatna klinika" Wydarzenie zewnętrzne "Scenariusz dla trzech aktorów" WYDARZENIE ZEWNĘTRZNE "SZALONE NOŻYCZKI" Wydarzenie zewnętrzne "Wąsik - Jak się (nie) golić przed wizytą teścia" Wydarzenie zewnętrzne: "Ślub doskonały: I że Cię nie opuszczę aż do śmiechu" Zamknięci w Teatrze Zimowla Znachor Znachor żONa