EN

Chory z urojenia
w ramach XVI Dni Komedii dell’Arte 2025

120 minut
> 15

Najbliższe terminy

luty
czw 27 11:00
Rezerwacja tel.
12 424 45 25 /12 424 45 28/wt.pt 10-14
luty
czw 27 19:00
luty
pt 28 11:00
Rezerwacja tel.
12 424 45 25 /12 424 45 28/wt.pt 10-14
luty
pt 28 19:00

Uwielbiana przez widzów, nieschodząca z afisza od dwudziestolecia, ogromnie śmieszna i wiecznie aktualna klasyczna komedia Moliera!

Francuski mistrz gatunku obśmiewa w niej ludzką głupotę, zacofanie, obłudę i podłość. Ukazuje świat, w którym wszyscy są „chorzy”, tuszując w ten sposób swój smutek, czy swoją samotność.

Reżyser Giovanni Pampiglione zamyka ten tekst w niezwykle efektownej i rzadko dziś spotykanej formie komedii dell’arte. To spektakl, który bawi do łez, nie uciekając przy tym od chwil głębokiej refleksji.

W roli tytułowej jeden z najpopularniejszych polskich aktorów – Andrzej Grabowski.

Obsada:
Andrzej Grabowski - Argan,
Lidia Bogaczówna - Belina,
Natalia Strzelecka - Aniela,
Karolina Kamińska - Ludwisia,
Tadeusz Kwinta - Berald,
Rafał Dziwisz - Berald (dublura),
Rafał Sadowski - Kleant,
Mateusz Bieryt - Kleant (dublura),
Feliks Szajnert - Pan Biegunka,
Rafał Dziwisz - Pan Biegunka (dublura),
Wojciech Skibiński - Pan Czyściciel,
Maciej Jackowski - Pan Czyściciel (dublura),
Grzegorz Łukawski - Tomasz Biegunka,
Błażej Wójcik (gościnnie) - Tomasz Biegunka (dublura),
Krzysztof Jędrysek - Pan Wonny,
Tomasz Wysocki - Pan Wiara (dublura),
Tadeusz Zięba - Pan Wiara (dublura),
Anna Tomaszewska - Antosia.

XVI Dni Komedii dell’Arte 15 II – 05 III 2025

Kraków już od piętnastu lat znajduje się pośród miast obchodzących międzynarodowe święto komedii dell’arte – Commedia dell’Arte Day, którego celem jest promowanie wiedzy na temat niezwykłego teatralnego zjawiska, jakim była i jest komedia dell’arte.
Nadchodząca edycja zostanie poświęcona wielkim kontynuatorom tradycji komedii – Goldoniemu oraz Molierowi.
Z tej okazji program XVI Dni Komedii dell’Arte prezentuje się podwójnie rekordowo w historii dotychczasowych obchodów. Obejmuje najdłuższy czas trwania, bo od 15 lutego aż do 2 marca 2025 r., oraz najszersze pole współpracy z innymi teatrami. Czeka nas prawdziwy maraton komediowej klasyki!
Na liście przewidzianych spektakli znalazły się następujące tytuły: „Sługa dwóch panów” Goldoniego, czyli najnowsza premiera Teatru Stu w reż. K. Jasińskiego, „Chory z urojenia” Moliera w reż. G. Pampiglione w Teatrze im. J. Słowackiego oraz  aż trzy tytuły, w tym dwa gościnne występy, na deskach Teatru Groteska – Molierowski „Skąpiec” w reż. W. Nurkowskiego, „Osobliwe zdarzenie” Goldoniego Teatru Lalki Tęcza ze Słupska w reż. Matteo Spiazziego i uhonorowany Nagrodą Teatralną im. Stanisława Wyspiańskiego „Mieszczanin szlachcicem” Trupy Komedianty w specjalnie na tę okazję roztańczonej wersji z udziałem Baletu Cracovia Danza. We wprowadzeniu dziecięcego widza w świat komedii pomoże zaś familijny spektakl „Perypetie Arlekina. Bajka dell’arte” Trupy Komedianty.
Część spektakli dostępna będzie również w porach przedpołudniowych specjalnie z myślą o młodzieży szkolnej. Tradycyjnie wydarzeniu towarzyszyć będą dodatkowe atrakcje – spotkanie tematyczne „Goldoni na współczesnych polskich scenach” w Instytucie Włoskim z udziałem zaproszonych reżyserów, lekcje dla młodzieży, warsztaty komedii w szkołach muzycznych na wydziałach wokalnych zakończonyt koncertem oraz wernisaż prac plastycznych Izabelli Czarneckiej.

Projekt jest współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.
Organizatorzy : Fundacja Studio Dono, Centrum Kultury Podgórza
Współorganizatorzy: Włoski Instytut Kultury w Krakowie
Partnerzy: Teatr Stu, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, Teatr Groteska, Balet Dworski Cracovia Danza, Trupa KOMEDIANTY, Teatr Praska 52, Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie

Szczegóły na: www.dnikomedii.pl
Kontakt: biuro@studiodono.pl / 606 356789

Czytaj wszystko

Układ widowni

Recenzje:

(...) W wyreżyserowanym przez Giovanniego Pampiglione Chorym z urojenia Moliera Jędrysek gra Pana Wonnego. Gra? Wolne żarty! Technik? Nie bądźmy żałośni! Z tego wątłego epizodu Jędrysek czyni niezapomnianą perłę, w parę minut daje wstrząsający pokaz ludzkiej nadziei, która się z powodu obojętności świata na dno czarnej rozpaczy stacza.

Biel zębów Jędryska i żółć w dyndającej tuz przy jego uchu butli to harmonia kolorów godna Moneta! Niebiańsko wijące się ciało Jędryska i długi, wychodzący z butli wąż gumowy to nie druga, lecz pierwsza Grupa Laokoona! A koniec węża, ta hipnotyczna, czarna, czterdziestocentymetrowa tuleja, co drży w fachowej garści Wonnego? Tak jest, Teresa Orlovsky, rodaczka nasza szepce: jesteś gwiazdą w ciemności, mistrzem świata w radości. Oto cały ty! – po czym wraca do zawodu. Słusznie, bo Wonny Jędryska to nie żaden technik lewatywy. To mag irygacji, książę nagłych przypływów i finalnych „Wodogrzmotów Mickiewicza”, bóg speleologii zegarmistrzowskiej, choć miękkiej przecież. Przybywa gdzieś w środku przedstawienia. Przychodzi, by wejść i wyjść, czyli przepłukać ociężały świat, przybywa, by przez czarne jamy tego już prawie hipopotamiego cielska przepuścić ocalający płyn, który wypłucze wszystkie zbędne tony ołowianych ingrediencji, ulży, pozwoli wreszcie po ludzku podnieść nogę. Jedrysek wręcz perliście nakłania świat do ozdrowieńczej pochopności, perliście kleci portret wielkiej nadziei wielkiego lewatywca. Ja, naród i Orlovsky szepcemy: Jesteś alfą, omegą, hymnem, kolędą. Oto cały ty!

Tuleja nie zna łez, Dziennik Polski

Paweł Głowacki

(...) Mamy znanego (od wczesnych lat szkolnych) Moliera, czyli gwarancję dobrej komedii z inteligentną pointą, piękne dekoracje i kostiumy oraz wisienkę na torcie w postaci sławnej twarzy. (…)

Chory z urojenia to właściwie spektakl jednego aktora. Grabowski w roli hipochondrycznego Argana sprawdza się nienajgorzej, bez wysiłku wciela się w rolę wielkiego (dosłownie) pana domu, który włada życiem domowników będąc teoretycznie w stanie agonalnym. Nadgorliwość z jaką wyczekuje kolejnych kuracji, których większość ludzi unika jak ognia, rzeczywiście budzi rozbawienie.

Schorowany Molier, Dziennik Teatralny Kraków

Sonia Kaczmarczyk

Andrzej Grabowski (Argan) bez wysiłku łączy style, nastroje i rodzaje komizmu. Domowy satrapa, królujący na fotelu - tronie (z podnóżkiem, baldachimem, pulpitem do pisania i bocznymi siedzeniami, na których przysiąść może rodzina). Hipochondryk, który naprawdę wierzy w swoje choroby i konieczność leczenia. Gdy czule łapie się za wątrobę, przekonuje nas, że wnętrzności są mu drogie i należy się im opieka i zainteresowanie. (…)

Grabowski jak każdy dobry komik jest nieco melancholijny. Komizm wyglądu (doczepiony brzuch, dostojnie wznoszący się pod marszczoną koszulą) ogrywa dyskretnie, stwarza postać niejednoznaczną – zatopionego we własnych obsesjach, niezbyt mądrego, egoistycznego, ale w gruncie rzeczy czułego i dziecięco naiwnego człowieka.

Pułapki stylowości, Gazeta Wyborcza

Joanna Targoń