EN
Plakat do spektaklu "Zimowla" autorstwa Alicji Biały.

Zimowla
na podstawie powieści Dominiki Słowik

Zobacz wszystkich
  • Scena MOS
  • Premiera: 12.03.2021
  • W spektaklu używamy dymu, palonej szałwi i światła stroboskopowego.
1h i 50 min
> 15

Miasteczko Cukrówka, w Dolinie Zmornickiej, gdzieś w okolicach Wadowic. Pozornie zwykłe miejsce, pełen małomiasteczkowych tęsknot, radości i problemów. Ale… po ulicach nocami nago chodzi dziewczyna, z okolicznego jeziora wyłowiono ciało, jeden z mieszkańców zostaje wróżem, a w kościele dzieją się cuda. Nad Cukrówką unosi się aura tajemnicy i grozy. Co się tam naprawdę dzieje? Co to za trup? Jakie sekrety skrywają żyjący w niej ludzie? I czy na pewno chcemy je odkrywać?




Zimowla to okrzyknięta wydarzeniem literackim roku 2019 i nagrodzona m.in. Paszportem Polityki powieść krakowskiej pisarki Dominiki Słowik. Przenosi nas w małomiasteczkowy klimat polskiej transformacji i początków lat dwutysięcznych, by w niezwykle wciągający, momentami groźny, ale też pełen ironii i humoru sposób przyglądać się naszej magicznej codzienności.

Obsada:

  • Agnieszka Judycka - WIKTORIA SARECKA,
  • Magdalena Osińska - MAGDA DYGNAR,
  • Agnieszka Przepiórska - DĄBROWSKA,
  • Wanda Skorny - AGENTKA,
  • Anna Tomaszewska - TOWARZYSZKA SARECKA,
  • Marcin Kalisz - MISZA,
  • Rafał Dziwisz - WRÓŻ ARREVALD,
  • Wojciech Skibiński - PREZES DYGNAR,
  • Feliks Szajnert - KSIĄDZ WILK
  • Tomasz Międzik - KSIĄDZ WILK (dublura).

Czytaj wszystko

Program

do pobrania

Sesja do spektaklu

Autor zdjęć: Bartek Barczyk
Koncept: Edyta Sotowska - Śmiłek
Stylizacja i produkcja: Kinga Wiktoria Kowalska
Charakteryzacja: Elżbieta Orłowska, Anna Cieślik, Irena Kowal

Wideo: Paweł Penarski

Serdeczne podziękowania za pomoc w realizacji sesji dla Haliny Jarczyk

Spektakl "Zimowla" w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej

08.03.2021 | 17:10

Z radością informujemy, że nasze spektakle "Piotruś Pan i Jakub Hak" oraz "Zimowla" zostały przyjęte do Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Celem Konkursu jest popularyzacja współczesnego dramatu polskiego, promocja rodzimych dramatopisarzy, wspomaganie teatrów wystawiających polski dramat i adaptacje polskiej literatury współczesnej oraz nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych.

Czytaj więcej >>

Trailer

Wsparcie ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego

Recenzje:

Wszyscy jesteśmy z Cukrówki

Spektakl Roszkowskiego wydobywa z powieści Słowik przede wszystkim pozorną dziwaczność bohaterów. To wokół niej reżyser buduje świat przedstawiony, to ona staje się źródłem scenicznych działań. Jest jednak w tym wypadku nie tylko cechą postaci, czymś, co ma przykuwać uwagę widza, ale również konstytutywnym elementem prezentacji, który zostaje w różnych momentach odsłaniany lub zakrywany. Reżyser odważnie pogrywa bowiem z odbiorcą, nieustannie go zwodząc – nie ma w „Zimowli”, aż do finału, takiej chwili, kiedy można by pomyśleć „tak, wiem o co chodzi, rozumiem!”. Czytaj więcej >>

e-teatr.pl

Kamil Bujny

Nagrodzona Paszportem „Polityki” w 2019 roku powieść Dominiki Słowik, również dzięki jej dramaturgicznemu wsparciu, przeniesiona została na teatralne deski wspaniale. Jakub Roszkowski wraz z zespołem współpracowników (Mirek Kaczmarek – scenografia, Dominik Strycharski – muzyka, Maćko Prusak – choreografia) powtórzyli niedawny sukces z Teatru Śląskiego, gdzie brawurowo, lekko i bez zbędnego patosu, w sposób ciekawy acz niepozbawiony ciężaru historycznej treści, wystawił „Potop” Henryka Sienkiewicza. Reżyser jest w dobrej formie. Doskonale radzi sobie zarówno z literaturą współczesną, jak i powieściami historycznymi. Patrzy na bohaterów czule, choć nie bezkrytycznie. Wydobywa głębię osobowości, smacznie wyśmiewając przywary. Portretuje naród i jednostki, niezależnie od warstw społecznych oraz dziejowego momentu, w sposób trafny i niezwykle zabawny. Postaci nie są płaskie. Z każdym wypowiadanym zdaniem aktorzy pompują w nie krew, stają przed nami niczym żywi ludzie.  Czytaj więcej >>

e-teatr.pl

Sławomir Szczurek

Historia opowiedziana przez Dominikę Słowik w nagrodzonej Paszportem „Polityki” 2019 ponad 600-stronicowej powieści „Zimowla” tak bardzo zaciekawiła Jakuba Roszkowskiego, że postanowił przenieść ją na deski teatru. Choć zadanie wydaje się być karkołomne, trzeba przyznać, że reżyser poradził sobie z nim fantastycznie. Do jego Cukrówki – mimo, że z pozoru jest to miasteczko zwyczajne i praktycznie bez historii, chce się pojechać, odkrywać jej tajemnice oraz poznawać związane z nią dziwne wydarzenia. Więcej >>

kulturatka.pl

Anna Joanna Brzezińska

Roszkowski umiejętnie zamienia powieściową Cukrówkę w polskie Twin Peaks, zachowując ideę Słowik, że niesamowitość to tylko źle pojęta zwyczajność. Udaje mu się stworzyć pięknie brzydki świat, mocno wsparty na imponującej scenografii, muzyce podbijającej nastroje i brawurowo zagranej paradzie typów ludzkich. Więcej >>

e-teatr.pl

guldapoleca

„Zimowla” Kuba Roszkowski na podstawie książki Dominika Słowik Teatr w Krakowie - im. Juliusza Słowackiego jest znakomita. Znakomita!

Brawa za:
600 stron „Zimowli” w niecałe 2 godziny. 2 godziny podróży w czasie: do 2005 roku i Cukrówki - magicznej miejscowości gdzieś pod Wadowicami, na trasie między Bielskiem a Krakowem.

Premierę NA ŻYWO w pandemii, po wyjściu z której chce się o niej mówić, mówić i mówić. Na przykład, że to jeden z najlepszych spektakli Teatru Słowackiego ever.

prywatny profil autorki na Facebooku

Marta Gruszecka / Gazeta Wyborcza

Spektakl robi duże wrażenie i pozostawia niepokój. Jest barwny, rozbuchany trochę jak cukrowska przyroda latem 2005 roku, kiedy toczy się akcja. Trudno pozostać wobec niego obojętnym. Może męczyć (stroboskop i dyskotekowa muzyka robią swoje), może irytować – ale to dobrze, bo skłania do stawiania sobie pytań. Zdecydowanie warto go zobaczyć. Cała recenzja >>

zcyklu.pl

Anna Mirkowska

"1989" w Gdańsku "1989" w Poznaniu "1989" w Toruniu "1989" w Warszawie "Romeo i Julia" w Gdańsku "SZYMBORSKA. KROPKI, PRZECINKI, PAPIEROSY" w Czarnolesie "Znachor" w Jeleniej Górze "Znachor" w Opolu 1989 Act of Killing Act of Killing Agamemnon Balladyna Berek, czyli upiór w moherze Bóg, ja i pieniądze Botticelli Chory z urojenia Debil Dobrze się kłamie Dwoje na huśtawce Dziady Dziady - 130lecie Teatru Goło i wesoło Hamlet IMPRO KRK IMPRO KRK Kobieta i życie Kobieta i życie Kto się boi Virginii Woolf? Kwiat paproci Lalka Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć Ludzie inteligentni Mężczyźni są z Marsa, kobiety z Wenus My Baby, czyli rodzinny biznes Nerwica Natręctw Niespodziewany powrót Noc Teatrów - Pani Bovary. Możliwa historia Noc Teatrów - Smok! Nowy Jork. Prohibicja O dwóch doktorach i jednej pacjentce O mało co... Opowieść wigilijna Pani Bovary. Możliwa historia POMOC DOMOWA Porwanie - Nowa komedia Artura Barcisia Rabacja Romeo i Julia Seks dla opornych Simona K. Wołająca na puszczy Siostrzeństwo / Sisterhood Ślub doskonały: I że Cię nie opuszczę aż do śmiechu Słoneczni chłopcy Smok! Smok! - spektakl na dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu Spóźnione odwiedziny Szczeliny istnienia SZYMBORSKA. KROPKI, PRZECINKI, PAPIEROSY Testosteron Turnus mija, a ja niczyja TYSIĄC NOCY I JEDNA. Szeherezada 1979 Wąsik - Jak się (nie) golić przed wizytą teścia Wieczorek pożegnalny Wstyd – komedia „Teściowie” w wersji teatralnej Zimowla Znachor żONa